Łódzka Kolej Aglomeracyjna w programie „Zielona Kolej”

ŁKA będzie korzystać z energii elektrycznej z wiatru i słońca do zasilania swoich pociągów i planuje także rozpocząć produkcję zielonej energii nietrakcyjnej na własne potrzeby, przy wykorzystaniu instalacji fotowoltaicznych.

13 maja podczas posiedzenia Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) podpisano list intencyjny dotyczący obu kwestii. Porozumienie zawarte przez spółki dotyczy wypracowania umowy wieloletniej, na mocy której PKP Energetyka będzie dostarczać Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej energię trakcyjną z OZE. Przewozy kolejowe w Łódzkiem czeka więc zielona rewolucja – po regionie jeździć będą pociągi napędzane energią powstałą w elektrowniach słonecznych i wiatrowych.

ŁKA i PKP Energetyka zobowiązały się także do wspólnego wypracowania modelu wykorzystywania energii wyprodukowanej w instalacjach fotowoltaicznych, które znajdą się na terenach i budynkach należących do łódzkiej kolei. Będą one zasilać infrastrukturę przewoźnika.

– Udział Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w programie „Zielona Kolej” świetnie wpisuje się w Strategię Rozwoju Województwa Łódzkiego 2030. I to w dwa istotne cele na najbliższe lata – podkreśla Grzegorz Schreiber, Marszałek Województwa Łódzkiego. – Pierwszy z tych celów to poprawa klimatu, co wiąże się ze stopniowym przechodzeniem na przyjazne dla środowiska źródła produkcji i wykorzystania energii. Drugi to rozwój systemu transportowego w regionie, między innymi systematyczne wzbogacanie oferty dla mieszkańców województwa podróżujących pociągami. Ale zamierzamy to robić z troską o środowisko, wykorzystując nowoczesne technologie i inwestując w tabor, który będzie bezpieczny dla klimatu – dodaje Grzegorz Schreiber.

Program „Zielona Kolej”, stworzony przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), to inicjatywa branżowa na rzecz ciągłej optymalizacji zużycia energii na polskiej kolei, skupiającą ok. 70 podmiotów, odpowiedzialnych za 95 proc. zużycia energii trakcyjnej w Polsce. Celem programu jest przejście sektora kolejowego na zasilanie z OZE w 85 proc. do 2030 r. i 100 proc. docelowo.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rynek węgla pełen zawirowań

Rok 2020 dla dużej części krajowego sektora węglowego okazał się walką o przetrwanie. O ...

Jeden prąd nad Bałtykiem

Komisja Europejska przyznała 323 mln euro na pierwszy etap synchronizacji sieci energetycznych Litwy, Łotwy ...

Unimot stworzy sieć stacji paliw

Spółka uzyskała prawo do stosowania międzynarodowej marki Avia. Dzięki niej chce zbudować w Polsce ...

Za sterami Tauronu były wiceprezes PGE

Nowym prezesem Tauronu 1 kwietnia został Paweł Strączyński, który dzień wcześniej złożył rezygnację z ...

Europa dla zmotoryzowanych

Wybierasz się na wakacje samochodem? W tym roku możesz liczyć na tańsze paliwa. Warto ...

Niemcy odchodzą od czarnego złota – z zachodu na wschód

Parlament w Berlinie przegłosował 3 lipca ustawę o odejściu Niemiec od węgla do 2038 ...