Liczba ta pojawi się w zgłaszanym zgodnie z porozumieniem „krajowo określonym wkładem” [Nationally Determined Contribution, NDC], który przyjmą unijni ministrowie środowiska na spotkaniu 17 grudnia.

Nowy cel oznacza, że UE przyspiesza na swojej drodze do neutralności klimatycznej, którą zamierza osiągnąć do roku 2050.

Do osiągnięcia tego celu będą musiały przyczynić się wszystkie kraje i wszystkie sektory gospodarki. W planie pracy KE na przyszły rok znajduje się pakiet “Fit for 55”, którymi nowy cel będzie operacjonalizowany.

""

Mateusz Morawiecki, premier RP/AFP

energia.rp.pl

Oznacza on przyspieszenie odejścia od węgla oraz odejścia od tradycyjnych napędów w samochodach. Decyzja wpłynie na też na szczegółowe zasady wydawania odblokowanego na Radzie wieloletniego budżetu UE oraz funduszu odbudowy, które są obecnie dyskutowane.

Według przygotowanej przez KE oceny skutków, wśród korzyści nowego celu znajdą się: 110 mld € oszczędności na kosztach ochrony zdrowia i 100 mld euro oszczędności na kosztach importowanych paliw. Wpływ na PKB ma być pozytywny. Zanieczyszczenie powietrza ma spaść o 60 proc.

""

energia.rp.pl

Raport przygotowany przez Climact i Ecologic skonfrontował plany KE z innymi istniejącymi studiami. Według niego, wzmocniony cel będzie oznaczał w praktyce:

– Odejście do węgla jest podstawą dekarbonizacji, ale gaz i pozostałe paliwa kopalne odczują poważny cios

– Odejście od sprzedaży samochodów z tradycyjnym napędem do 2035 roku

– Trzykrotne zwiększenie liczby remontowanych budynków rocznie

Nowy cel ponownie ustawia też UE w roli lidera światowych wysiłków klimatycznych. Unia będzie mogła ogłosić swój cel na Climate Ambition Summit w najbliższą sobotę i formalnie przesłać do ONZ w wyznaczonym przez porozumienie paryskie terminie (do końca roku 2020).