LNG dla UE ominie Morze Czerwone. Wiadomo, którędy popłynie

Gaz skroplony z Kataru zostanie dostarczony do Unii Europejskiej z ominięciem Morza Czerwonego, gdzie grasują bojówki Huti. Katarczycy zrezygnowali z dostaw tą trasą, dopóki znów nie będzie bezpieczna.

Publikacja: 15.01.2024 16:13

LNG dla UE ominie Morze Czerwone. Wiadomo, którędy popłynie

Foto: Bloomberg

Katarski państwowy koncern QatarEnergy tymczasowo wstrzymał transport LNG przez Morze Czerwone, dowiedziała się agencja Reuters. Do czasu poprawy bezpieczeństwa żeglugi na Morzu Czerwonym LNG z Kataru będzie transportowany wokół Przylądka Dobrej Nadziei.

Według Katarskiej Służby Statystycznej po 10 miesiącach 2023 roku kraj wyeksportował prawie 114 miliardów metrów sześciennych LNG. Z tego prawie 15 miliardów metrów sześciennych, czyli 13 procent całkowitego eksportu Kataru, trafiło do Unii Europejskiej. Ten gaz dotarł do Unii przez Morze Czerwone. Reuters przypomina, że w ciągu zaledwie 10 miesięcy ubiegłego roku UE zaimportowała 79,4 miliarda metrów sześciennych LNG. Tym samym Katar odpowiada za 18,7 proc. całego europejskiego importu.

Czytaj więcej

Huti "gotowi na wojnę" z USA. "Zmienimy Jemen w cmentarz dla Amerykanów"

Wydłużenie trasy gazowców największy wpływ mieć będzie na Włochy i Belgię, bo to właśnie one pośród krajów Unii kupują najwięcej LNG z Kataru. I tak w ciągu 10 miesięcy ubiegłego roku Włochy sprowadziły z Kataru około 5,2 miliarda metrów sześciennych LNG, a Belgia – 4,1 miliarda metrów sześciennych. Trzecie miejsce zajęła będąca poza UE Wielka Brytania, która kupiła 2,3 miliarda metrów sześciennych skroplonego gazu.

Spośród krajów unijnych, w których dogodne jest dostarczanie gazu przez Morze Czerwone, Katar eksportuje LNG do Francji (2 mld m3), Polski (1,9 mld m3), Hiszpanii (1,04 mld m3) i Holandii (0,6 mld m3). Katarski gaz najwięcej kosztuje w Belgii (0,51 dolara za metr sześcienny) i we Włoszech (0,49 dolara).

Głównymi odbiorcami pozostałej części gazu są Indie, Chiny i Korea Południowa, które zaimportowały odpowiednio 19,3 mld, 19,25 mld i 17,8 mld m3 gazu. Najwięcej za gaz musiała zapłacić Korea Południowa (0,51 dolara za metr sześcienny), Zjednoczone Emiraty Arabskie (0,48 dolara) i Tajlandia (0,45 dolara).

Katarski państwowy koncern QatarEnergy tymczasowo wstrzymał transport LNG przez Morze Czerwone, dowiedziała się agencja Reuters. Do czasu poprawy bezpieczeństwa żeglugi na Morzu Czerwonym LNG z Kataru będzie transportowany wokół Przylądka Dobrej Nadziei.

Według Katarskiej Służby Statystycznej po 10 miesiącach 2023 roku kraj wyeksportował prawie 114 miliardów metrów sześciennych LNG. Z tego prawie 15 miliardów metrów sześciennych, czyli 13 procent całkowitego eksportu Kataru, trafiło do Unii Europejskiej. Ten gaz dotarł do Unii przez Morze Czerwone. Reuters przypomina, że w ciągu zaledwie 10 miesięcy ubiegłego roku UE zaimportowała 79,4 miliarda metrów sześciennych LNG. Tym samym Katar odpowiada za 18,7 proc. całego europejskiego importu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gaz
Gazprom może stracić Chiny. Groźny konkurent po sąsiedzku
Materiał Promocyjny
Sieci, czyli wąskie gardło transformacji energetycznej
Gaz
Transformacja z gazowym wspomaganiem
Gaz
Strach przed sankcjami USA trzyma rosyjski LNG w Arktyce
Gaz
Jak nie wpuścić rosyjskiego LNG do Unii? Belgia i Holandia mają pomysł
Gaz
Degradacja Gazpromu. Koncern poza setką najzyskowniejszych firm Rosji