Materiał powstał we współpracy z GAZ-SYSTEM
Inwazja Rosji na Ukrainę doprowadziła do turbulencji na rynku surowców energetycznych. Ceny nośników energii w ubiegłym roku poszły gwałtownie w górę w całej Europie. Dlatego zarówno poszczególne państwa, jak i cała Unia podjęły zdecydowane kroki na rzecz uniezależnienia się od importu rosyjskich surowców energetycznych.
Jednym z efektów tych działań jest wzrost zainteresowania gazem skroplonym, którego rola na świecie znacząco wzrosła. Dziś globalny handel LNG (ang. Liquid Natural Gas) opiera się właśnie na rosnącym popycie na ten surowiec w Europie.
Stosunkowo szybką możliwość zwiększenia ilości LNG sprowadzanego drogą morską oferują pływające terminale FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit). Są to tankowce wyposażone w urządzenia do magazynowania i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. Stanowią one realną alternatywę w stosunku do lądowych terminali LNG, których budowa i uruchamianie trwają znacznie dłużej.
Efektywne rozwiązanie
Na wykorzystanie technologii FSRU zdecydował się GAZ-SYSTEM. Krokiem milowym w tym kierunku są zawarte porozumienia (tzw. Term Sheet) z dwoma armatorami – Mitsui O.S.K. Lines oraz BW LNG – określające ramowe warunki dostarczenia i użytkowania pierwszej jednostki FSRU. Firmy te zostały wyłonione w pierwszej części postępowania przetargowego. Druga część tego procesu ma wyłonić jeden z tych podmiotów jako ostatecznego dostawcę FSRU w formule czarteru.