Niemcy mają drugi terminal LNG. Symboliczna lokalizacja

W sobotę w Lubminie nad Bałtyckiem odbyło się otwarcie drugiego w Niemczech pływającego terminalu do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG). Powstał w pół roku w miejscu, gdzie wcześniej Gazprom rozlokował centrum budowy gazociągu Nord Stream 2.

Publikacja: 14.01.2023 19:06

Niemcy mają drugi terminal LNG. Symboliczna lokalizacja

Foto: PAP/EPA/NORBRT FELLECHNER / POOL

Otwarcie tego terminalu było symbolicznie. Uczestniczył w nim kanclerz Niemiec Olaf Scholz. Ale też premier Meklemburgii-Pomorza Przedniego Manuela Schwesig (SPD) – zacięta orędowniczka i lobbystka Rosji i rosyjskich interesów w Niemczech. Do końca broniła swoich decyzji wsparcia przez władze landu rosyjskiego gazociągu Nord Stream 2.

To właśnie w Lubminie pięć lat temu rozpoczęły się „prace przygotowawcze pod platformę budowlaną administracyjnych obiektów oraz przygotowanie do robót montażowych w strefie wyjścia gazociągu Nord Stream 2 na ląd” - informowała należąca do Gazpromu spółka Nord Stream-2 AG.

Czytaj więcej

Wybuch gazociągu na Litwie. „Sytuacja opanowana, to nie był atak”

Lubmin był przez cztery lata bazą logistyczną rosyjskiego projektu, a władze landu dobrze na tym zarabiały. Powołana w styczniu 2021 r. w niemieckim kraju związkowym Meklemburgia-Pomorze Przednie przy udziale należącej do Gazpromu spółki Nord Stream 2 AG Fundacja Klimatu i Ochrony Środowiska MV (Stiftung Klima- und Umweltschutz) była finansowana głównie z pieniędzy pochodzących z rosyjskich umów gazowych. Poprzez specjalnie założoną firmę handlową składała zamówienia przedsiębiorstwom, które miały zapewnić dokończenie gazociągu niemiecko-rosyjskiego.

Zrobił się z tego skandal, kiedy fundacja odmówiła niemieckim mediom wykazu firm, które były w ten sposób finansowane. Ujawniła je dopiero po niekorzystnym dla siebie wyroku sądu.

Teraz kanclerz Scholz napisał na portalu społecznościowym: „To jest nowe tempo w Niemczech: dzisiaj otworzyliśmy drugi niemiecki terminal LNG w Lubminie. Uniezależniamy się i wzmacniamy bezpieczeństwo dostaw, działając terminowo i szybko. I działamy dalej" - napisał Scholz na swoim profilu na Twitterze.

Według niemieckiej firmy Deutsche ReGas, która będzie zarządzać terminalem, jest on obecnie jedynym w Niemczech finansowanym w całości ze środków prywatnych.

:Dzisiejszy dzień to ważny kamień milowy dla Deutsche ReGas. Prawie sześć miesięcy po złożeniu pierwszych dokumentów aplikacyjnych i niecałe cztery miesiące po rozpoczęciu pierwszych prac budowlanych w porcie Lubmin otrzymaliśmy wszystkie pozwolenia niezbędne do pracy" - Ingo Wagner, dyrektor Zarządzający Deutsche ReGas, cytowany w komunikacie firmy.

Została już sfinalizowana umowa z francuską firmą TotalEnergies i szwajcarską MET Group, które będą dostawcami LNG dla terminalu w Lubminie.

Przypomnijmy, że pierwszy terminal LNG w Niemczech został otwarty 17 grudnia w Wilhelmshaven, także nad Bałtykiem. Jak wcześniej informował Scholz, wkrótce pojawią się kolejne terminale: w Brunsbrüttel i Stade nad Morzem Północnym. Umożliwią one Niemcom dostawy LNG z różnych kierunków.

Niemieckie władze informowały wcześniej, że Niemcy planują obecnie budowę łącznie pięciu państwowych pływających terminali LNG. Jak zaznaczył Scholz, pozwolą one Niemcom na uniezależnienie się od dostaw gazu z Rosji.

Otwarcie tego terminalu było symbolicznie. Uczestniczył w nim kanclerz Niemiec Olaf Scholz. Ale też premier Meklemburgii-Pomorza Przedniego Manuela Schwesig (SPD) – zacięta orędowniczka i lobbystka Rosji i rosyjskich interesów w Niemczech. Do końca broniła swoich decyzji wsparcia przez władze landu rosyjskiego gazociągu Nord Stream 2.

To właśnie w Lubminie pięć lat temu rozpoczęły się „prace przygotowawcze pod platformę budowlaną administracyjnych obiektów oraz przygotowanie do robót montażowych w strefie wyjścia gazociągu Nord Stream 2 na ląd” - informowała należąca do Gazpromu spółka Nord Stream-2 AG.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Gaz
Turkmengaz może zastąpić Niemcom Gazprom
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Gaz
Niemcy transportują rosyjski gaz. Czy to pogwałcenie sankcji?
Gaz
Rosyjski LNG musi zniknąć z UE. Polskie propozycje do 12. pakietu sankcji
Materiał partnera
Jak odpowiedzieć na wyzwania związane z bezpieczeństwem energetycznym
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Gaz
Gaz w Europie tanieje po wieściach z Australii
Gaz
Rosjanie kłócą się z Turkami o gazowy hub. Kluczowy projekt bliski klęski