Południowokoreańska stocznia Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) rozwiązała umowę na budowę trzech tankowców LNG na zlecenie państwowej korporacji rosyjskiej Sovcomflot dla projektu Arctic LNG 2 gazowego koncernu Novatek. Jak dowiedział się Kommersant, oficjalnym powodem było opóźnienie w zapłacie z tytułu umowy.

Wcześniej DSME zbudowało całą flotę 15 arktycznych gazowców (Arc7) dla pierwszych zakładów skraplania gazu Jamał LNG.

„W związku z tym, że płatność armatora za budowę jednego tankowca LNG nie została dokonana w ustalonym terminie, zwróciliśmy się do spółki o rozwiązanie umowy w celu ochrony naszych praw” – poinformował w oświadczeniu DSME.

Pomimo tego, że płatność została nieuiszczona tylko na jednym z trzech zamówionych przez Sovcomflot gazowców, umowa ma zostać całkowicie rozwiązana – twierdzi jeden z rozmówców Kommiersanta.

Stocznia miała przekazać tankowce w lutym, kwietniu i lipcu 2023 roku. Umowa na ich budowę została podpisana w październiku 2020 roku, jej całkowity koszt wyniósł 872 mln dolarów na trzy jednostki.

Czytaj więcej

Chińczycy porzucą rosyjski LNG. Cios w inwestycję Novateku

Sovcomflot nie był w stanie zapłacić za zamówienie, prawdopodobnie z powodu sankcji USA, UE i Wielkiej Brytanii. Sankcjami jest też objęty Novatek i jego największy udziałowiec, miliarder Leonid Michelson.

Do eksportu LNG z Arctic LNG-2 Novatek spodziewał się stworzyć flotę 21 tankowców klasy lodowej Arc7: 15 z nich ma powstać w rosyjskiej stoczni Zvezda (konsorcjum Rosniefti, Rosnieftiegazu i Gazprombanku) na Dalekim Wschodzie, i sześć — na DSME. Armatorem ostatnich trzech miał być Sovcomflot, a trzech kolejnych – japoński Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. (MOL) – jedna z największych grup transportu morskiego na świecie.

Rozmówcy Kommiersanta zauważyli, że gazowce zamówione w Korei Południowej miały być ubezpieczeniem dla Novateku na wypadek, gdyby stocznia Zvezda nie dostarczyła statków na czas. Rosjanie nigdy wcześniej nie budowali takich jednostek.

W marcu UE wprowadziła sankcje technologiczne wobec rosyjskiego przemysłu stoczniowego, zakazując dostaw niemal całej gamy wyposażenia statków. Sankcje USA objęły też państwowy bank VEB, który jest armatorem i leasingodawcą 15 tankowców LNG budowanych w Zvezda.

Stocznia Zvezda miała budować tankowce w ścisłej współpracy z południowokoreańską stocznią Samsung Heavy Industries (SHI). Teraz liczba gazowców budowanych w Rosji może zmniejszyć się co najmniej o połowę.