Reklama

#RZECZoBIZNESIE: Maciej Mazur: Trzeba obciążyć podatkami najbardziej trujących kierowców

Fundusz Niskoemisyjnego Transportu ma wspierać wszystkie projekty, które przeprowadzą Polskę z wysokiej emisji, przez niską, docelowo do stanu zeroemisyjnego – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, gość programu Michała Niewiadomskiego.

Publikacja: 09.04.2018 14:45

#RZECZoBIZNESIE: Maciej Mazur: Trzeba obciążyć podatkami najbardziej trujących kierowców

Foto: tv.rp.pl

Opłata emisyjna ma wejść w życie od przyszłego roku. Jej celem jest zasilenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

- Pytaniem jest, czy zostaną te pieniądze dobrze wykorzystane. Odpowiemy na nie jak już będzie funkcjonował Fundusz Niskoemisyjnego Transportu - mówił Mazur.

- W każdym razie taki fundusz jest niezbędny. Infrastruktura w Polsce nie będzie się rozwijała bez finansów – dodał.

Ministerstwo energii zapowiedziało, że do 2020 r. powstanie 6000 szybkich i 400 superszybkich punktów ładowania. - Do tego są potrzebne pieniądze. Wszędzie na świecie państwa muszą wpierw zainwestować w infrastrukturę - tłumaczył Mazur. - Będziemy patrzeć na ręce tym, którzy będą rozdawać te pieniądze – dodał.

Reklama
Reklama

Szacuje się, że fundusz zostanie łącznie zasilony 9 mld zł. - To nie będzie jedyny worek, z którego skorzysta elektromobilność. Jednak jest on największy i konieczny, żeby elektromobilność zaczęła się rozwijać – mówił gość.

Od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będzie zależało jak te pieniądze będą dystrybuowane. - Zobaczymy ile z tych pieniędzy trafi na elektromobilność, bo transport bezemisyjny to także paliwa alternatywne. Nie zapominajmy o gazie CNG i LNG, które też wymagają wsparcia - przypomniał Mazur.

Zasady funkcjonowania Funduszu Niskoemisyjnego Transportu są ciągle ustalane. - Fundusz ma wspierać wszystkie projekty, które przeprowadzą Polskę z wysokiej emisji, przez niską, docelowo do stanu zeroemisyjnego – mówił gość.

Przypomniał, że w Polsce mamy bardzo starą flotę samochodów osobowych, średnio 15 letnich. - Musimy zacząć się zastanawiać, jak obciążyć podatkami pojazdy, które są najbardziej trujące. Jak zamknąć granicę by nie były sprowadzane pojazdy najstarsze i najwyżej emisyjne. To się musi przestać opłacać - podkreślił Mazur.

Strefy czystego transportu

W Niemczech oddziałuje na psychikę użytkownika to, że być może za 2 lata nie wjedzie dieslem do centrum aglomeracji. - Niech ten sam trend będzie w Polsce – stwierdził gość. - Już się zastanawiamy, co będzie za 5 lat. Strefy jeszcze nie powstały, ale ustawa daje takie szanse. Róbmy to krok po kroku, żeby miało to akceptację ze strony mieszkańców miast – tłumaczył. Mazur wierzy, że pierwsze strefy w Polsce powstaną przed wyborami samorządowymi.

Energetyka
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Materiał Promocyjny
Kameralna. Niska zabudowa, wysoki standard myślenia o przestrzeni
Energetyka
Premier powołał na stanowisko nową prezes Urzędu Regulacji Energetyki
Energetyka
Nowy sojusz energetyczny w rządzie? Apel o zwiększenie kompetencji resortu energii
Energetyka
Bloki gazowe i magazyny energii gwarancją stabilności systemu
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Energetyka
Ile będą kosztować osłony chroniące przed podwyżkami cen ciepła? Minister podaje szacunki
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama