Reklama

Jak przekonać Polskę do cięcia emisji CO2

Bruk­se­la ma za­pro­po­no­wać Pol­sce za­cho­wa­nie rzą­do­wej nad­wy­żki praw do emisji CO2 w za­mian za zgo­dę na cię­cia li­mi­tów dla prze­my­słu

Publikacja: 10.01.2012 03:07

Jak przekonać Polskę do cięcia emisji CO2

Foto: Bloomberg

O pro­po­zy­cji Ko­mi­sji Eu­ro­pej­skiej do­niósł por­tal Po­int Car­bon, po­wo­łu­jąc się na nie­ofi­cjal­ny, jed­no­stro­ni­co­wy do­ku­ment. We­dług por­ta­lu w za­mian za przed­łu­że­nie war­to­ści ok. 6 – 7 proc. pu­li rzą­do­wych praw (AAU), któ­rych wa­żność koń­czy się w tym ro­ku, ma być wy­ne­go­cjo­wa­ne 30 proc. (obec­ny cel to 20 proc.) re­duk­cji emi­sji CO2 do 2020 r. w UE. Na ta­kim roz­wią­za­niu naj­bar­dziej stra­cił­by sek­tor ener­ge­ty­ki i ener­go­chłon­ny prze­mysł.

Eks­per­ci nie są za­sko­cze­ni, po­nie­waż pro­po­zy­cja wy­pły­nę­ła już na gru­dnio­wej kon­fe­ren­cji kli­ma­tycz­nej CO­P16 w Dur­ba­nie. – Bocz­ną dro­gą wra­ca po­mysł zwięk­sza­nia re­duk­cji emi­sji CO2. Zwo­len­ni­kiem te­go są cho­cia­żby ma­ją­cy obec­nie pre­zy­den­cję Duń­czy­cy – mó­wi Ma­ciej So­ko­łow­ski, dy­rek­tor wy­ko­naw­czy Sto­łecz­nej Ra­dy Na­ro­do­we­go Pro­gra­mu Re­duk­cji Emi­sji.

1,7 mld euro

war­ta jest pol­ska nad­wy­żka praw do em­is­ji CO2, ale rząd mo­że wy­kor­zy­stać tyl­ko jej część

Pol­ska ma ok. 450 mln ton „za­osz­czę­dzo­ne­go" w ra­mach pro­to­ko­łu z Kio­to CO2 – są to wła­śnie upraw­nie­nia AAU. Tę nad­wy­żkę, war­tą we­dług obec­nych cen ok. 1,7 mld eu­ro, mo­ż­na sprze­dać in­nym pań­stwom. Do tej po­ry rząd zy­skał na ta­kich trans­ak­cjach 130 mln eu­ro.

Reklama
Reklama

Po­int Car­bon oce­nia, że pań­stwa UE, głów­nie kra­je Eu­ro­py?Wschod­niej, ma­ją w su­mie 3,1 mld upraw­nień AAU. Ko­mi­sja ma za­pro­po­no­wać przed­łu­że­nie wa­żno­ści dla 1 – 5 proc. upraw­nień, ale gdy­by kra­je zgo­dzi­ły się na 30 proc. re­duk­cji emi­sji do 2020 r., to pu­la mo­gła­by zo­stać pod­wy­ższo­na do 6 – 7 proc.

– W do­bie kry­zy­su go­spo­dar­cze­go jesz­cze więk­sza re­duk­cja CO2 nie­ko­niecz­nie po­win­na być prio­ry­te­tem w Unii – oce­nia Ma­ciej So­ko­łow­ski.

Przy­po­mi­na, że po­ja­wia się wię­cej wąt­pli­wo­ści, m.in. czy eu­ro­pej­ski sys­tem han­dlu emi­sja­mi ETS się utrzy­ma w tym kształ­cie. W do­dat­ku w grud­niu 2011 r. Ka­na­da wy­stą­pi­ła z pro­to­ko­łu Kio­to z po­wo­du wy­so­kich kosz­tów, ja­kie po­cią­gał.

O pro­po­zy­cji Ko­mi­sji Eu­ro­pej­skiej do­niósł por­tal Po­int Car­bon, po­wo­łu­jąc się na nie­ofi­cjal­ny, jed­no­stro­ni­co­wy do­ku­ment. We­dług por­ta­lu w za­mian za przed­łu­że­nie war­to­ści ok. 6 – 7 proc. pu­li rzą­do­wych praw (AAU), któ­rych wa­żność koń­czy się w tym ro­ku, ma być wy­ne­go­cjo­wa­ne 30 proc. (obec­ny cel to 20 proc.) re­duk­cji emi­sji CO2 do 2020 r. w UE. Na ta­kim roz­wią­za­niu naj­bar­dziej stra­cił­by sek­tor ener­ge­ty­ki i ener­go­chłon­ny prze­mysł.

Reklama
Energetyka
Premier powołał na stanowisko nową prezes Urzędu Regulacji Energetyki
Energetyka
Nowy sojusz energetyczny w rządzie? Apel o zwiększenie kompetencji resortu energii
Energetyka
Bloki gazowe i magazyny energii gwarancją stabilności systemu
Energetyka
Ile będą kosztować osłony chroniące przed podwyżkami cen ciepła? Minister podaje szacunki
Energetyka
Nowoczesna energetyka potrzebuje inteligentnych sieci dystrybucyjnych
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama