Reklama

Statoil: zysk kwartalny mimo taniej ropy

Podczas kiedy inni tracą na taniej ropie, norweski Statoil zarabia. Za półrocze koncern wypracował ponad 300 mln dol. zysku.

Aktualizacja: 27.07.2016 10:38 Publikacja: 27.07.2016 10:26

Statoil: zysk kwartalny mimo taniej ropy

Foto: Bloomberg

Statoil podał wyniki za I półrocze i II kwartał. Pomimo ujemnego drugiego kwartału, koncern za półrocze wypracował zysk netto 309 mln dol. - rok temu miał ogromną stratę 3,7 mld dol. Akcjonariusze zyskali na akcji 0,09 dol. wobec straty w I pół. 2015 - 1,17 dol.

Przychody ze sprzedaży koncernu wyniosły 20,9 mld dol. i były o 33,5 proc. mniejsze od ubiegłorocznych. To już bezpośredni efekt taniejącej ropy.

Norwegowie wyjaśniają, że zysk udało się osiągnąć dzięki niższym odpisom rezerwowym a także skutecznej realizacji programu cięcia kosztów. Pozwoliło to zmniejszyć skutki taniej ropy. Koncern obniżył też swoją marżę w sprzedaży i przerobie i zwiększył dochody ze sprzedaż aktywów.

„Pokazaliśmy twarde wskaźniki działalności bieżącej, silny wzrost produkcji i postęp w pracach nad nowymi projektami. Na wyniki w II kw. wpływ miały niskie ceny ropy i gazu" - tłumaczył w komunikacie Eldar Saetre prezes Statoil.

Według obliczeń Norwegów średnia. cena ropy marki Brent wyniosła w i półroczu 39,8 dol. za baryłkę a więc o 51 proc. mniej niż w I pół. 2015 r. Statoil zwiększył wydobycie o 2 proc. do 2,007 mln bd.

Reklama
Reklama

Statoil to publiczna spółka kontrolowana przez państwo. Od 30 lat pracuje na szelfie Norwegii i jest liderem w podmorskich technologiach wydobywczych w surowym północnym klimacie.

Energetyka
Premier powołał na stanowisko nową prezes Urzędu Regulacji Energetyki
Energetyka
Nowy sojusz energetyczny w rządzie? Apel o zwiększenie kompetencji resortu energii
Energetyka
Bloki gazowe i magazyny energii gwarancją stabilności systemu
Energetyka
Ile będą kosztować osłony chroniące przed podwyżkami cen ciepła? Minister podaje szacunki
Energetyka
Nowoczesna energetyka potrzebuje inteligentnych sieci dystrybucyjnych
Reklama
Reklama