Dwóch ekspertów z Uniwersytetu Friedricha Schillera w Jenie - Gernot Pehnelt i Christoph Vietze - przeprowadziło testy na produkowanych lokalnie biodieslach na bazie rzepaku. Osiem na dziesięć z przebadanych paliw nie spełniało wymogów wprowadzonej trzy lata temu unijnej dyrektywy w sprawie energii odnawialnej. Wymaga ona, by emisja dwutlenku węgla w czasie wytwarzania i stosowania biopaliw w transporcie była co najmniej 35 proc. niższa od emisji pochodzącej z paliw kopalnych. W większości przypadków testowanych biopaliw wskaźnik ten znajdował się poniżej poziomu 30 proc.
- Uzyskane wyniki wskazują na to, że "trwałość projektu" biodiesli na bazie rzepaku w rozumieniu unijnej dyrektywy dotyczącej energii odnawialnej jest w najlepszym razie dyskusyjna, a w większości przypadków po prostu nieuzasadniona – powiedział Pehnelt.
Niemcy, Francja i Włochy są największymi europejskimi producentami biopaliw na bazie rzepaku. Unia Europejska chce, by do roku 2017 współczynnik redukcji emisji CO
2
z biopaliw wyniósł 50 proc.