Ceny energii zmroziły polskie przedsiębiorstwa, a transformacja jest dla nich jeszcze nowością

Zdecydowana większość małego, średniego i dużego biznesu, spotkała się z wysoką falą podwyżek cen energii. Dotknęły one między styczniem 2022 r. a marcem 2023 r., nawet 86 proc. firm w Polsce – wynika z badania Schneider Electric i fundacji Digital Poland przygotowały raport „Elektryczność 4.0. Tańsza, czystsza i stabilniejsza energia dla przedsiębiorstw w Polsce”.

Publikacja: 15.06.2023 11:51

Ceny energii zmroziły polskie przedsiębiorstwa

Ceny energii zmroziły polskie przedsiębiorstwa

Foto: Bloomberg

Patrząc bardziej szczegółowo na wynik badań, możemy zauważyć, że wzrost rachunków za energię elektryczną dotknął już 65 proc. dużych firm i aż 93 proc. małych i średnich przedsiębiorstw. Podwyżki najmocniej uderzyły w branżę informatyczną oraz sektor produkcji. W konsekwencji 9 na 10 przedsiębiorców wskazuje, że drożejący prąd spowodował wzrost cen świadczonych przez nich usług i oferowanych towarów.

Z raportu wynika także, że kwota rachunku za prąd od stycznia 2022 r. wzrosła średnio o 150 proc. Wysokość średniej podwyżki wahała się od 90 proc. do 195 proc. i zależała od sektora, branży, wielkości firmy. Podwyżki cen energii elektrycznej najmocniej uderzyły w branżę IT, gdzie ceny wzrosły o blisko 200 proc. i oraz sektor produkcji, który zmagał się z ponad 150 proc. wzrostem.

Czytaj więcej

Aby do przyszłego roku? Rachunki za prąd mogą spaść

Aż 86 proc. zapytanych przedsiębiorców deklaruje, że podwyżka cen energii elektrycznej wpłynęła lub wpłynie na podwyżkę oferowanych przez nich towarów lub świadczonych usług. Prym wiedzie sektor produkcji (92 proc.), który doświadczył też wyższych niż pozostałe sektory średnich podwyżek cen energii elektrycznej.

Rosnące koszty przekładają się na poszukiwanie przez polskie firmy szukają sposobów, jak sfinansować rachunki za energię elektryczną. Czynią to przede wszystkim w podwyżkach cen oferowanych produktów lub usług (35 proc.) i/lub uszczuplaniu rezerw kapitałowych (34 proc.) czy wykorzystując środki przeznaczone na inwestycje (28 proc.).

Niestety, ale polskie firmy dopiero raczkują w szerokim i powszechnym procesie transformacji energetycznej. Jak wynika z badania, cyfrowy monitoring zużycia energii elektrycznej, który powinien być jednym z pierwszych kroków ku inteligentnej elektryfikacji, wprowadzono tylko w  10 proc. badanych (w tym u 27 proc. dużych firm). Znaczenie lepiej firmy radzą sobie z wdrażaniem OZE jako jednego z elementów fazy dekarbonizacji (17 proc. ogółem, a 51 proc. dużych podmiotów).

Czytaj więcej

Długo oczekiwany projekt zmian w strategii energetycznej ujrzał światło dzienne

Najpopularniejszym rodzajem energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych jest energia słoneczna. Jej wykorzystanie w swoim przedsiębiorstwie wskazało 77 proc. z firm, które korzystają z OZE. Na drugim miejscu znalazła się energia wiatrowa (16 proc.) i energia z biomasy (15 proc.).

W ramach działań na rzecz powszechnej elektryfikacji, kolejne miejsca zajmują rozwiązania podnoszące efektywność energetyczną, w tym systemy automatyki przemysłowej lub budynkowej (7 proc. ogółem i 19 proc. dużych podmiotów) oraz rozwiązania mające na celu odejście od kopalnych źródeł energii, takie jak wykorzystanie pomp ciepła do ogrzewania czy elektryfikacja transportu (7 proc. ogółem i 9 proc. wśród dużych firm).

Na wdrożenie mikrosieci energetycznej lub oprogramowania sterującego zużyciem i/lub produkcją energii wskazało z kolei 5 proc. zapytanych przedstawicieli przedsiębiorstw działających w Polsce (w tym 12 proc. przedstawicieli dużych firm).

Dlaczego tempo zmian jest wolne? Z badania wynika, że dla 4 na 10 firm (38 proc.) główną barierą przed wprowadzaniem zmian jest niedobór środków finansowych. Podobnie liczna grupa (28 proc.) wskazuje na niedostateczne wsparcie ze strony państwa.

Co czwarte przedsiębiorstwo (24 proc.) przyznało, że nie ma odpowiedniej wiedzy dotyczącej wdrożenia nowych technologii. Podobna grupa badanych firm nie jest przekonana, że środki zwrócą się.

Badanie „Elektryczność 4.0. Tańsza, czystsza i stabilniejsza energia dla przedsiębiorstw w Polsce” na zlecenie Schneider Electric i fundacji Digital Poland przeprowadziła firma Maison&Partners. Badanie wykonano metodą CAWI (N=323: właściciele, współwłaściciele i osoby zarządzające w firmach z sektora MŚP zatrudniających od 2 do 250 pracowników) oraz metodą CATI (N=101: właściciele, współwłaściciele oraz osoby zarządzające z sektora dużych firm zatrudniających powyżej 250 pracowników).

Czytaj więcej

Jacek Łukaszewski, prezes Schneider Electric: Polskie firmy uczą się jeszcze transformacji energetycznej

Patrząc bardziej szczegółowo na wynik badań, możemy zauważyć, że wzrost rachunków za energię elektryczną dotknął już 65 proc. dużych firm i aż 93 proc. małych i średnich przedsiębiorstw. Podwyżki najmocniej uderzyły w branżę informatyczną oraz sektor produkcji. W konsekwencji 9 na 10 przedsiębiorców wskazuje, że drożejący prąd spowodował wzrost cen świadczonych przez nich usług i oferowanych towarów.

Z raportu wynika także, że kwota rachunku za prąd od stycznia 2022 r. wzrosła średnio o 150 proc. Wysokość średniej podwyżki wahała się od 90 proc. do 195 proc. i zależała od sektora, branży, wielkości firmy. Podwyżki cen energii elektrycznej najmocniej uderzyły w branżę IT, gdzie ceny wzrosły o blisko 200 proc. i oraz sektor produkcji, który zmagał się z ponad 150 proc. wzrostem.

Pozostało 82% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ceny Energii
Dotacja do domowej fotowoltaiki. Będą obowiązkowe magazyny energii
Ceny Energii
Rewolucja w Moim Prądzie. Domowa fotowoltaika tylko z magazynem energii
Ceny Energii
Resort klimatu nie wyklucza interwencji na rynku uzupełniającym dostawy energii
Ceny Energii
Nie dla wszystkich wysokie rachunki. Kto konsumuje dużo, zapłaci mniej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Ceny Energii
Aktualizacja taryf na prąd. URE zatwierdził zmiany na 2024 rok