Coraz więcej producentów narzuca sobie wyśrubowane kryteria dotyczące produkcji materiałów z surowców, które zupełnie nie kojarzą się z branżą. Na przykład Adidas sprzedał już 1 mln par butów produkowanych z plastiku z oceanów.
We wrześniu kilkanaście dużych firm ogłosiło zawiązanie Polskiego Paktu Plastikowego. Chcą zmieniać sposób używania tworzyw sztucznych. Powstał w ramach globalnej inicjatywy Fundacji Ellen MacArthur, a tworzą ją firmy takie jak Biedronka, Lidl, Carrefour, Danone, Kaufland, LPP, Nestlé, Santander czy Unilever. Tylko one odpowiadają za 20 proc. wszystkich opakowań z tworzyw sztucznych wprowadzanych na nasz rynek. Trzy główne cele to eliminacja opakowań nadmiernych, zmniejszenie o 30 proc. użycia pierwotnych tworzyw w opakowaniach i od 2025 wypuszczanie tylko opakowań, które w 100 proc. nadają się do ponownego wykorzystania lub recyklingu.
Mniej znaczy lepiej
Latem buty z plastiku z recyklingu wprowadził do oferty Lidl – górna część Crivit Ocean Bound Plastic została wykonana z butelek PET, a 25 proc. materiału z plastików z oceanów. – Ograniczamy ilość plastiku w opakowaniach. Wykorzystanie recyklingowego plastiku do produkcji obuwia to nasz kolejny krok w walce o czystszą planetę – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska. W zależności od rozmiaru buta na jedną parę wykorzystano od 8 do 16 butelek plastikowych.
Dzisiaj to w branży jeden z głównych trendów, a producenci nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa. – Do 2030 r. wszystkie ubrania i dodatki z naszych kolekcji będą pochodziły z recyklingu albo zostaną uszyte z materiałów pozyskiwanych w sposób zrównoważony – zapowiadał już H&M. Już 95 proc. bawełny wykorzystywanej przez firmę pochodzi z odpowiedzialnych źródeł.
Polskie marki nie pozostają w tym trendzie w tyle. – W 2018 r. wyprodukowaliśmy 2 mln sztuk odzieży z bawełny organicznej, ale to dopiero początek, cały czas zwiększamy udział materiałów przyjaznych środowisku w naszej ofercie – podaje firma LPP. – W 2019 r. każda z pięciu marek LPP miała w swojej kolekcji linię ekologiczną. W Reserved chcemy osiągnąć 10 proc. zrównoważonych materiałów w kolekcji – dodaje.