Nad tematem „Co firmy mogą zrobić w kontekście ochrony środowiska w szerszej perspektywie – nowa strategia biznesowa firm globalnych i rodzimych na polskim rynku” debatowali dziennikarze „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”.
Sami produkują prąd
Mamy najdroższą energię elektryczną w Europie, o 40 proc. droższą w porównaniu z Niemcami. Coraz więcej firm decyduje się stawiać na autogenerację.
– Ceny są wysokie, więc firmy nie mają wyjścia. Przedsiębiorstwa, które kiedyś postawiły na gaz, dzisiaj z tego korzystają. Ten przykład pokazał, że warto. Ceny energii skłaniają, żeby własnymi siłami coś robić. Teraz firmy myślą, żeby inwestować w zieloną energetykę. Na razie wielkiego wyboru nie mają, bo mogą tylko postawić panele fotowoltaiczne. Jest chęć stawiania wiatraków, ale możliwości są ograniczone. Chociaż tereny są, to przez tzw. ustawę 10 H, nie można stawiać nowych farm. Wizerunek firmy też ma znaczenie, jeśli spółka chce być bardziej zielona – tłumaczyła Barbara Oksińska, dziennikarka „Rzeczpospolitej”
red. Barbara Oksinska, fot. Robert Gardzinski
Andrzej Stec, redaktor naczelny „Parkietu” i zastępca redaktora naczelnego „Rzeczpospolitej” podkreślił, że jest to trochę przymus finansowy. Od 2021 r. spółki giełdowe będą musiały uwzględniać w swoich sprawozdaniach raportowanie niefinansowe w tym kwestie związane z klimatem.