Orlen inwestuje w stacje wodoru w Czechach

A customer fills a car with hydrogen at a TrueZero fueling station in Mill Valley, California, U.S., on Friday, Feb. 23, 2018. California is spending more than $2.5 billion in clean energy funds to accelerate sales of hydrogen and battery vehicles. That includes $900 million earmarked to complete 200 hydrogen stations and 250,000 charging stations by 2025. Photographer: David Paul Morris/Bloomberg

Koncern chce wkrótce ruszyć w Czechach z budową dwóch punktów tankowania wodoru. W kolejnym etapie powstaną w tym kraju jeszcze trzy tego typu instalacje.

W tym roku grupa PKN Orlen planuje rozpocząć budowę dwóch punktów tankowania wodoru na czeskich stacjach paliw działających pod marką Benzina. Powstaną one w Pradze i Litvínovie. Będą zaopatrywane w wodór wytwarzany podczas przerobu ropy w rafineriach zależnego Unipetrolu w Litvínovie i Kralupach. Budową instalacji zajmie się Grupa Bonett, największy dostawca stacji paliw alternatywnych w Europie Środkowej i drugi co do wielkości sprzedawca CNG w Czechach. Podmiot ten działa na rynku czeskim, polskim i słowackim, koncentrując się na inwestycjach, prowadzeniu i dostawach stacji paliw alternatywnych. Kierowcy z nowych punktów tankowania wodoru będą mogli skorzystać w przyszłym roku. W planach jest także otwarcie kolejnych tego typu instalacji. Powstaną one w Brnie, Pilźnie i przy autostradzie D10 w Pradze.

Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen, materiały prasowe

– Bez wątpienia w przyszłości wodór będzie istotnym paliwem wykorzystywanym w transporcie, dlatego z determinacją intensyfikujemy prace w tym obszarze, także na naszych zagranicznych stacjach – mówi cytowany w komunikacie prasowym Daniel Obajtek, prezes Orlenu. Z kolei Tomasz Wiatrak, prezes Unipetrolu przekonuje, że pojazdy napędzane wodorem to przyszłość motoryzacji, m.in. ze względu na krótki czas tankowania, czy nieskomplikowany technicznie sposób magazynowania i przewożenia wodoru. – Prowadzimy zaawansowane rozmowy z władzami Pragi, województwa środkowoczeskiego i usteckiego w sprawie jego wykorzystania w transporcie publicznym w Czechach. Jesteśmy też w stałym kontakcie z producentami samochodów napędzanych wodorem, co w przyszłości może zaowocować współpracą i ciekawymi projektami – twierdzi Wiatrak.

Tankowanie samochodu wodorem/Bloomberg

Dla Orlenu budowa punktów tankowania wodoru w Czechach to kolejne działanie w kierunku rozwoju paliw alternatywnych. W ubiegłym i na początku tego roku koncern podpisał listy intencyjne o współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie oraz Miastem Płock, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru. Natomiast od grudnia 2019 r. wspólnie z Pesą Bydgoszcz, realizuje projekt, który ma na celu opracowanie pojazdu szynowego zasilanego wodorem.

Orlen rozpoczął też proces wyboru wykonawcy hubu wodorowego we Włocławku, który docelowo będzie mógł produkować do 600 kg doczyszczonego wodoru na godzinę. Ponadto grupa rozwija technologie wodorowe w biorafinerii zależnego Orlenu Południe w Trzebini. Produkcja wodoru w jakości paliwa transportowego ma tam rozpocząć się w przyszłym roku.

Wodór szczególnie popularny jest w USA, Japonii i Niemczech. Pod koniec 2019 r. na świecie działały 432 stacje tankowania wodoru, z których 330 jest ogólnodostępnych. Wśród nich dwie należą do Orlenu. Obie są zlokalizowane na niemieckich stacjach funkcjonujących pod marką Star.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Strategia KGHM przynosi efekty mimo zagrożeń makroekonomicznych

Pomimo trudnych warunków rynkowych związanych z zawirowaniami politycznymi KGHM osiąga dobre wyniki finansowe. To ...

W najbliższych latach motoryzację napędzi prąd

Za 10 lat magazynowanie energii będzie o wiele efektywniejsze – mówi Bartek Kras, prezes ICPT ...

Lotos poprawił zyski

W ubiegłym roku koncern zanotował 2,6 mld zł oczyszczonego zysku EBITDA LIFO, co oznaczało ...

Wszystkie długi Gazpromu

Rosyjski koncern ma do spłacenia w najbliższych pięciu latach 56,7 mld dol. długów. W ...

Rada nadzorcza JSW odwołana, Ozon zachowa stanowisko

W tym tygodniu rada nadzorcza Jastrzębskiej Spółki Węglowej nie odwoła ze stanowiska prezesa Daniela ...

„Deepwater Horizon” kosztował BP 62 mld

Katastrofa na platformie wiertniczej „Deepwater Horizon” kosztowała koncern BP 62 mld dolarów. Jednak zdaniem ...