Azoty i KGHM rozmawiają o współpracy

Obszarem zainteresowania obu stron są m.in. inwestycje związane z rozbudową Portu Morskiego Police. Ponadto rozmawiają o bieżącej współpracy w obszarze kwasu siarkowego.

Publikacja: 15.03.2023 16:32

Azoty i KGHM rozmawiają o współpracy

Foto: Wikimedia Commons, domena publiczna, Ministerstwo Energii

KGHM prowadzi rozmowy z Azotami w sprawie biznesowego zaangażowania się w rozbudowę należącego do nawozowego koncernu Portu Morskiego Police, czwartego co do wielkości tego typu obiektu w Polsce pod względem przeładunków, po Gdańsku, zespole Szczecin-Świnoujście i Gdyni. Miedziowy koncern wyraził zwłaszcza zainteresowanie działkami inwestycyjnymi, które z uwagi na położenie i planowaną rozbudowę infrastruktury portowej stanowią atrakcyjne miejsce pod nowe przedsięwzięcia. Strony rozmawiają też o bieżącej współpracy w obszarze kwasu siarkowego. Żadnych szczegółów jednak nie ujawniły.

Czytaj więcej

CIT pobił kilka rekordów. Budżetowe dochody najwyższe w historii

Obecnie tereny Portu Morskiego Police stanowią zaplecze transportowe dla całej grupy Azoty. Dzięki znajdującej się tam infrastrukturze koncern może swobodnie eksportować i importować różnego rodzaju surowce i produkty oraz częściowo je magazynować. Po planowanym na ten rok uruchomieniu nowego kompleksu produkcyjnego Polimery Police, przeładunki w porcie powinny wzrosnąć o ponad 400 tys. ton rocznie, czyli o kilkadziesiąt procent.

Obecnie w porcie realizowany jest projekt, dzięki któremu ma powstać dokumentacja pozwalająca na rozpoczęcie budowy węzła kolejowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 oraz nabrzeża ciężkiego (uniwersalnego).

Czytaj więcej

W tym roku Azoty mocno ograniczają produkcję

- Zakładamy, że wykonanie studium wykonalności, zgodnie z wytycznymi Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska, zostanie zrealizowane na zakończenie prac studialnych. Tym samym dla zadania budowy węzła kolejowego planowane jest ono w roku 2023, a dla zadania budowy nabrzeża ciężkiego w roku 2024 - informowała niedawno Monika Darnobyt, rzeczniczka prasowa Azotów.

Dodała, że zgodnie z porozumieniem obowiązującym między PKP PLK i Zarządem Morskiego Portu Police (spółka zależna od Azotów do której bezpośrednio należy port), to PKP PLK ma wyłonić wspólnego wykonawcę robót budowlanych dla linii i stacji kolejowej. Obie firmy przygotowują w swoim zakresie stosowne części dokumentacji przetargowej, po której uzgodnieniu oszacowany zostanie wspólny przewidywany koszt całej inwestycji kolejowej i docelowy harmonogram jej realizacji. Wcześniej ZMPP podawało, że zakończenie prac budowalnych planowane jest na IV kwartał 2025 r.

KGHM prowadzi rozmowy z Azotami w sprawie biznesowego zaangażowania się w rozbudowę należącego do nawozowego koncernu Portu Morskiego Police, czwartego co do wielkości tego typu obiektu w Polsce pod względem przeładunków, po Gdańsku, zespole Szczecin-Świnoujście i Gdyni. Miedziowy koncern wyraził zwłaszcza zainteresowanie działkami inwestycyjnymi, które z uwagi na położenie i planowaną rozbudowę infrastruktury portowej stanowią atrakcyjne miejsce pod nowe przedsięwzięcia. Strony rozmawiają też o bieżącej współpracy w obszarze kwasu siarkowego. Żadnych szczegółów jednak nie ujawniły.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Surowce i Paliwa
Nowy zarząd Orlenu rodzi się w bólach
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Surowce i Paliwa
Wymiana władz w firmach grupy Azoty nabiera tempa
Surowce i Paliwa
Posłanka KO: prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie zarobków w Orlenie
Surowce i Paliwa
Kim jest Ireneusz Fąfara, nowy prezes Orlenu?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Surowce i Paliwa
Orlen ma nowego prezesa. Zmiany w zarządzie grupy