Azoty i KGHM rozmawiają o współpracy

Obszarem zainteresowania obu stron są m.in. inwestycje związane z rozbudową Portu Morskiego Police. Ponadto rozmawiają o bieżącej współpracy w obszarze kwasu siarkowego.

Publikacja: 15.03.2023 16:32

Azoty i KGHM rozmawiają o współpracy

Foto: Wikimedia Commons, domena publiczna, Ministerstwo Energii

KGHM prowadzi rozmowy z Azotami w sprawie biznesowego zaangażowania się w rozbudowę należącego do nawozowego koncernu Portu Morskiego Police, czwartego co do wielkości tego typu obiektu w Polsce pod względem przeładunków, po Gdańsku, zespole Szczecin-Świnoujście i Gdyni. Miedziowy koncern wyraził zwłaszcza zainteresowanie działkami inwestycyjnymi, które z uwagi na położenie i planowaną rozbudowę infrastruktury portowej stanowią atrakcyjne miejsce pod nowe przedsięwzięcia. Strony rozmawiają też o bieżącej współpracy w obszarze kwasu siarkowego. Żadnych szczegółów jednak nie ujawniły.

Czytaj więcej

CIT pobił kilka rekordów. Budżetowe dochody najwyższe w historii

Obecnie tereny Portu Morskiego Police stanowią zaplecze transportowe dla całej grupy Azoty. Dzięki znajdującej się tam infrastrukturze koncern może swobodnie eksportować i importować różnego rodzaju surowce i produkty oraz częściowo je magazynować. Po planowanym na ten rok uruchomieniu nowego kompleksu produkcyjnego Polimery Police, przeładunki w porcie powinny wzrosnąć o ponad 400 tys. ton rocznie, czyli o kilkadziesiąt procent.

Obecnie w porcie realizowany jest projekt, dzięki któremu ma powstać dokumentacja pozwalająca na rozpoczęcie budowy węzła kolejowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 oraz nabrzeża ciężkiego (uniwersalnego).

Czytaj więcej

W tym roku Azoty mocno ograniczają produkcję

- Zakładamy, że wykonanie studium wykonalności, zgodnie z wytycznymi Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska, zostanie zrealizowane na zakończenie prac studialnych. Tym samym dla zadania budowy węzła kolejowego planowane jest ono w roku 2023, a dla zadania budowy nabrzeża ciężkiego w roku 2024 - informowała niedawno Monika Darnobyt, rzeczniczka prasowa Azotów.

Dodała, że zgodnie z porozumieniem obowiązującym między PKP PLK i Zarządem Morskiego Portu Police (spółka zależna od Azotów do której bezpośrednio należy port), to PKP PLK ma wyłonić wspólnego wykonawcę robót budowlanych dla linii i stacji kolejowej. Obie firmy przygotowują w swoim zakresie stosowne części dokumentacji przetargowej, po której uzgodnieniu oszacowany zostanie wspólny przewidywany koszt całej inwestycji kolejowej i docelowy harmonogram jej realizacji. Wcześniej ZMPP podawało, że zakończenie prac budowalnych planowane jest na IV kwartał 2025 r.

KGHM prowadzi rozmowy z Azotami w sprawie biznesowego zaangażowania się w rozbudowę należącego do nawozowego koncernu Portu Morskiego Police, czwartego co do wielkości tego typu obiektu w Polsce pod względem przeładunków, po Gdańsku, zespole Szczecin-Świnoujście i Gdyni. Miedziowy koncern wyraził zwłaszcza zainteresowanie działkami inwestycyjnymi, które z uwagi na położenie i planowaną rozbudowę infrastruktury portowej stanowią atrakcyjne miejsce pod nowe przedsięwzięcia. Strony rozmawiają też o bieżącej współpracy w obszarze kwasu siarkowego. Żadnych szczegółów jednak nie ujawniły.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Surowce i Paliwa
Orlen ograniczył dostęp do informacji, ale obiecuje poprawę
Surowce i Paliwa
Kreml rozgrzewa rynek uranu: odcina USA od dostaw
Surowce i Paliwa
Rosja wstrzymała eksport uranu do USA. Surowiec już drożeje
Surowce i Paliwa
Unimot chce udziałów w rafinerii za Odrą
Materiał Promocyjny
SSC/GBS Leadership Program 2023
Surowce i Paliwa
Rosja ma nadzieję na "nową ropę". Znalazła dwa minerały
Surowce i Paliwa
Rosja ogranicza eksport paliw, bo nie starcza ich w kraju