Unimot Investments, firma z grupy kapitałowej giełdowego Unimotu, zawarła przedwstępną umowę kupna 100 proc. akcji w firmie Lotos Terminale, należącej do Lotosu. Nabywany podmiot to niezależny operator logistyczny oraz producent i sprzedawca asfaltów. Unimot w szczególności przejmuje dziewięć terminali paliw o łącznej pojemności 350 tys. m sześc. Pięć z nich należy obecnie do Lotos Terminale: w Czechowicach-Dziedzicach, Jaśle, Piotrkowie Trybunalskim, Poznaniu oraz Rypinie, a cztery do PKN Orlen: w Bolesławcu, Szczecinie, Gutkowie oraz Gdańsku (zostaną wniesione do firmy Lotos Terminale). W przypadku finalizacji transakcji Unimot stanie się trzecim graczem pod względem zdolności magazynowych w zakresie paliw (po państwowej firmie PERN oraz Orlenie). Dodatkowo, po zakończeniu prowadzonych prac rozwojowych zdolności magazynowe spółki mogą wzrosnąć do 410 tys. m sześc.
Unimot kupując zakłady w Jaśle i Czechowicach-Dziedzicach stanie się drugim po Orlenie graczem na polskim rynku producentów asfaltu. Spółka nabywa też od grupy Lotos dział handlowy oraz pozyskuje dziesięcioletni kontrakt na dostawy przez gdańską rafinerię surowca do produkcji astatów modyfikowanych w ilości do 500 tys. ton rocznie.
Wstępnie cena za nabywane aktywa została ustalona na co najmniej 450 mln zł. Na dzień zamknięcia transakcji będzie podlegać korekcie o wartość długu netto i zmiany w kapitale obrotowym Lotosu Terminale.
Czytaj więcej
Udziały w gdańskiej rafinerii kupi Aramco, stacje paliw MOL, a biznes asfaltowy Unimot.
„Zainicjowana transakcja jest kolejnym etapem naszego sukcesywnego rozwoju i umacniania grupy Unimot na pozycji największego niezależnego operatora na rynku paliw w Polsce. W naszej strategii biznesowej na lata 2018-2023 nakreśliliśmy potrzebę dywersyfikowania źródeł przychodu i teraz wykorzystujemy szansę, jaka pojawiła się na rynku, do zwiększenia skali działalności” - mówi cytowany w komunikacie prasowym Adam Sikorski, prezes Unimotu. Wstępnie szacuje, że przejęte biznesy będą miały istotny wpływ na wyniki grupy, gdyż mogą wypracować w najbliższych latach 70-100 mln zł dodatkowego zysku EBITDA rocznie.