Unimot kupuje Lotos Terminale

Giełdowa spółka ma wstępną umowę nabycia dziewięciu terminali paliw oraz zakładów produkcji asfaltów w Jaśle i Czechowicach-Dziedzicach.

Publikacja: 12.01.2022 14:14

Unimot kupuje Lotos Terminale

Foto: Bloomberg

Unimot Investments, firma z grupy kapitałowej giełdowego Unimotu, zawarła przedwstępną umowę kupna 100 proc. akcji w firmie Lotos Terminale, należącej do Lotosu. Nabywany podmiot to niezależny operator logistyczny oraz producent i sprzedawca asfaltów. Unimot w szczególności przejmuje dziewięć terminali paliw o łącznej pojemności 350 tys. m sześc. Pięć z nich należy obecnie do Lotos Terminale: w Czechowicach-Dziedzicach, Jaśle, Piotrkowie Trybunalskim, Poznaniu oraz Rypinie, a cztery do PKN Orlen: w Bolesławcu, Szczecinie, Gutkowie oraz Gdańsku (zostaną wniesione do firmy Lotos Terminale). W przypadku finalizacji transakcji Unimot stanie się trzecim graczem pod względem zdolności magazynowych w zakresie paliw (po państwowej firmie PERN oraz Orlenie). Dodatkowo, po zakończeniu prowadzonych prac rozwojowych zdolności magazynowe spółki mogą wzrosnąć do 410 tys. m sześc.

Unimot kupując zakłady w Jaśle i Czechowicach-Dziedzicach stanie się drugim po Orlenie graczem na polskim rynku producentów asfaltu. Spółka nabywa też od grupy Lotos dział handlowy oraz pozyskuje dziesięcioletni kontrakt na dostawy przez gdańską rafinerię surowca do produkcji astatów modyfikowanych w ilości do 500 tys. ton rocznie.

Wstępnie cena za nabywane aktywa została ustalona na co najmniej 450 mln zł. Na dzień zamknięcia transakcji będzie podlegać korekcie o wartość długu netto i zmiany w kapitale obrotowym Lotosu Terminale.

Czytaj więcej

Orlen ujawnił kupców na aktywa Lotosu

„Zainicjowana transakcja jest kolejnym etapem naszego sukcesywnego rozwoju i umacniania grupy Unimot na pozycji największego niezależnego operatora na rynku paliw w Polsce. W naszej strategii biznesowej na lata 2018-2023 nakreśliliśmy potrzebę dywersyfikowania źródeł przychodu i teraz wykorzystujemy szansę, jaka pojawiła się na rynku, do zwiększenia skali działalności” - mówi cytowany w komunikacie prasowym Adam Sikorski, prezes Unimotu. Wstępnie szacuje, że przejęte biznesy będą miały istotny wpływ na wyniki grupy, gdyż mogą wypracować w najbliższych latach 70-100 mln zł dodatkowego zysku EBITDA rocznie.

Unimot szacuje, że spełnienie ustalonych w umowie przedwstępnej warunków i zawarcie ostatecznej umowy może mieć miejsce nie wcześniej niż w III kwartale 2022 r. Po jej sfinalizowaniu liczba pracowników grupy ulegnie podwojeniu (obecnie wynosi około 250 osób). „Jako potencjalnie dwukrotnie większa organizacja widzimy w tej akwizycji wiele pól do osiągnięcia efektu synergii biznesowej. Dzięki zainicjowanej transakcji będziemy mogli uzupełnić łańcuch budowania wartości Grupy i związanych z tym kompetencji” - twierdzi Sikorski.

Unimot Investments, firma z grupy kapitałowej giełdowego Unimotu, zawarła przedwstępną umowę kupna 100 proc. akcji w firmie Lotos Terminale, należącej do Lotosu. Nabywany podmiot to niezależny operator logistyczny oraz producent i sprzedawca asfaltów. Unimot w szczególności przejmuje dziewięć terminali paliw o łącznej pojemności 350 tys. m sześc. Pięć z nich należy obecnie do Lotos Terminale: w Czechowicach-Dziedzicach, Jaśle, Piotrkowie Trybunalskim, Poznaniu oraz Rypinie, a cztery do PKN Orlen: w Bolesławcu, Szczecinie, Gutkowie oraz Gdańsku (zostaną wniesione do firmy Lotos Terminale). W przypadku finalizacji transakcji Unimot stanie się trzecim graczem pod względem zdolności magazynowych w zakresie paliw (po państwowej firmie PERN oraz Orlenie). Dodatkowo, po zakończeniu prowadzonych prac rozwojowych zdolności magazynowe spółki mogą wzrosnąć do 410 tys. m sześc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Surowce i Paliwa
Chiński sen Gazpromu. Rosja przyparta do muru
Surowce i Paliwa
Najbliższe dni będą bardzo ważne dla Azotów
Surowce i Paliwa
Hubert Kamola, prezes Grupy Azoty Puławy: Azoty chcą rosnąć szybciej niż rynek
Surowce i Paliwa
Popyt na ropę wzrośnie mimo transformacji
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Surowce i Paliwa
Te paliwa jeszcze długo będą potrzebne