Legalna sprzedaż paliw skazana na wzrost

Bloomberg

Skuteczna walka z szarą strefą, program Rodzina 500+ i niepokoje w Europie spowodują w naszym kraju wzrost popytu na olej napędowy i benzynę.

W ostatnich latach udział szarej strefy tylko w rynku oleju napędowego wynosił w Polsce ok. 15–20 proc. Cierpi na tym m.in. budżet państwa, którego straty z tytułu niepobranych lub wyłudzonych zwrotów w różnych podatkach i daninach obejmujących paliwa szacowane są na 4–6 mld zł rocznie. Na nielegalnym handlu paliwami tracą również firmy postępujące zgodnie z prawem. Sytuacja jednak się zmienia.

– Działania poprzedniego i obecnego rządu zmierzające do ograniczenia szarej strefy na rynku paliw w Polsce powoli przynoszą oczekiwane skutki. W efekcie legalna sprzedaż oleju napędowego czy benzyn powinna systematycznie rosnąć – mówi Tomasz Kasowicz, analityk DM BZ WBK. Dodaje, że nasz kraj sąsiaduje z państwami, w których podjęto właściwe kroki i uporano się z problemem szarej strefy. To pokazuje, że również u nas w jakiejś skali powinno się to udać.

Oczekiwania rafinerii

Efektów wprowadzonych niedawno zmian, w tym tzw. pakietu paliwowego (nowelizacja kilku ustaw mających poprawić pobory podatku VAT) oczekują największe w kraju rafinerie. PKN Orlen informuje, że w II kwartale zwiększył krajową sprzedaż oleju napędowego do 3,06 mln ton. To o 4 proc. więcej niż w II kwartale 2015 r. Koncern przewiduje do końca roku utrzymanie trendu wzrostowego. – Uwzględniając fakt, że nowe przepisy podatkowe weszły w życie od 1 sierpnia, kolejne miesiące tego roku będą pozwalały na wstępną analizę skuteczności obowiązujących rozwiązań. Wiarygodna ocena zmniejszenia wpływu szarej strefy w sektorze paliwowym będzie możliwa w pierwszej połowie 2017 r. – informuje biuro prasowe PKN Orlen.

Z kolei Grupa Lotos podaje, że tegoroczna wielkość produkcji paliw jest na nieco niższym poziomie niż w roku ubiegłym. Udział sprzedaży krajowej w ogólnej produkcji grupy jednak rośnie. – W związku z rozwojem polskiej gospodarki oczekujemy, że konsumpcja oleju napędowego będzie rosła. Dynamika tego wzrostu jest uzależniona od tempa likwidacji szarej strefy – mówi Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupy Lotos.

W jego ocenie wdrożone rozwiązania likwidują kolejne luki w regulacjach oddziałujących na rynek paliw. Dla koncernu jeszcze ważniejsza jest egzekucja obowiązującego prawa, która pozwoli legalnie działającym podmiotom odzyskać część rynku zawłaszczonego przez firmy funkcjonujące na rynku w sposób nieuczciwy.

Na dalszą poprawę sprzedaży liczą firmy importujące i handlujące w Polsce olejem napędowym oraz autogazem. Takie deklaracje składają m.in. Unimot i Onico. – W związku z tym, że popyt na olej napędowy w okresie wakacyjnym wzrasta, a sezon dopiero się rozpoczyna, spodziewamy się dalszego zwiększenia sprzedaży tego paliwa do końca roku – mówi Robert Brzozowski, prezes Unimotu.

Więcej samochodów

– Popyt na paliwa dodatkowo będzie rósł za sprawą rządowego programu Rodzina 500+, który m.in. zaowocował wzrostem liczby kupowanych i użytkowanych samochodów osobowych. Dzięki niemu rośnie park samochodowy, a co za tym idzie i konsumpcja paliw – uważa Kasowicz. Jego zdaniem kolejnym czynnikiem, który potencjalnie może zwiększyć popyt na paliwa w Polsce, jest niepewna sytuacja w Europie, która powoduje, że wiele osób zostaje w kraju i tutaj zwiększa konsumpcję różnych dóbr.

– Wydaje mi się, że tym roku relatywnie więcej na wzroście popytu na paliwa powinna zyskać Grupa Lotos, a mniej PKN Orlen, ze względu na przestoje remontowe w płockiej rafinerii. Odwrotnie będzie w 2017 r. – twierdzi Kasowicz. Dodaje, że wówczas przestoje planowane są w Gdańsku.

Mogą Ci się również spodobać

Świat pożera jeszcze więcej energii, Polska truje coraz bardziej

Nie ma powodów do optymizmu. Świat znów pożarł więcej energii i wyemitował więcej zanieczyszczeń, ...

Prace na placu budowy bloku w Elektrowni Ostrołęka uroczyście rozpoczęto w październiku 2018 r., tuż przed wyborami samorządowymi. Do lutego 2020 r. zrealizowano 5 proc. inwestycjii

Fiasko węglowej polityki rządu. Początek większych zmian?

W Elektrowni Ostrołęka nie powstanie kolejny blok opalany węglem. Koniec ery czarnego paliwa przyjdzie ...

Taryfy na gaz szybko nie znikną

Choć Komisja Europejska naciska na Polskę, by ta doprowadziła do deregulacji cen surowca, na ...

Orlen zamierza przejąć właściciela Ostrołęki

Koncern ogłosił w czwartek wezwanie na akcje Energi. Razem z nią przejmie gorący kartofel ...

Gazprom traci zysk i zarabia w Polsce

W pierwszym kwartale zysk netto gazowego giganta zmniejszył się o 5,2 proc. pomimo wyższej ...

Amerykańska ropa płynie na eksport, także do Europy

W maju USA wysłały za granicę najwięcej swojej ropy od 1920 roku. Aż połowę ...