Koniec litewskich kłopotów Orlenu

Bloomberg

Koncern i Koleje Litewskie podpisały porozumienie, które kończy spory między firmami. Szczegółów umowy nie podano. Nie rozstrzygnięto też kwestii odbudowy torów na Łotwę.

Orlen Lietuva, firma zależna od PKN Orlen, i Koleje Litewskie podpisały w Wilnie porozumienie, kończące wieloletnie spory pomiędzy spółkami. Umowa przewiduje równy podział wzajemnych roszczeń, wynikających ze sporu o stosowanie opłaty infrastrukturalnej. Wypracowano również porozumienie dotyczące wysokości taryf i wzajemnych zobowiązań, które obie strony uznały za konkurencyjne i korzystne biznesowo. Ustalony został także sposób stosowania opłaty infrastrukturalnej. Szczegółowych stawek za dostęp do litewskiej infrastruktury, ani ogólnej skali obniżki dotychczasowych kosztów logistycznych PKN Orlen jednak nie podano.

– Mamy ze sobą kilka miesięcy trudnych i twardych negocjacji, w trakcie których obie strony broniły swoich racji. Dzięki profesjonalizmowi, zaangażowaniu i gotowości do poszukiwania rozwiązań udało nam się wypracować umowę, która zapewni obydwu stronom stabilizację, możliwość rozwoju i korzyści ekonomiczne – mówi Wojciech Jasiński, prezes PKN Orlen. Grupa PKN Orlen i Koleje Litewskie zobowiązały się zarówno do zakończenia sporów sądowych dotyczących spraw, które są elementem porozumienia, jak i nie angażowania się w postępowania w tym zakresie w przyszłości.

Strony w ogóle nie rozmawiały o ewentualnej odbudowie odcinka torów z Możejek do Renge, rozebranego w 2008 r. Była to alternatywna droga transportu paliw z litewskiej rafinerii. Dzięki tej linii możliwy był transport paliw do łotewskich portów. Kwestię odbudowy torów pozostawiono do rozstrzygnięcia Komisji Europejskiej, przed która trwa postępowanie w tej sprawie.

Strony zwracają uwagę, że porozumienie udało się zawrzeć dzięki wysiłkom zarówno zainteresowanych firm, jak i zaangażowaniu w sprawę nadzorów właścicielskich obu podmiotów, czyli przedstawicieli rządów obu krajów. – Ten spór nie był korzystny ani dla Litwy ani dla Polski. Szkoda, że pochłonął on tak dużo czasu – stwierdził premier Litwy, Saulius Skvernelis.

Spór Orlen Lietuva z Kolejami Litewskimi narastał od czasu rozmontowania w 2008 r. odcinka torów do Renge. W kolejnych latach przedmiotem nieporozumień były głównie kwestie taryf za dostęp do infrastruktury.

Mogą Ci się również spodobać

Globalne niepokoje nie zaszkodzą miedzi

Strategiczne surowce są zawsze uzależnione od sytuacji na rynkach globalnych. Nie inaczej jest w ...

Ropa w USA drożeje – pomaga OPEC i francuskie wybory

Ceny ropy naftowej na giełdzie paliw w Nowym Jorku zwyżkują o 0,7 proc. Pomaga ...

Władze Płocka niezadowolone ze wsparcia PKN Orlen dla miasta

Władze Płocka nie są zadowolone z propozycji PKN Orlen dofinansowania przedsięwzięć realizowanych na terenie ...

Będzie połączenie Orlen Upstream i Orlen Usptream International

Należąca do PKN Orlen spółka do poszukiwań i wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego ...

Gazprom zwiększa tranzyt gazu z powodu lodowego wiatru

Gazprom zwiększył o blisko jedną czwartą tranzyt przez Ukrainę; zachodnie koncerny gwałtownie uzupełniają zapasy ...

Niskie ceny surowców uderzają w PGNiG

W ostatnich miesiącach koncern odnotował słabe wyniki finansowe przede wszystkim za sprawą utrzymujących się ...