Słowacja będzie kolejnym krajem, po Polsce, Czechach, Niemczech i Litwie, na terenie którego pojawią się stacje paliw działające pod marką należącą do grupy PKN Orlen. Pierwszy tego typu obiekt rozpocznie działalność pod szyldem Benzina na przełomie marca i kwietnia w Malackach, niedaleko słowacko-czeskiej granicy. Sieć będzie rozwijana poprzez współpracę franczyzową z mniejszymi operatorami stacji paliw lub poprzez przejęcia. PKN Orlen zapewnia, że inwestycje na Słowacji mają charakter długoterminowy. W jego ocenie, w pierwszym roku działalności marki Benzina na Słowacji, sieć może rozrosnąć się do dziesięciu obiektów. Kluczowym wyznacznikiem tempa jej rozwoju będą przyjęte przez koncern parametry biznesowe.

– Na słowacki rynek paliw wchodzimy jako doświadczony, międzynarodowy gracz. Już dziś 20 procent tamtejszej sprzedaży hurtowej to produkty pochodzące z rafinerii grupy Orlen – mówi cytowany w komunikacie prasowym Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen. Jego zdaniem grupa ma solidną bazę, która pozwala jej na budowanie sprzedaży także w segmencie detalicznym. Postawiła na markę Benzina, gdyż cieszy się ona rozpoznawalnością wśród 2/3 słowackich kierowców. – Jako wieloletni lider rynku czeskiego, posiadający silne i stabilne zaplecze, naszym słowackim klientom możemy zaoferować najwyższej jakości usługi i produkty, zgodne z ich oczekiwaniami. Chcemy wykorzystać naszą wiedzę i doświadczenie zdobyte w kilku krajach by w perspektywie 2-3 lat dołączyć do grona znaczących graczy na słowackim rynku detalicznym – twierdzi Obajtek.

Na Słowacji funkcjonuje dziś około 900 stacji paliw, z których blisko połowa zarządzana jest przez trzech największych operatorów. Polski koncern chce w tym kraju korzystać głównie z własnych paliw, natomiast w ofercie pozapaliwowej dostępne będą zarówno produkty lokalne, jak i pochodzące z Polski i Czech.

– Jesteśmy otwarci na przejęcia większych lub mniejszych sieci, zaś małym operatorom stacji oferujemy korzystną współpracę w oparciu o franczyzę. Naturalnie nasze wejście na Słowację poprzedziły liczne analizy i badania konsumenckie, które wskazują, że oczekiwania i zachowania klientów na Słowacji i w Czechach są dość zbliżone – twierdzi Tomasz Wiatrak, wiceprezes odpowiedzialny za działalność detaliczną grupy Unipetrol. Z przeprowadzonych  wśród słowackich kierowców badań wynika, że 69 proc. z nich wykazuje zainteresowanie korzystaniem ze stacji pod czeską marką. Benzina wraca na Słowację po ponad 30 latach. Marka ta powstała w 1953 roku, jeszcze w Czechosłowacji i zastąpiła pierwotne logo z nazwą Benzinol, stosowaną na stacjach paliw od 1949 r. Benzina to obecnie czołowa marka stacji paliw działająca w Czechach. Pod tym szyldem funkcjonuje tam 406 stacji, z udziałem w sprzedaży detalicznej paliw na poziomie blisko 25 proc.