W sierpniu do rafinerii Orlen Lietuva dostarczono z Kłajpedy pięć razy cięższy reaktor (1500 ton). Był to największy transport wysoko gabarytowego ładunku w historii Litwy. Do modernizacji elektrowni, która będzie kosztować 970 mln euro, potrzebny jest nie tylko reaktor, ale i nowa kolumna próżniowa.
Modernizację prowadzi brytyjska firma Petrofac International. Kolumnę próżniową dostarczyła z Włoch firma DSV Lithuania, a z Kłajpedy do Możejek transportuje ją firma Mammoet Baltic. Transport wyruszył 2 października, a na miejscu spodziewany jest 6 października.
Czytaj więcej
Do rafinerii w Możejkach transportowany jest reaktor, który stanowi serce powstającej tam instalacji hydrokrakingu. Projekt o wartości około 641 mln euro ma być zrealizowany do końca 2024 r.
Przedstawiciel firmy Mammoet Baltic, Edninas Ivanauskas, powiedział portalowi Delfi, że podczas transportu kolumny nie powinno być żadnych nieprzewidzianych przeszkód. Tym razem ładunek, mimo dużych rozmiarów, jest znacznie lżejszy od poprzedniego, a pogoda sprzyja.
Ivanauskas dodał, że łączna masa konwoju wraz ze sprzętem, który go przewozi, wynosi 400 ton. - Na razie wszystko idzie zgodnie z planem. W nocy 3 października wjechaliśmy pod największe wzniesienie, to był najtrudniejszy odcinek trasy - ocenił szef Mammoet Baltic.