Przez Litwę jedzie ogromna kolumna dla Orlenu

Przez Litwę przewożony jest drugi gigantyczny ładunek do modernizowanej rafinerii Orlenu w Możejkach. To ważąca 280 ton i licząca 74 metry wysokości kolumna próżniowa. Kilka tysięcy mieszkańców miejscowości na trasie miało podczas przejazdu konwoju odcięty prąd.

Publikacja: 06.10.2023 15:24

Przez Litwę przewożony jest drugi gigantyczny ładunek do modernizowanej rafinerii Orlenu w Możejkach

Przez Litwę przewożony jest drugi gigantyczny ładunek do modernizowanej rafinerii Orlenu w Możejkach

Foto: mat. prasowe Mammoet Baltic

W sierpniu do rafinerii Orlen Lietuva dostarczono z Kłajpedy pięć razy cięższy reaktor (1500 ton). Był to największy transport wysoko gabarytowego ładunku w historii Litwy. Do modernizacji elektrowni, która będzie kosztować 970 mln euro, potrzebny jest nie tylko reaktor, ale i nowa kolumna próżniowa.

Modernizację prowadzi brytyjska firma Petrofac International. Kolumnę próżniową dostarczyła z Włoch firma DSV Lithuania, a z Kłajpedy do Możejek transportuje ją firma Mammoet Baltic. Transport wyruszył 2 października, a na miejscu spodziewany jest 6 października.

Czytaj więcej

Kolejny etap sztandarowej inwestycji Orlenu na Litwie

Przedstawiciel firmy Mammoet Baltic, Edninas Ivanauskas, powiedział portalowi Delfi, że podczas transportu kolumny nie powinno być żadnych nieprzewidzianych przeszkód. Tym razem ładunek, mimo dużych rozmiarów, jest znacznie lżejszy od poprzedniego, a pogoda sprzyja.

Ivanauskas dodał, że łączna masa konwoju wraz ze sprzętem, który go przewozi, wynosi 400 ton. - Na razie wszystko idzie zgodnie z planem. W nocy 3 października wjechaliśmy pod największe wzniesienie, to był najtrudniejszy odcinek trasy - ocenił szef Mammoet Baltic.

20 km na godzinę 

Ivanauskas powiedział, że tym razem z wyprzedzeniem zadbano o przewóz ładunku drogą gruntową. Ten odcinek, którego nie można ominąć, przysporzył kłopotów podczas transportu reaktora.

- Nie musieliśmy używać ciężkich metalowych podkładów. Najpierw sprawdzamy wszystkie drogi gruntowe i oceniamy ich stan przed wjazdem. Ostatnio nie padało, więc używamy blach z lżejszego materiału, które są potrzebne do zabezpieczenia nawierzchni drogi – powiedział.

Czytaj więcej

Stan gotowości na Litwie: ładunek Orlenu wyrusza w drogę

Kolumna próżniowa jechała z prędkością do 20 km/h (reaktor do 5 km/h). Ładunek przewożony był nocą, tak aby jak najmniej zakłócać ruch. Według Ivanauskasa dokładny czas transportu zależy od tego, na jak długo gminy wydają pozwolenia.

Na przykład w Kłajpedzie zezwolono na wyjazd późno w nocy, a małe gminy wyraziły zgodę na rozpoczęcie transportu o godzinie 20:00. Mieszkańcy domów położonych w pobliżu drogi, po której przewożony jest ładunek, borykają się z niedogodnościami – odcięto im prąd. Operator sieci - Energijos skirstymo operatorius (ESO) szacuje, że ponad 3 tys. gospodarstw domowych odczuje tymczasowe niedogodności związane z przejazdem kolumny do Możejek.

W sierpniu do rafinerii Orlen Lietuva dostarczono z Kłajpedy pięć razy cięższy reaktor (1500 ton). Był to największy transport wysoko gabarytowego ładunku w historii Litwy. Do modernizacji elektrowni, która będzie kosztować 970 mln euro, potrzebny jest nie tylko reaktor, ale i nowa kolumna próżniowa.

Modernizację prowadzi brytyjska firma Petrofac International. Kolumnę próżniową dostarczyła z Włoch firma DSV Lithuania, a z Kłajpedy do Możejek transportuje ją firma Mammoet Baltic. Transport wyruszył 2 października, a na miejscu spodziewany jest 6 października.

Pozostało 82% artykułu
Ropa
Rosyjskie tankowce sparaliżowane sankcjami. Stoją w portach od miesięcy
Ropa
Śmierć prezydenta Iranu nie zrobiła wrażenia na rynku ropy
Ropa
Kreml zarobił mniej na eksporcie ropy, a będzie jeszcze… lepiej
Ropa
Rośnie wydobycie ropy poza OPEC. To zasługa jednego kraju
Ropa
Ropa potaniała najszybciej od kwartału; wiadomo dlaczego
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?