Sion: Słońce w baku

Sono Motors, startup z Monachium, wykorzystuje gorące lato w Bawarii do testowania systemu ładowania akumulatorów samochodowych z pomocą energii słonecznej. Na Siona z panelami elektrowoltaicznymi wbudowanymi w karoserię zebrano już ponad 6,5 tys. zamówień.

Publikacja: 09.08.2018 16:01

Sion: Słońce w baku

Foto: energia.rp.pl

Monachijski startup mówi o Sionie jako o pierwszym samochodzie solarnym. Nad tą konstrukcją Sono Motors pracuje od 2016 r. Według zapewnień projektantów, słońce może zapewnić Sionowi energię na przejechanie ok. 30 km dziennie, dlatego elektryczny pojazd można także ładować z gniazdka. Pojemność baterii pozwala na przejechanie ok. 250 km. Efektywność promieni słonecznych jako źródła energii można monitorować w prosty sposób – wskaźnik stanu naładowania akumulatorów pokazuje, jaką część dystansu uda się przejechać za darmo dzięki systemowi viSono.

Auto ma wbudowane w przednią klapę, dach i drzwi 330 paneli słonecznych i – co ważne – nie wygląda jak elektrownia na kółkach, jest bardzo zgrabnie narysowanym, miejskim samochodem. Naklejone na karoserie i przykryte poliwęglanem ogniwa mają szczytową moc 1204 watów przy sprawności sięgającej 24 proc. Ich łączna powierzchnia to 7,5 mkw. Co ciekawe, Sion wykorzystuje technologię dwukierunkowego ładowania, dzięki czemu sam może „pożyczyć” nieco energii innemu elektrykowi lub służyć jako zasilacz dla urządzeń domowych.

Mierzącego 4110 mm długości i ważącego 1680 kg Siona napędza asynchroniczny silnik elektryczny o mocy 109 KM (80 kW), rozpędzający auto (przyspieszenie 0-100 km/h to 9 s) do prędkości maksymalnej 140 km/h. Samochód może być wyposażony w baterie o pojemności 35–45 kWh i wiele innych udogodnień. – Mamy w nim podgrzewane fotele, klimatyzację, rozbudowany system informacyjno-rozrywkowy, a jednocześnie sam pojazd jest bardzo prosty, bez fanaberii – przekonuje współzałożyciel i prezes firmy, Laurin Hahn. Zaletą samochodu jest ogromny bagażnik, który już w wersji podstawowej ma ok. 650 l.

Produkcja Siona zacznie się w II półroczu 2019 w jednej z niemieckich fabryk. Sądząc po niektórych elementach kokpitu, wyraźnie nawiązujących do modelu i3, może to być zakład należący do BMW. Firma dostała już zamówienia na ponad 6500 sztuk i zamierza je sprzedawać od przyszłego roku po 16 tys. euro (cena bez baterii). Akumulatory można będzie dokupić płacąc jednorazowo ok. 4 tys. euro, lub też wynająć je w systemie abonamentowym.

Monachijski startup mówi o Sionie jako o pierwszym samochodzie solarnym. Nad tą konstrukcją Sono Motors pracuje od 2016 r. Według zapewnień projektantów, słońce może zapewnić Sionowi energię na przejechanie ok. 30 km dziennie, dlatego elektryczny pojazd można także ładować z gniazdka. Pojemność baterii pozwala na przejechanie ok. 250 km. Efektywność promieni słonecznych jako źródła energii można monitorować w prosty sposób – wskaźnik stanu naładowania akumulatorów pokazuje, jaką część dystansu uda się przejechać za darmo dzięki systemowi viSono.

Elektromobilność
Infrastruktura do ładowania e-aut rozwija się powoli
Materiał Partnera
Drugie życie baterii w magazynach energii
Elektromobilność
Tauron szykuje Wrocław na elektromobilność
Elektromobilność
Rynek e-mobility powinien rosnąć
Elektromobilność
Powstanie 200 kolejnych punktów ładowania na południu Polski