Orlen będzie walczył o pozycję lidera e-słupków

PKN Orlen zaczyna podpisywać umowy na budowę sieci ładowarek dla aut elektrycznych. Na razie będzie współpracować z trzema wykonawcami.

Płocka rafineria nie ujawnia na razie szczegółów transakcji, poza liczbą partnerów. Jak wynika z naszych informacji, koncern paliwowy chciałby w krótkim czasie stać się liderem z największą liczbą e-słupków w całej Polsce. To oznacza, że stanie w szranki z najszybciej rozwijającą się dziś w Polsce siecią firmy GreenWay. Celuje ona w 200 punktów ładowania do 2020 r.

Z kolei Orlen informuje o wytypowanych 150 stacjach paliw, położonych zarówno w miastach, jak i przy trasach tranzytowych. Nie podaje na razie konkretnych lokalizacji. Powód? W poszczególnych punktach nadal analizuje możliwość przyłączenia mocy. – Czas budowy przyłączy determinuje termin budowy ładowarki. W pierwszym etapie pilotażu, do końca 2019 roku, plany obejmują uruchomienie co najmniej 50 szybkich punktów ładowania – słyszymy w biurze prasowym PKN.

Nasze źródła twierdzą, że Orlen ma na razie 80 lokalizacji z gotowymi przyłączami. Wskazują na Śląsk, a zwłaszcza Katowice, gdzie PKN chce mieć w pierwszej fazie szczególnie mocną pozycję. – To ze względu na odbywający się tam w grudniu szczyt klimatyczny. Koncern chce się mieć czym pochwalić – tłumaczą nasi rozmówcy zbliżeni do projektu. Twierdzą, że w części lokalizacji PKN będzie ograniczony, jeśli chodzi o dostępną moc. Dlatego w sieci Orlenu mogą przeważać ładowarki o mocy ok. 50 kW. Koncern zapewnia, że uruchomi zarówno terminale o mniejszej mocy, jak również te na 100 kW i 150 kW pozwalające na ładowanie samochodów o większej pojemności baterii.

Eksperci zauważają jednak, że o ile ładowarki 50 kW dziś wystarczą, to już niebawem te o małych mocach mogą okazać się bezużyteczne dla pojazdów nowszej generacji (np. Nissan Leaf z baterią 60 kWh). W kolejnych latach znane marki zapowiadają debiuty aut z bateriami o pojemności 80–100 kWh.

Wydaje się, że Orlen na razie nie będzie stawiał obok ładowarek magazynów czy wyposażał stacji z e-ładowarkami w panele fotowoltaiczne. – Na obecnym etapie w dużej mierze skupiamy się na zabudowie infrastruktury do ładowania aut. Jednak na bieżąco testujemy też inne technologie, które mają na celu zwiększenie samowystarczalności energetycznej stacji paliw – tłumaczą w PKN. Jako przykład podają prowadzony od 2016 r. pilotażowy program na 11 stacjach wyposażonych w moduły fotowoltaiczne. Celem jest zdobycie doświadczenia w zakresie ich użytkowania.

Orlen nie jest jedyną państwową spółka zainteresowaną rodzącym się rynkiem. W ten biznes chce wejść także energetyka państwowa, a także gdańska rafineria, którą Orlen zamierza przejąć. Program pilotażowy Grupy Lotos zakłada budowę 12 takich stacji, każda o mocy przynajmniej 50 kW. Słupki będą uruchomione do końca października br. Obecnie Lotos jest na etapie ogłoszenia postępowania na wybór aplikacji dla ładowarek. – Zakładamy, że będzie ona kompatybilna z funkcjonującymi już na rynku – wskazuje rafineria.

Zwiększony popyt na prąd

Rząd ma ambitny plan. Po naszych drogach ma jeździć około miliona elektryków w 2025 r. Dziś głównymi barierami są: brak ładowarek i wysoka cena aut. Stopniowa elektryfikacja transportu może jednak ograniczyć problem smogu i zwiększyć zapotrzebowanie na prąd. Wg szacunków milion aut może wygenerować zapotrzebowanie na dodatkowe 3–6 TWh energii.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Głosowanie nad emisją w Tauronie przesunięte

Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Tauronu postanowiło wydłużyć przerwę w obradach. Termin nowego posiedzenia wyznaczono na ...

ORLEN Lietuva z nowym dyrektorem generalnym

Prezes Ireneusz Fąfara z końcem ubiegłego roku przekazał zarządzanie ORLEN Lietuva Michałowi Rudnickiemu. Ireneusz ...

Gazprom opóźnia zwrot nadpłaty

Rosjanie na ten rok przenieśli zwrot nadpłaconych przez europejskich klientów ok. 1,5 mld dol. ...

Chwilowy wzrost kursu ropy

Dziś cena surowca Brent przekraczała nawet 31 dol. Analitycy uważają, że ze względu na ...

Wielki powrót atomu

Węgiel nie jest już jedyną nadzieją polskiej energetyki. Rząd chce energii jądrowej. Ministerstwo Rozwoju ...

Tauron trudny w negocjacjach

Kompania Węglowa walczy o przetrwanie, a SRK o inwestorów dla Brzeszczy i Makoszowów. Wznowione ...