Wzrosną możliwości importu LNG do Polski

Wkrótce zdolności regazyfikacyjne terminalu w Świnoujściu zwiększą się do 6,2 mld m sześc. rocznie, a począwszy od 2024 r. – do 8,3 mld. Ponadto za kilka lat w rejonie Gdańska powstanie drugi terminal w technologii FSRU (Floating Storage Regasification Unit).

Publikacja: 22.12.2021 23:00

Wzrosną możliwości importu LNG do Polski

Foto: materiały prasowe

Materiał powstał we współpracy z GAZ-SYSTEMEM

Kluczowym wydarzeniem na rynku gazu w Polsce była budowa terminalu w Świnoujściu. Obiekt o możliwościach regazyfikacyjnych wynoszących 5 mld m sześc. rocznie został oddany do użytku w czerwcu 2016 r. Wtedy też przyjęto i rozładowano pierwszy statek z komercyjną dostawą skroplonego surowca do naszego kraju. Do dziś obiekt ten obsłużył już 147 tego typu ładunków, co przełożyło się na wysłanie do krajowej sieci przesyłowej ok. 15 mld m sześc. błękitnego paliwa. Potrzeby rynku, konieczność dywersyfikacji dostaw gazu oraz zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Polski i regionu są jednak znacznie większe, stąd decyzja o rozbudowie.

Realizowany obecnie w Świnoujściu przez Gaz-System program rozbudowy terminalu LNG składa się z dwóch etapów. Pierwszy obejmuje montaż dwóch dodatkowych regazyfikatorów (SCV). Jego realizacja jest w końcowej fazie. Na początku grudnia zakończyły się roboty budowlane i obecnie trwa faza odbioru do użytkowania oraz rozruch nowej instalacji. Dzięki temu w najbliższych tygodniach możliwości przeładunkowe terminalu wzrosną do 6,2 mld m sześc. rocznie.

Jeśli chodzi o drugi etap rozbudowy, który składa się z budowy trzeciego zbiornika i nowego nabrzeża dla statków, to prace są już bardzo zaawansowane. W październiku w niespełna trzy tygodnie wzniesiono potężną ścianę nowego zbiornika. Obecnie trwają prace związane z łączeniem 26 segmentów dachu. Trzeci zbiornik będzie większy od dwóch istniejących. Nowy obiekt ma mieć 180 tys. m sześc. pojemności, pozostałe zbiorniki maja po 160 tys. m sześc.

W drugim etapie tej inwestycji powstanie też drugie nabrzeże dla statków. Zakończenie programu rozbudowy zaplanowane jest na grudzień 2023 r. W wyniku jego realizacji terminal zwiększy moce regazyfikacyjne do 8,3 mld m sześc. rocznie. Wzrośnie też elastyczność pracy gazoportu oraz pojawi się możliwość uruchomienia nowych usług. Chodzi głównie o bunkrowanie statków, załadunek LNG na jednostki pływające, a także przeładunek LNG ze statku na statek.

Gazoport w Świnoujściu jest od kilku lat w czołówce europejskich terminali pod względem obłożenia, ponieważ ma moce zarezerwowane w 100 proc. W samym grudniu 2021 r. zaplanowano rozładunek czterech statków ze skroplonym gazem. Dostarczany surowiec trafia nie tylko do krajowej sieci gazociągowej, ale załadowywany jest do cystern samochodowych i w formie skroplonej trafia do odbiorców. Również na te usługi popyt stale rośnie. W konsekwencji na terminalu zdecydowano się je świadczyć przez całą dobę. To oznacza, że na obiekcie w ciągu 24 godzin można załadować nawet 30 cystern samochodowych. W grudniu z terminalu odjechał już 15-tys. pojazd z LNG. Tylko w tym roku było ich ponad 5 tys. Odebrany przez klientów gaz trafia zazwyczaj do przemysłowych i lokalnych stacji regazyfikacyjnych znajdujących się w miejscach, do których nie dociera gaz sieciowy.

Gaz-System, obserwując rosnący popyt na gaz w Polsce, realizuje inwestycję związaną z budową nowego terminalu LNG w Gdańsku. Tym razem chodzi jednak nie o obiekt zlokalizowany na lądzie, ale o pływający terminal FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), który ma być zacumowany w rejonie Zatoki Gdańskiej. Pod koniec listopada spółka rozpoczęła wiążącą procedurę open season dla tego terminalu. Ma ona na celu weryfikację zainteresowania uczestników rynku mocą regazyfikacji nowego obiektu poprzez złożenie wiążących długoterminowych zamówień na korzystanie z usług regazyfikacji. Na tej podstawie Gaz-System będzie mógł podjąć wstępną decyzję inwestycyjną i przystąpić do etapu projektowania. W kolejnym etapie open season, planowanym na 2022 r., ma z kolei dojść do zawarcia ostatecznych umów regazyfikacji. Wówczas będzie można przystąpić do budowy.

Głównym celem programu FSRU jest stworzenie infrastruktury, która umożliwi odbiór dostarczanych drogą morską dodatkowych ilości LNG, jego regazyfikację i wprowadzenie surowca do krajowej sieci gazociągowej. W ramach programu planowana jest także rozbudowa systemu przesyłowego, która umożliwi efektywne rozprowadzenie błękitnego paliwa na terenie Polski.

Nowy terminal ma pozwolić na odbiór około 6,1 mld m sześc. gazu rocznie. Co więcej, w razie potrzeby w przyszłości możliwe byłoby uruchomienie drugiej jednostki FSRU o podobnej mocy.

Materiał powstał we współpracy z GAZ-SYSTEMEM

Materiał powstał we współpracy z GAZ-SYSTEMEM

Kluczowym wydarzeniem na rynku gazu w Polsce była budowa terminalu w Świnoujściu. Obiekt o możliwościach regazyfikacyjnych wynoszących 5 mld m sześc. rocznie został oddany do użytku w czerwcu 2016 r. Wtedy też przyjęto i rozładowano pierwszy statek z komercyjną dostawą skroplonego surowca do naszego kraju. Do dziś obiekt ten obsłużył już 147 tego typu ładunków, co przełożyło się na wysłanie do krajowej sieci przesyłowej ok. 15 mld m sześc. błękitnego paliwa. Potrzeby rynku, konieczność dywersyfikacji dostaw gazu oraz zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Polski i regionu są jednak znacznie większe, stąd decyzja o rozbudowie.

Pozostało 84% artykułu
Gaz
To już monopol. Orlen umacnia pozycję na polskim rynku gazu ziemnego
Gaz
Bruksela zaciśnie pętlę sankcji na gardle Kremla. LNG trafi na czarną listę
Gaz
Gaz w Europie w cenie sprzed trzech lat. Będzie jeszcze taniej?
Gaz
USA blokują rosyjskie zakłady LNG w Arktyce
Gaz
Katar tworzy największą flotę gazowców. Największe zbudują Chińczycy