Reklama

Wielka feta na Jamale

Dziś w obecności prezydenta Rosji pierwsza partia gazu skroplonego z zakładów Jamał LNG została załadowana na wyjątkowy arktyczny gazowiec.

Publikacja: 08.12.2017 19:33

Władimir Putin (2-R), obok Alexandera Novaka (L) i Leonida Michelsona (2-L), podczas uroczystego zał

Władimir Putin (2-R), obok Alexandera Novaka (L) i Leonida Michelsona (2-L), podczas uroczystego załadunku pierwszej partii LNG na gazowiec w arktycznym porcie Sabetta.

Foto: PAP/EPA/ALEXEI DRUZHININ/SPUTNIK/KREMLIN / POOL

– Ważne, że ten projekt wzmocni gospodarczą współpracę w państwami regionu Azji i Pacyfiku, a przede wszystkim z naszymi kluczowym partnerami – firmami z Chin, Francji, Włoch, Niemiec i szeregu innych państw – mówił Władimir Putin, stojąć obok Leonida Michelsona (Novatek) i Patrick’a Pouyanne (Total), podczas piątkowego uroczystego załadunku pierwszej partii LNG na gazowiec w arktycznym porcie Sabetta.

Rosyjski gazowiec „Christophe de Margerie” (nosi imię byłego prezesa Total, który tragicznie zginął w katastrofie samolotu na lotnisku Wnukowo pod Moskwą – red.) jest pierwszym na świecie statkiem, który pokonał Północną Drogę Morską bez lodołamaczy. W sierpniu zajęło mu to 6 dni, 12 godzin i 15 minut. Statek może pływać przy temperaturach do -52 st. i pokonać lód gruby na 2 metry.

Putin dodał, że zakłady Jamał LNG stanowią podstawę zrównoważonego rozwoju Arktyki i Północnej Drogi Morskiej i są „dobrym przykładem jak trzeba kompleksowo rozwijać terytoria realizując przyszłe projekty LNG”.

Przy budowie zakładów zbudowano też drogi, domy mieszkalne i socjalną infrastrukturę dla pracowników, co zdaniem Putina świadczy, że nie chodzi o „bezmyślne wydobycie surowców, ale kompleksowy rozwój z realizacją programów ekologicznych”.

Koncern kierowany przez najbogatszego Rosjanina Leonida Michelsona jest głównym udziałowcem projektu „Jamał LNG” – budowy na półwyspie jamalskim największych w Rosji zakładów skraplania gazu. Moc docelowa to 16,5 mln ton rocznie, istniejący na Sachalinie zakład Gazpromu produkuje rocznie do 10 mln ton.

Reklama
Reklama

Novatek ma w projekcie 50,1 proc., francuski Total 20 proc. podobnie jak chiński CNPC a Fundusz Szlaku Jedwabnego -9,9 proc.. Zakład będzie miał docelowo trzy linie produkcyjne po 5,5 mln ton każda.

Projekt był niezwykle trudny w realizacji, ze względu na warunki panujące w rosyjskiej Arktyce, do której zalicza się półwysep jamalski. Budowa trwała pięć lat i kosztował ok. 26 mld dol.

– Ważne, że ten projekt wzmocni gospodarczą współpracę w państwami regionu Azji i Pacyfiku, a przede wszystkim z naszymi kluczowym partnerami – firmami z Chin, Francji, Włoch, Niemiec i szeregu innych państw – mówił Władimir Putin, stojąć obok Leonida Michelsona (Novatek) i Patrick’a Pouyanne (Total), podczas piątkowego uroczystego załadunku pierwszej partii LNG na gazowiec w arktycznym porcie Sabetta.

Rosyjski gazowiec „Christophe de Margerie” (nosi imię byłego prezesa Total, który tragicznie zginął w katastrofie samolotu na lotnisku Wnukowo pod Moskwą – red.) jest pierwszym na świecie statkiem, który pokonał Północną Drogę Morską bez lodołamaczy. W sierpniu zajęło mu to 6 dni, 12 godzin i 15 minut. Statek może pływać przy temperaturach do -52 st. i pokonać lód gruby na 2 metry.

Reklama
Energianews
EDF to dobry partner do budowy drugiej elektrowni jądrowej
Materiał Partnera
Wyzwania energetyki w dobie transformacji
Materiał Promocyjny
Powerdot podkręca tempo budowy stacji ładowania dzięki finansowaniu bankowemu na kwotę 165 mln euro
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Energianews
Achillesowa pięta systemu dostaw ropy w ogniu. Czy szykuje się kolejny konflikt?
Reklama
Reklama