W antropocenie nie ma już miejsca na business as usual. Zrównoważony rozwój to konieczność.
Ten sposób myślenia obrazują wyniki ostatniego badania „Menedżerowie CSR 2020″ Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 90 proc. osób odpowiedzialnych w firmach za kwestie zrównoważonego rozwoju zgadza się, że biznes może i musi odegrać ważną rolę w przeciwdziałaniu skutkom kryzysu klimatycznego. Zwiększa się integracja projektów CSR z działalnością biznesową firm, co potwierdziło trzy czwarte badanych. Jednocześnie zdaniem aż 85 proc. ankietowanych wzrośnie znaczenie odpowiedzialności biznesu dla inwestorów. Aby firmy skutecznie odpowiedziały na te wyzwania, konieczne jest zaangażowanie liderów i liderek.
Przywództwo naszych czasów wymaga szybkości działania, ale też empatii i odwagi. Biznes zdecydowanie odpowiedział na wyzwania społeczne związane z pierwszą falą pandemii. Niestety, to nie wystarczy. Wyzwania klimatyczne, powiązane z problemami ekonomicznymi i społecznymi, są coraz pilniejsze. „Inclusive leadership” to dziś zdecydowanie więcej niż zgrabne hasło. To postawa niezbędna dla sprostania istniejącym już od wielu lat wyzwaniom – wykluczenia różnych mniejszości, ale i niewystarczającej obecności kobiet na rynku pracy, w tym niedoreprezentacji na stanowiskach odpowiadających ich potencjałowi. Jest to też wyjście naprzeciw narastającym zagrożeniom wykluczenia cyfrowego oraz potrzebom różnych interesariuszy biznesu. Firmy są już wzywane do odpowiedzi i zaangażowania w kwestie wychodzące poza ich zwykłą działalność. A jeśli przyjrzymy się dynamice zmian społecznych, to z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że rola „aktywizmu korporacyjnego” będzie rosła.
Szczególną rolę odgrywamy jako klienci. W badaniu FOB aż 76 proc. ankietowanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że to grupa, której presja na przedsiębiorstwa będzie coraz istotniejsza. Rośnie świadomość wpływu, jaki wywieramy poprzez swoje codzienne decyzje zakupowe. To także sygnał dla biznesu, że troska o środowisko i przeciwdziałanie skutkom zmian klimatu to nie chwytliwe hasła, lecz konieczność, determinowana zarówno przez czynniki społeczne, środowiskowe, jak i ekonomiczne.
Odpowiedzialność
kluczowa w budowaniu odporności biznesu