Lotos uruchomił program Green H2

Koncern chce w najbliższych latach wybudować duże instalacje do produkcji zielonego wodoru. Mają one działać w oparciu o elektrolizery zasilane prądem z odnawialnych źródeł.

Publikacja: 18.12.2020 14:11

Lotos uruchomił program Green H2

Foto: energia.rp.pl

Lotos uruchomił program inwestycyjny o nazwie Green H2, w ramach którego chce zbudować wielkoskalową instalację do produkcji zielonego wodoru. To pomysł koncernu na to, jak odnaleźć się na rynku za kilkanaście lat, gdy paliwa powstałe na bazie ropy naftowej, gazu ziemnego i innych węglowodorów kopalnianych nie będą już tak popularne jak obecnie.

Lotos już dziś produkuje wodór na swoje potrzeby. Teraz chce jednak wytwarzać jego ekologiczną odmianę, co ma pozwolić na ograniczenie emisji CO2 w rafinerii i jednocześnie spowodować wypełnienie tzw. Narodowego Celu Wskaźnikowego w dziedzinie produkcji paliw silnikowych (dotyczy udziału biokomponentów w benzynach i oleju napędowym).

Ekologiczny wodór będzie produkowany przez Lotos w procesie elektrolizy, czyli rozkładu wody przy użyciu energii elektrycznej. Do jego wytwarzania zostanie wykorzystany prąd pochodzący ze źródeł odnawialnych. W efekcie powstanie tzw. zielony wodór. Wykorzystanie go do procesów rafineryjnych spowoduje, że tradycyjne paliwa wytwarzane z ropy staną się bardziej ekologiczne. Plusem jest też to, że w procesie elektrolizy nie tworzą się gazy cieplarniane.

""

Pionierem w produkcji tzw. zielonego wodoru jest Japonia/Bloomberg

energia.rp.pl

W ramach Green H2 ma powstać wielkoskalowa instalacja złożona z elektrolizerów, magazynów wodoru i ogniw paliwowych lub ewentualnie turbin wodorowych, zarządzanych przez innowacyjne oprogramowanie. Całość będzie produkować zeroemisyjny wodór na potrzeby rafinerii i jednocześnie wpierać polski system elektroenergetyczny na zasadzie elektrowni szczytowo-pompowej.

Lotos wybrał już doradców strategicznych i technicznych dla programu oraz zakończył wstępne analizy. Pod koniec października złożył wniosek o dofinansowanie projektu do Innovation Fund, czyli funduszu UE, który ma wspierać realizację projektów przyczyniających się do transformacji wspólnoty w kierunku gospodarki niskoemisyjnej. Obecnie prowadzone są szczegółowe analizy techniczne i finansowe w ramach kompleksowego studium wykonalności. Decyzje co do dalszych szczegółów realizacji programu mają zapaść w II połowie 2021 r.

Pierwszym krokiem w ramach programu jest projekt pilotażowy. Pozwoli on koncernowi stworzyć instalację elektrolizy w mniejszej skali, rozbudowaną o dodatkowe funkcjonalności takie jak magazyn wodoru oraz ogniwa paliwowe. W oparciu o nią ma powstać instalacja o dużej skali, obliczona nie tylko na produkcję wodoru dla gdańskiej rafinerii, ale również na udział w rynku mocy, świadczenie usług na rynku bilansującym, a w przyszłości również świadczenie usług na rzecz operatorów farm wiatrowych na Bałtyku. W przyszłości program przewiduje również stworzenie instalacji zdolnej zarówno do wytwarzania wodoru w procesie elektrolizy, jak i produkcji energii elektrycznej z tego surowca.

– Będziemy pobierali prąd za pośrednictwem sieci przesyłowej, w drodze elektrolizy wyodrębniali wodór i magazynowali go. Samo magazynowanie wodoru nie jest rzeczą prostą i oczywistą, ale w Lotosie mamy już pewne doświadczenia w tym zakresie – mówi cytowany w komunikacie prasowym Piotr Kociński, doradca zarządu ds. wodorowych Lotosu.

""

Rafineria Lotosu w Gdańsku/Bloomberg

energia.rp.pl

Program Green H2 został podzielony na kilka etapów. Pilotaż zaplanowano na lata 2020 – 2023. Równolegle do niego ma być realizowana pierwsza faza inwestycji (w latach 2020-2025), której celem będzie stworzenie wielkoskalowej instalacji elektrolizerów o mocy 100 MW (megawaty). W drugiej fazie (2025-2030) ich moc powinna wzrosnąć do 1 GW (gigawaty), a w trzeciej do 4 GW. Koncern nie podaje żadnych danych, ani szacunków dotyczących wydatków inwestycyjnych na ten cel.

Lotos uruchomił program inwestycyjny o nazwie Green H2, w ramach którego chce zbudować wielkoskalową instalację do produkcji zielonego wodoru. To pomysł koncernu na to, jak odnaleźć się na rynku za kilkanaście lat, gdy paliwa powstałe na bazie ropy naftowej, gazu ziemnego i innych węglowodorów kopalnianych nie będą już tak popularne jak obecnie.

Lotos już dziś produkuje wodór na swoje potrzeby. Teraz chce jednak wytwarzać jego ekologiczną odmianę, co ma pozwolić na ograniczenie emisji CO2 w rafinerii i jednocześnie spowodować wypełnienie tzw. Narodowego Celu Wskaźnikowego w dziedzinie produkcji paliw silnikowych (dotyczy udziału biokomponentów w benzynach i oleju napędowym).

Pozostało 81% artykułu
energia
Polacy daleko w kolejce po wodór. Poznaliśmy raport PIE
Wodór
Tylko jedna stacja wodorowa w Polsce. Gdzie powstała?
Wodór
Ósma w Polsce dolina wodorowa powstała w Kozienicach
Wodór
Zielony Korytarz Wodorowy dostanie pieniądze z Unii
Wodór
W Unii Europejskiej trwa ostry spór o czysty wodór