Orlen szuka wykonawcy instalacji wodoru

A customer fills a car with hydrogen at a TrueZero fueling station in Mill Valley, California, U.S., on Friday, Feb. 23, 2018. California is spending more than $2.5 billion in clean energy funds to accelerate sales of hydrogen and battery vehicles. That includes $900 million earmarked to complete 200 hydrogen stations and 250,000 charging stations by 2025. Photographer: David Paul Morris/Bloomberg

W I półroczu 2022 r. ma ruszyć we Włocławsku produkcja wodoru o jakości paliwa transportowego. Początkowo będzie go powstawać ok. 170 kg na godzinę.

PKN Orlen rozpoczął proces wyboru wykonawcy hubu wodorowego we Włocławku. Inwestycja obejmie budowę nowej instalacji produkcyjnej oraz infrastruktury logistycznej i dystrybucyjnej. Hub wodorowy powstanie na terenie zakładu należącego do zależnej firmy Anwil. Na pierwszym etapie moce produkcyjne instalacji mają sięgać ok. 170 kg na godzinę. Zakończenie inwestycji planowane jest w I półroczu 2022 r. Szacowanej wartości inwestycji nie podano.

Stacja zasilania wodorem/Bloomberg

Konstrukcja modułowa instalacji pozwoli jednak na elastyczne zwiększanie produkcji wraz ze wzrostem popytu. Nowa instalacja docelowo będzie mogła wytwarzać do 600 kg doczyszczonego wodoru na godzinę.

We Włocławku już teraz jest wytwarzany wodór. Nie posiada on jednak tak wysokiej czystości, jaka jest wymagana do zasilania samochodów. Produkowany dziś wodór będzie doczyszczany do jakości paliwa transportowego metodą tzw. adsorpcji zmiennociśnieniowej (PSA). Co więcej wykorzystywany proces elektrolizy daje możliwość docelowej produkcji tzw. zielonego, bezemisyjnego wodoru. Będzie to możliwe dzięki zasileniu elektrolizera energią elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł.

Orlen informuje, że wodór początkowo będzie przeznaczony głównie do transportu publicznego i towarowego. Koncern podpisał już kilka porozumień z samorządami będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru. Wśród nich jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Krakowski Holding Komunalny i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie oraz Miasto Płock.

Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen, fotorzepa

– Wodór to paliwo przyszłości, które będzie znajdować szerokie zastosowanie nie tylko w transporcie, ale również w energetyce. Już teraz intensyfikujemy prace nad rozwojem technologii wodorowych, tak by od 2022 r. zajmować silną pozycję konkurencyjną w tym segmencie – mówi cytowany w komunikacie prasowym Daniel Obajtek, prezes Orlenu. Dodaje, że w pełnym wykorzystaniu szans rynkowych związanych z popularyzacją paliw alternatywnych wesprze spółkę także ogłoszone niedawno przystąpienie przez nią do Europejskiego Sojuszu na rzecz Czystego Wodoru.

Oprócz hubu wodorowego we Włocławku i podobnej inwestycji planowanej w Płocku, koncern rozwija też technologie wodorowe w biorafinerii Orlen Południe w Trzebini. Rozpoczęcie produkcji wodoru w jakości paliwa transportowego planowane jest tam wcześniej, bo w 2021 r.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Zadbajmy o zasoby wody

Jeszcze nie rozpoczęła się na dobre wiosna, do upalnych miesięcy jeszcze trochę, a my ...

20 sierpnia rozpocznie się wypłata rekompensat

Pierwsze rekompensaty za ceny prądu powinny być wypłacane ok. 20 sierpnia 2019 r. – ...

ZE PAK: inwestycje albo rezygnacja z części kredytu

Kredytodawcy ZE PAK zrzekli się praw wynikających z niedotrzymania harmonogramu inwestycyjnego do końca maja ...

Rafinerie coraz więcej zarabiają

W tym roku przerób ropy w Polsce i regionie jest wyjątkowo opłacalny. Po Lotosie ...

Atomowy biznes Europy chce chronić klimat

Firmy energetyczne z Unii i Ukrainy podpisały manifest, zgodnie z którym będą wspólnie stawiać ...

OPEC i Rosja rozmawiają o przedłużenie limitów do końca 2018 r.

Wszyscy członkowie OPEC i Rosja zgadzają się, że cięcia w wydobyciu ropy powinny trwać ...