Orlen szuka wykonawcy instalacji wodoru

A customer fills a car with hydrogen at a TrueZero fueling station in Mill Valley, California, U.S., on Friday, Feb. 23, 2018. California is spending more than $2.5 billion in clean energy funds to accelerate sales of hydrogen and battery vehicles. That includes $900 million earmarked to complete 200 hydrogen stations and 250,000 charging stations by 2025. Photographer: David Paul Morris/Bloomberg

W I półroczu 2022 r. ma ruszyć we Włocławsku produkcja wodoru o jakości paliwa transportowego. Początkowo będzie go powstawać ok. 170 kg na godzinę.

PKN Orlen rozpoczął proces wyboru wykonawcy hubu wodorowego we Włocławku. Inwestycja obejmie budowę nowej instalacji produkcyjnej oraz infrastruktury logistycznej i dystrybucyjnej. Hub wodorowy powstanie na terenie zakładu należącego do zależnej firmy Anwil. Na pierwszym etapie moce produkcyjne instalacji mają sięgać ok. 170 kg na godzinę. Zakończenie inwestycji planowane jest w I półroczu 2022 r. Szacowanej wartości inwestycji nie podano.

Stacja zasilania wodorem/Bloomberg

Konstrukcja modułowa instalacji pozwoli jednak na elastyczne zwiększanie produkcji wraz ze wzrostem popytu. Nowa instalacja docelowo będzie mogła wytwarzać do 600 kg doczyszczonego wodoru na godzinę.

We Włocławku już teraz jest wytwarzany wodór. Nie posiada on jednak tak wysokiej czystości, jaka jest wymagana do zasilania samochodów. Produkowany dziś wodór będzie doczyszczany do jakości paliwa transportowego metodą tzw. adsorpcji zmiennociśnieniowej (PSA). Co więcej wykorzystywany proces elektrolizy daje możliwość docelowej produkcji tzw. zielonego, bezemisyjnego wodoru. Będzie to możliwe dzięki zasileniu elektrolizera energią elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł.

Orlen informuje, że wodór początkowo będzie przeznaczony głównie do transportu publicznego i towarowego. Koncern podpisał już kilka porozumień z samorządami będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru. Wśród nich jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Krakowski Holding Komunalny i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie oraz Miasto Płock.

Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen, fotorzepa

– Wodór to paliwo przyszłości, które będzie znajdować szerokie zastosowanie nie tylko w transporcie, ale również w energetyce. Już teraz intensyfikujemy prace nad rozwojem technologii wodorowych, tak by od 2022 r. zajmować silną pozycję konkurencyjną w tym segmencie – mówi cytowany w komunikacie prasowym Daniel Obajtek, prezes Orlenu. Dodaje, że w pełnym wykorzystaniu szans rynkowych związanych z popularyzacją paliw alternatywnych wesprze spółkę także ogłoszone niedawno przystąpienie przez nią do Europejskiego Sojuszu na rzecz Czystego Wodoru.

Oprócz hubu wodorowego we Włocławku i podobnej inwestycji planowanej w Płocku, koncern rozwija też technologie wodorowe w biorafinerii Orlen Południe w Trzebini. Rozpoczęcie produkcji wodoru w jakości paliwa transportowego planowane jest tam wcześniej, bo w 2021 r.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Czas na zieloną rewolucję

W 2009 roku ukazała się w Polsce książka Thomasa L. Friedmana „Gorący, płaski i ...

Kolejny rok podwyżek dla górników

Gdyby wynagrodzenia w kopalniach uzależnić od efektywności, mało które związki znowu wyciągałyby ręce po ...

Rosja straszy Brytyjczyków gazem

Bez gazu z Gazpromu Wielka Brytania znajdzie się w trudnej sytuacji – ostrzegł rosyjski ...

Engie może kupić sieć gazociągów TAG w Brazylii

Federacyjny Sąd Najwyższy Brazylii uznał, że prywatyzacje przedsiębiorstw publicznych nie wymagają zgody parlamentu. Ta ...

Trzy scenariusze dla PGE z Rybnikiem w roli głównej

UOKiK dostał od PGE propozycję złagodzenia skutków ograniczenia konkurencji, po tym jak grupa przejmie ...

Mocno spada kurs akcji PKN Orlen

Obawy dotyczące przyszłości płockiego koncernu powodują, że inwestorzy coraz chętniej pozywają się akcji spółki. ...