Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), działając na rzecz ochrony powietrza i klimatu, realizuje szereg programów zachęcających do wykorzystywania w transporcie pojazdów zeroemisyjnych. Fundusz w tym obszarze jest aktywny na czterech płaszczyznach: zeroemisyjny transport publiczny, zeroemisyjne samochody, infrastruktura do ładowania/tankowania zeroemisyjnych pojazdów oraz edukacja w zakresie elektromobilności.
Fundusz prowadzi np. program priorytetowy „Zielony Transport Publiczny” (ZTP), którego celem jest dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu wykorzystania energii i paliw emisyjnych w transporcie. Budżet programu wynosi 1,2 mld zł.
Dzięki finansowaniu w ramach ZTP transport publiczny w Polsce zostanie wzbogacony o ok. 760 nowych pojazdów. Pozwoli to na zmniejszenie emisji CO2 o co najmniej 18 416 Mg/rok, ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) o 0,052 Mg/rok oraz ograniczenie emisji tlenków azotu o 13,611 Mg/rok.
Program ma szczególne znaczenie rozwojowe dla mniejszych ośrodków, gdzie skala inwestycji infrastrukturalnych oraz mobilność mieszkańców nie jest tak dynamiczna jak w aglomeracjach. Wspiera więc także zmniejszanie problemu wykluczenia transportowego, które według różnych szacunków może dotykać od 11 do nawet 15 mln Polaków.
Realizacja programu wpisuje się w rządową politykę energetyczną Polski do 2040 r., według której już od 2025 r. każdy przetarg na autobus w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców powinien dotyczyć wyłącznie pojazdów zero- i niskoemisyjnych (elektrycznych i wodorowych).