Chiny rządzą w produkcji kobaltu. Konsekwencje dla całej światowej gospodarki

Już w przyszłym roku udział Chin w światowej produkcji kobaltu osiągnie 60 procent. A bez kobaltu nie ma ani aut elektrycznych, ani sztucznej inteligencji.

Publikacja: 01.03.2024 16:30

Chiny rządzą w produkcji kobaltu. Konsekwencje dla całej światowej gospodarki

Foto: Adobe Stock

O sytuacji na rynku kobaltu napisał „Financial Times". Do 2025 r. Chiny będą produkować prawie 60 proc. światowego kobaltu, po rekordowej nadwyżce tego metalu na rynku światowym w zeszłym roku.

Obecnie udział ChRL w produkcji tego metalu, wykorzystywanego w elektronice, pojazdach elektrycznych i lotnictwie już jest dominujący - wynosi 54 proc.

Kobalt w Afryce to też Chiny

Oznacza to, że chińska branża kobaltowa rozwija się szybciej, aniżeli zakładali eksperci. Według prognoz eksperckich w ciągu najbliższych dwóch lat udział Chin miał wynosić około 50 proc. Co ważne Chiny nie mają największych złóż kobaltu. Według najstarszego i najbardziej prestiżowego raportu energetycznego świata, przygotowywanego od 72 lat przez koncern BP (Statistical Review of World Energy 2023 r - edycja nr 72), chińskie dostępne zasoby kobaltu stanowią 1,6 proc. światowych.

Czytaj więcej

Airbus i Boeing nie boją się chińskiej konkurencji

Lideruje tutaj Afryka mająca ponad połowę światowego kobaltu.  Złoża w najbiedniejszym kraju kontynentu — Demokratycznej Republice Konga wynoszą 47 proc. wszystkich (4 mln ton w 2022 r.), a dużo kobaltu ma też Zambia i RPA. Jednak to nie władze tych krajów, ale chińskie spółki kontrolują większość afrykańskiego kobaltu.

Jak podaje brytyjska firma handlowa Darton Commodities, światowa produkcja kobaltu w 2023 roku wzrosła o 17 proc. w porównaniu do roku poprzedniego, co doprowadziło do jego nadpodaży w obliczu wyhamowania popytu na pojazdy elektryczne. W tym samym czasie chińska firma wydobywcza i metalowa CMOC stała się światowym liderem pod względem produkcji, wyprzedzając szwajcarską Glencore – wynika z raportu.

„Nadpodaż kobaltu, wynikająca ze zwiększonej produkcji w Demokratycznej Republice Konga i Indonezji, w połączeniu ze spowolnieniem wzrostu popytu na pojazdy elektryczne, doprowadziła do rekordowej nadwyżki w 2023 r.” – powiedział Andries Gerbens, dyrektor Darton Commodities. Dodał, że popyt wzrósł zaledwie o 12 procent.

Kobalt, metal bliskiej przyszłości

Kobalt, obok litu, uważany jest za metal, który w niedalekiej przyszłości zdominuje rynek globalny, tak jak obecnie jest to w wypadku surowców energetycznych — ropy i gazu. Skąd takie przekonanie? Z zastosowania kobaltu w wiodących technologiach.

Kobalt jest składnikiem m.in. stopów o wysokich parametrach (tzw. nadstopy z temperaturą topnienia 1495 °C) oraz dobrą stabilnością wymiarową w wysokich temperaturach. Stopy te znajdują zastosowanie m.in. w lotnictwie i branży kosmicznej.

W postaci metalicznej lub jako tlenek kobalt jest składnikiem elektrod akumulatorów, w tym litowo-jonowych używanych w pojazdach elektrycznych. Jest to obecnie główny obszar zastosowań tego metalu.

Z kolei tzw. niesymetryczne sole kobaltu mają silne własności ferromagnetyczne i piezoelektryczne i są wykorzystywane w szeroko rozumianej  elektronice i mikroelektronice.

W 2022 r. średnia cena tony kobaltu na rynku wynosiła 63,52 tys. dolarów (tona litu kosztowała 46,82 tys. dol.).

Gdzie są złoża kobaltowe?

Wykorzystywany do XIX w. jako niebieski barwnik farbiarski, kobalt jest obecny nie tylko Afryce. Bogate złoża kobaltu (17,6 proc. światowych) posiada Australia, a 5,9 proc. - Kuba. W Rosji zalega 2,9 proc. światowego kobaltu, na Filipinach 3 proc., a w Kanadzie 2,6 proc. 

O sytuacji na rynku kobaltu napisał „Financial Times". Do 2025 r. Chiny będą produkować prawie 60 proc. światowego kobaltu, po rekordowej nadwyżce tego metalu na rynku światowym w zeszłym roku.

Obecnie udział ChRL w produkcji tego metalu, wykorzystywanego w elektronice, pojazdach elektrycznych i lotnictwie już jest dominujący - wynosi 54 proc.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Surowce i Paliwa
Hubert Kamola, prezes Grupy Azoty Puławy: Azoty chcą rosnąć szybciej niż rynek
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Surowce i Paliwa
Popyt na ropę wzrośnie mimo transformacji
Surowce i Paliwa
Te paliwa jeszcze długo będą potrzebne
Surowce i Paliwa
Były zarząd Azotów nie otrzymał absolutorium. Rosły straty i wydatki na PR
Surowce i Paliwa
Nieoczekiwany efekt sankcji: Rosja importuje z Indii… aluminium