Zakupy paliw będą rekordowe

Bloomberg

Lato to czas wzmożonych zakupów oleju napędowego, benzyn i autogazu. W tym roku wzmocni je walka z szarą strefą i… wakacje spędzane przez Polaków w kraju.

Pozytywny wpływ na konsumpcję paliw płynnych w Polsce, poza standardowymi czynnikami takimi jak ich cena czy sytuacja gospodarcza, mogą mieć m.in. decyzje urlopowe. PKN Orlen uważa, że jeżeli duża część Polaków zdecyduje się spędzić wakacje w kraju, możemy spodziewać się na drogach większego natężenia ruchu i co za tym idzie, większego popytu na paliwa.

– Mając również na uwadze efekt ograniczenia szarej strefy i wzrost zasobności portfeli Polaków, wolumeny sprzedaży powinny osiągnąć co najmniej poziom ubiegłoroczny – szacuje biuro prasowe PKN Orlen.

Wzrośnie sprzedaż

Na tej sytuacji będzie korzystał płocki koncern, największy producent paliw w Polsce. Wzrost sprzedaży na stacjach, poza wymienionymi czynnikami, może wzmacniać rozbudowa sieci oraz zwiększanie jej zasięgu o obiekty już zakupione i stopniowo włączane do sprzedaży pod jedną z europejskich marek należących do grupy. Zwyżkę przychodów powinna także zapewnić ciągle udoskonalana oferta sklepowo-gastronomiczna oraz planowane akcje promocyjne.

Koncern nie chce prognozować, czy w związku ze wzrostem popytu na paliwa zwyżkują również ich ceny. Przekonuje, że nie ma tu reguły. W jego opinii w skali kraju średnia cena paliw jest w największym stopniu zależna od sytuacji makroekonomicznej, zwłaszcza kursu ropy oraz notowań produktów gotowych na rynkach międzynarodowych. Zauważa, że w ubiegłym roku ceny paliwa na stacjach PKN Orlen w okresie lipiec–sierpień były niższe niż w czerwcu.

– Lotos spodziewa się do końca bieżącego kwartału wyraźnego wzrostu sprzedaży paliw liczonego rok do roku – twierdzi Mateusz Cabak z biura prasowego gdańskiej spółki. Ona też przygotowała działania mające na celu wspieranie sprzedaży na stacjach. Na razie nie ujawnia żadnych szczegółów.

Latem wzrostu popytu na paliwa w Polsce spodziewa się również Onico, jeden z największych ich importerów do Polski. – Biorąc pod uwagę prognozę PKB na poziomie bliskim 4 proc. w bieżącym roku, śmiało możemy założyć, że popyt na paliwa, a zwłaszcza na olej napędowy, w III kwartale będzie większy od popytu w tym samym okresie roku 2016 – mówi Artur Krzyk, wiceprezes Onico.

…i przewozy

Na ożywieniu w branży paliwowej powinny skorzystać firmy zajmujące się ich transportem. OTP, firma z grupy Trans Polonii specjalizująca się w samochodowym transporcie paliw, w I kwartale zanotowała wzrost ich przewozu o 8 proc. – Liczymy na utrzymanie podobnych tendencji w kolejnych okresach – mówi Dariusz Cegielski, prezes giełdowej spółki.

Dodaje, że przy ogólnym wzroście konsumpcji paliw i tym samym jej logistyki, skala biznesu grupy również rośnie. – Nie zakładamy istotnych zmian udziałów rynkowych spółki OTP, które obecnie są najwyższe na rynku. Naszym zamierzeniem jest świadczenie usług na jak najlepszym poziomie, czyli bezpiecznie – twierdzi Cegielski.

Latem wzrostu przewozów paliw taborem kolejowym spodziewa się PKP Cargo. – Warto pamiętać o tym, że krajowi producenci paliw płynnych korzystają w głównej mierze z usług transportowych oferowanych przez własnych przewoźników kolejowych. Wzrost legalnego importu paliw jest więc szansą dla pozostałych przewoźników kolejowych, który PKP Cargo chce jak najlepiej wykorzystać – mówi Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo.

Opinia

Robert Brzozowski, prezes Unimotu

Według raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego w I kwartale rynek paliw odnotował wzrost o 12 proc. rok do roku, co jest wynikiem walki państwa z szarą strefą. W II kwartale tendencja powinna być podobna, biorąc pod uwagę fakt, że w marcu został wprowadzony tzw. pakiet przewozowy, czyli kolejne narzędzie do walki z szarą strefą. W III kwartale również oczekujemy wzrostu sprzedaży paliw, jednak w ujęciu rocznym dynamika ta może być nieco niższa, ponieważ w sierpniu 2016 r. został wprowadzony tzw. pakiet paliwowy, który wpłynął na rekordowo wysoką sprzedaż w tym okresie. Nie sądzę, aby duży popyt przełożył się na ceny paliw. Może on oczywiście wpłynąć na większą marżę w detalu, jednak ceny na stacjach wynikają z otoczenia makro. Główny wpływ na ceny mają notowania paliw na rynkach światowych i kurs dolara do złotego, a te ostatnio spadają, co jest już widoczne na stacjach. Nasza spółka w tym roku zwiększyła możliwości finansowania zakupu paliw i zdywersyfikowała źródła zaopatrzenia. W związku z tym latem spodziewamy się wzrostu sprzedaży oleju napędowego o co najmniej kilkanaście procent.

Mogą Ci się również spodobać

Litwa przegrała z Gazpromem i straciła 1,5 mld euro

Gazprom nie musi zwracać Litwie 1,5 mld euro, które Wilno nadpłaciło za rosyjski gaz, ...

Biznes nawozowy pod presją cen gazu

Grupa Azoty rozważała budowę infrastruktury w porcie w Policach do obioru LNG, ale nie ...

Tania ropa bije w firmy energetyczne

Spadające ceny ropy naftowej odbijają się na kondycji koncernów petrochemicznych. Efekt? Coraz więcej spółek ...

Ropa tanieje, bo OPEC+ przedłuża zamrożenie wydobycia

Sygnatariusze porozumienia o zamrożeniu wydobycia ropy, przedłużyli je o 9 miesięcy. Większość krajów-eksporterów zgodziło się ...

Lepsza kondycja Unimotu

Specjalizująca się w handlu paliwami płynnymi, prądem i gazem spółka, znacząco poprawiła wyniki w ...

PGNiG odkryło kolejne złoże

Koncern dowiercił się gazu ziemnego na terenie wielkopolskiej gminy Rokietnica. Obecnie prowadzona jest produkcja ...