Czy moc będzie z nami?

Rozwój elektromobilności to szansa na wzięcie udziału w światowym wyścigu motoryzacyjnym i technologicznym.

To również możliwość uchronienia planety przed skutkami globalnego ocieplenia i ograniczenia smogu w miastach. Tylko czy wystarczy nam na to energii?

Plan „uzbrojenia” miejsc obsługi podróżnych (MOP) w stacje ładowania samochodów elektrycznych to ruch w dobrą stronę. Należy zbudować taką sieć nie tylko na stacjach benzynowych, ale też w różnych miejscach postoju pojazdów typu Parkuj i Jedź (Park & Ride), na parkingach w okolicach supermarketów etc. Dzięki temu zasięg samochodu elektrycznego nie będzie miał już kluczowego znaczenia.

Warto postawić na rozwój infrastruktury dla elektryków również z innego względu. Jak mówił podczas jednej z debat w „Rzeczpospolitej” prezydent COP24 Michał Kurtyka, samochodu używamy średnio przez 5 procent naszego czasu, przez resztę pojazd stoi niewykorzystany. Samochód elektryczny jest jeżdżącym magazynem energii. Gdy taki pojazd zostanie podpięty do tzw. energetycznego internetu, będzie komunikował się z systemem. Na przykład gdy rynek zasygnalizuje potrzebę większych dostaw energii i cena prądu na giełdzie zacznie rosnąć, pojazd będzie mógł oddać swoje nadwyżki. Ponad dziesięć lat temu w kategoriach przyszłości opisywał to w jednej z książek Thomas L. Friedman, teraz na Zachodzie staje się to rzeczywistością. Warto pomyśleć o adaptacji takiego rozwiązania nad Wisłą. Kolejne stacje ładowania pojazdów elektrycznych wymagać będą z jednej strony ogromnego rozbudowania sieci dystrybucyjnej energii, bo obecnie nasz system nie jest na to gotowy. Z drugiej zaś budowa 6000 stacji ładowania pojazdów i 400 szybkich ładowarek – co zapowiedział minister energii Krzysztof Tchórzewski – wymaga postawienia nowych mocy wytwórczych. Zarówno Urząd Regulacji Energetyki, jak i Polskie Sieci Elektroenergetyczne ostrzegają, że w następnych latach Polska może nie mieć wystarczających mocy w związku z planowanymi wyłączeniami starych bloków węglowych. Prognozy te nie uwzględniają oczywiście budowy sieci ładowarek, co spowoduje kolejne potrzeby energetyczne w systemie.

Jeśli nie chcemy zostać zadymionym od spalin skansenem Europy, musimy postawić na efektywne i tanie źródła energii, które szybko zaczną działać.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wielka Brytania w gazowych kleszczach Rosji

Minister energetyki Wielkiej Brytanii ostrzegła przed rosnącą zależnością kraju od rosyjskiego gazu. Jeżeli dojdzie ...

KNF zatwierdził prospekt PKN Orlen

Koncern zaoferuje w kilku seriach 10 mln obligacji detalicznych o wartości nominalnej 100 zł ...

Polenergia poprawia wyniki

W III kwartale tego roku Polenergia utrzymała dotychczasową dynamikę wzrostu kluczowych wyników finansowych. Zysk ...

Exxon zarobił krocie dzięki Trumpowi

Czysty zysk amerykańskiego giganta paliwowego zwiększył się w minionym roku 2,5 raza. Po efekt ...

PGNiG coraz mocniej inwestuje w produkcję ciepła i prądu

Gazowniczy koncern stawia zarówno na budowę nowych elektrociepłowni, jak i modernizację istniejących. Planuje również ...

OPEC wzywa USA do cięć produkcji

Naftowy kartel chce, by firmy wydobywające ropę z amerykańskich złóż łupkowych przyłączyły się do ...