Batalia o cenę prądu z morskich wiatraków

Morska farma wiatrowa Middelgrunden nieopodal Kopenhagi, fot. Michał Niewiadomski

Zaproponowana cena referencyjna za energię z morskich wiatraków jest za niska i stawia pod znakiem zapytania realizację planowanych inwestycji w farmy na Bałtyku – alarmuje Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej (PSEW).

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawiło w tym tygodniu projekt rozporządzenia, określający cenę maksymalną za energię elektryczną wytworzoną w morskiej farmie wiatrowej i wprowadzoną do sieci. Ustalona stawka wynosi 301,5 zł/MWh. Będzie ona podstawą rozliczenia prawa do pokrycia ujemnego salda w pierwszej fazie systemu wsparcia. To rodzaj pomocy dla właścicieli farm, która ma dać im m.in. gwarancję pokrycia niezbędnych kosztów inwestycji.

Bloomberg

– Wyznaczona w rozporządzeniu cena referencyjna tego nie gwarantuje. Już teraz jej poziom w niewielkim stopniu odbiega od poziomu cen energii elektrycznej na rynku spot. Przy prognozowanej na kolejne lata rosnącej presji na ceny energii pod wpływem drożejących uprawnień do emisji CO2, cena uzyskiwana przez inwestorów mogła by być niższa od rynkowej. A to utrudni inwestorom stawiającym pierwsze projekty rozmowy z instytucjami finansowymi – ostrzega Janusz Gajowiecki, prezes PSEW.

Adobe Stock

PSEW zwraca uwagę, że wyznaczona w rozporządzeniu cena jest ceną maksymalną. Oznacza to, że w toku weryfikacji poziomu wsparcia dla poszczególnych projektów zarówno przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, jak i przez Komisję Europejską, cena ta może być jedynie obniżana i ustalana indywidualnie dla każdego projektu.

– Cieszymy się z szybkiego tempa prac narzuconego przez stronę rządową w procedowaniu aktów wykonawczych do ustawy offshore. Rozporządzenie cenowe w zaproponowanym do konsultacji kształcie mija się jednak z podstawowym celem ustawy offshore. Zgodnie z jej zapisami, cena referencyjna wyznaczana dla projektów w pierwszej fazie rozwoju rynku, miała pozwalać na realizację wszystkich projektów zaplanowanych do tej fazy, tj. projektów o łącznej mocy 5,9 GW. Tymczasem projekt, mimo iż ma wyznaczać cenę maksymalną, mówi o cenie średniej. W praktyce stawia to pod znakiem zapytania realizację całości zaplanowanych mocy z fazy pierwszej, a co za tym idzie realizację celu wskazanego zarówno w ustawie, jak i polityce energetycznej Polski do 2040 r. – przekonuje Gajowiecki.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

PERN inwestuje w zbiorniki na ropę

Spółka posiała z Mostostalem Płock i Mostostalem Warszawa kontrakt na budowę w Gdańsku dwóch ...

Sankcje wstrzymują Gazprom i Łukoil

Spółka rosyjskich i kazachskiego koncernów nie może pompować ropy z dna Morza Kaspijskiego. Sankcje ...

Kreml wygrywa z Jukosem w Hadze

Rosja nie musi płacić rekordowego odszkodowanie 50 mld dol., byłym akcjonariuszom upadłego Jukosu. Ci ...

Cena podpięcia do unijnych sieci

Litwa, Łotwa i Estonia wystąpiły do Komisji Europejskiej o dofinansowanie pierwszego etapu synchronizacji sieci ...

Niemieccy ekolodzy pozywają za Nord Stream 2

Kolejna przeszkoda na drodze do zakończenia budowy rosyjskiego gazociągu na dnie Bałtyku. Niemieccy ekolodzy ...

Niewiadomski: nowy paradygmat bezpieczeństwa

Bezpieczeństwa energetycznego na węglu nie zbudujemy. Wyłączenie największej elektrowni z systemu energetycznego to przestroga, ...