Reklama

Autobusy na rosyjskim gazie

Grupa Gazprom, we współpracy z polskim producentem autobusów Solbus oraz zarządami transportu w kilku miastach w Polsce, testuje autobusy napędzane skroplonym gazem ziemnym LNG

Publikacja: 09.05.2012 12:46

Autobusy na rosyjskim gazie

Foto: Gazprom Germania

Dwa modele Solbus Solcity zasilane gazem LNG zostaną udostępnione pasażerom komunikacji miejskiej m.in. w Toruniu, Gdyni, Olsztynie, Warszawie i Katowicach.

Uczestnikami programu są: firma Gazprom Germania - zapewniająca dostawy LNG, Solbus - jako producent najnowocześniejszych autobusów miejskich napędzanych LNG oraz miejskie zarządy transportu miejskiego. Projekt ma pokazać zalety gazu ziemnego jako ekonomicznego i przyjaznego środowisku paliwa silnikowego.

Gazprom tłumaczy, że ideą programu jest "stworzenie podstaw efektywnego modelu współpracy wszystkich stron w przyszłości".

Skroplony gaz ziemny może być stosowany jako paliwo silnikowe i jest równie ekologiczny, jak gaz ziemny w postaci sprężonej CNG (Compressed Natural Gas). Obecnie gaz CNG jest alternatywą dla tradycyjnych paliw, a jego zaletami są niska cena oraz mniejsza o 25 proc. emisja dwutlenku węgla.

"Gazprom dokonuje wielu inwestycji w infrastrukturę paliwową, które w przyszłości pozwolą pojazdom napędzanym gazem CNG oraz LNG stać się częścią europejskiego systemu transportowego" - czytamy w komunikacie koncernu.

Reklama
Reklama

Gazprom Germania GmbH ma siedzibę w Berlinie. To spółka zależna Gazpromu, największego światowego producenta gazu ziemnego. Spółka istnieje od 1990 r. i obecnie posiada 40 filii prowadzących działalność w ponad 20 krajach w Europie i Azji Centralnej. Obszar działalności firmy obejmuje produkcję, magazynowanie oraz handel gazem ziemnym.

W Rosji Gazprom ma na razie jeden zakład skraplania gazu na Sachalinie nad Morzem Ochockim. Gaz stamtąd sprzedaje przede wszystkim do Japonii. Drugi ma stanąć w Murmańsku nad Morzem Barentsa.

Fabryka Autobusów Solbus w Solcu Kujawskim jest prywatną firmą rodzinną (rodzina Śliżaków). Specjalizuje się w produkcji ekologicznych autobusów miejskich w oparciu o technologie gazowe. Wykorzystuje podzespoły dostarczanych przez czołowych światowych producentów m.in. firm Cummins, Iveco, ZF, VOITH. Pojazdy spełniają najbardziej rygorystyczne normy europejskie w zakresie ekologii oraz bezpieczeństwa.

W marcu firma poinformowała, że wierzyciele Solbus zgodzili się w Sądzie Rejonowym w Bydgoszczy na przyjęcie układu. Pozwoli to rozliczyć się z wierzycielami i kontynuować działalność.

Dwa modele Solbus Solcity zasilane gazem LNG zostaną udostępnione pasażerom komunikacji miejskiej m.in. w Toruniu, Gdyni, Olsztynie, Warszawie i Katowicach.

Uczestnikami programu są: firma Gazprom Germania - zapewniająca dostawy LNG, Solbus - jako producent najnowocześniejszych autobusów miejskich napędzanych LNG oraz miejskie zarządy transportu miejskiego. Projekt ma pokazać zalety gazu ziemnego jako ekonomicznego i przyjaznego środowisku paliwa silnikowego.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Energetyka
Premier powołał na stanowisko nową prezes Urzędu Regulacji Energetyki
Energetyka
Nowy sojusz energetyczny w rządzie? Apel o zwiększenie kompetencji resortu energii
Energetyka
Bloki gazowe i magazyny energii gwarancją stabilności systemu
Energetyka
Ile będą kosztować osłony chroniące przed podwyżkami cen ciepła? Minister podaje szacunki
Energetyka
Nowoczesna energetyka potrzebuje inteligentnych sieci dystrybucyjnych
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama