Autobusy na rosyjskim gazie

Grupa Gazprom, we współpracy z polskim producentem autobusów Solbus oraz zarządami transportu w kilku miastach w Polsce, testuje autobusy napędzane skroplonym gazem ziemnym LNG

Publikacja: 09.05.2012 12:46

Autobusy na rosyjskim gazie

Foto: Gazprom Germania

Dwa modele Solbus Solcity zasilane gazem LNG zostaną udostępnione pasażerom komunikacji miejskiej m.in. w Toruniu, Gdyni, Olsztynie, Warszawie i Katowicach.

Uczestnikami programu są: firma Gazprom Germania - zapewniająca dostawy LNG, Solbus - jako producent najnowocześniejszych autobusów miejskich napędzanych LNG oraz miejskie zarządy transportu miejskiego. Projekt ma pokazać zalety gazu ziemnego jako ekonomicznego i przyjaznego środowisku paliwa silnikowego.

Gazprom tłumaczy, że ideą programu jest "stworzenie podstaw efektywnego modelu współpracy wszystkich stron w przyszłości".

Skroplony gaz ziemny może być stosowany jako paliwo silnikowe i jest równie ekologiczny, jak gaz ziemny w postaci sprężonej CNG (Compressed Natural Gas). Obecnie gaz CNG jest alternatywą dla tradycyjnych paliw, a jego zaletami są niska cena oraz mniejsza o 25 proc. emisja dwutlenku węgla.

"Gazprom dokonuje wielu inwestycji w infrastrukturę paliwową, które w przyszłości pozwolą pojazdom napędzanym gazem CNG oraz LNG stać się częścią europejskiego systemu transportowego" - czytamy w komunikacie koncernu.

Gazprom Germania GmbH ma siedzibę w Berlinie. To spółka zależna Gazpromu, największego światowego producenta gazu ziemnego. Spółka istnieje od 1990 r. i obecnie posiada 40 filii prowadzących działalność w ponad 20 krajach w Europie i Azji Centralnej. Obszar działalności firmy obejmuje produkcję, magazynowanie oraz handel gazem ziemnym.

W Rosji Gazprom ma na razie jeden zakład skraplania gazu na Sachalinie nad Morzem Ochockim. Gaz stamtąd sprzedaje przede wszystkim do Japonii. Drugi ma stanąć w Murmańsku nad Morzem Barentsa.

Fabryka Autobusów Solbus w Solcu Kujawskim jest prywatną firmą rodzinną (rodzina Śliżaków). Specjalizuje się w produkcji ekologicznych autobusów miejskich w oparciu o technologie gazowe. Wykorzystuje podzespoły dostarczanych przez czołowych światowych producentów m.in. firm Cummins, Iveco, ZF, VOITH. Pojazdy spełniają najbardziej rygorystyczne normy europejskie w zakresie ekologii oraz bezpieczeństwa.

W marcu firma poinformowała, że wierzyciele Solbus zgodzili się w Sądzie Rejonowym w Bydgoszczy na przyjęcie układu. Pozwoli to rozliczyć się z wierzycielami i kontynuować działalność.

Dwa modele Solbus Solcity zasilane gazem LNG zostaną udostępnione pasażerom komunikacji miejskiej m.in. w Toruniu, Gdyni, Olsztynie, Warszawie i Katowicach.

Uczestnikami programu są: firma Gazprom Germania - zapewniająca dostawy LNG, Solbus - jako producent najnowocześniejszych autobusów miejskich napędzanych LNG oraz miejskie zarządy transportu miejskiego. Projekt ma pokazać zalety gazu ziemnego jako ekonomicznego i przyjaznego środowisku paliwa silnikowego.

Pozostało 81% artykułu
Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej
Energetyka
Niemieckie domy czeka rewolucja. Rząd w Berlinie decyduje się na radykalny zakaz
Energetyka
Famur o próbie wrogiego przejęcia: Rosyjska firma skazana na straty, kazachska nie