Lufthansa testowała biopaliwo

Przez pół roku samolot Lufthansy wykonał 1187 próbnych lotów z użyciem biopaliwa. Pierwszy rejsowy lot transatlantycki do USA zaplanowano na 12 stycznia

Aktualizacja: 11.01.2012 11:47 Publikacja: 11.01.2012 11:44

Lufthansa testowała biopaliwo

Foto: Bloomberg

Od 15 lipca do 27 grudnia 2011 r. samolot Lufthansy A321 obsługiwał regularne połączenia na trasie Hamburg-Frankfurt. Jeden z silników był napędzany mieszanką paliwa tradycyjnego i biosyntetycznej nafty lotniczej w proporcji 50:50. Celem tego długoterminowego projektu było zdobycie doświadczenia w zakresie stosowania biopaliw i zebranie długoterminowych danych. Dodatkowo, loty testowe pozwoliły na badanie wpływu używania biopaliw na środowisko naturalne oraz na utrzymanie i czas życia silników.

Według wstępnych obliczeń, podczas 1187 lotów testowych zmniejszono emisję dwutlenku węgla o 1471 ton, zaś całkowite zużycie mieszanki biosyntetycznej nafty lotniczej (biokerozyny) wyniosło 1556 ton.

Lufthansa zainwestowała dotąd w ten projekt około 6,6 mln euro, z czego 2,5 mln  pochodziło ze środków niemieckiego rządu. - Na razie nie można mówić o oszczędnościach, bo biopaliwa są około dwa do trzech razy droższe od tradycyjnego paliwa – wyjaśnia Klaus Gorny z biura prasowego przewożnika.

- Realizacja projektu burnFAIR (Future Aircraft Research) przebiegała bez żadnych zakłóceń, a uzyskane wyniki są dla nas w pełni satysfakcjonujące. Zgodnie z oczekiwaniami, biopaliwa sprawdziły się w codziennej eksploatacji  – potwierdza Joachim Buse, wiceprezes  Lufthansy ds. biopaliw  lotniczych.

- W następnym etapie skupimy się na przydatności, dostępności, zrównoważonym rozwoju i certyfikacji surowców. Ale najpierw musimy dopasować się do istniejącego rynku.  Lufthansa będzie kontynuować loty próbne, ale tylko gdy zapewni sobie dostęp do odpowiedniej ilości certyfikowanego surowca – dodaje Buse. - Mamy pozytywne doświadczenie we współpracy z fińskim dostawcą Neste Oil, który był naszym partnerem przez ostatnie pół roku.Nie mamy konkretnych planów dotyczących dostaw biopaliw w przyszłości - wyjaśnił z kolei K.Gorny.

Punktem kulminacyjnym testów będzie zaplanowany na 12 stycznia pierwszy lot transatlantycki do USA. Boeing 747-400 z około 40 tonami mieszanki biosyntetycznego paliwa poleci z Frankfurtu do Waszyngtonu. Przewoźnik spodziewa się redukcji emisji dwutlenku węgla o 38 ton, co odpowiada ilości tego gazu emitowanej podczas sześciu lotów na trasie Frankfurt-Berlin.

Zgodnie z wytycznymi IATA, linie lotnicze muszą ograniczyć emisję netto CO

2

o 50 proc. do 2050 r. w porównaniu z  2005 r. - Jeśli chcemy chronić nasz klimat, a tym samym naszą przyszłość w sposób zrównoważony, potrzebujemy innowacyjnych pomysłów i technologii oraz przyjaznej środowisku alternatywy dla paliw kopalnych – uważa prezes Lufthansy Christoph Franz.

Biokerozyna (biosyntetyczna nafta lotnicza) jest tak samo wiarygodna, jak tradycyjne paliwa do silników odrzutowych, ale jej szkodliwy wpływ na środowisko jest mniejszy. Dzięki większej gęstości energetycznej biopaliw, możliwe było zmniejszenie zużycia paliwa o ponad 1 proc. Dodatkowo nie zawiera szkodliwych dla środowiska związków siarki i związków aromatycznych.

Zasada działania biopaliw jest prosta i opiera się na obiegu węgla. Rośliny pobierają CO

2

z atmosfery w procesie fotosyntezy. Gdy silniki lotnicze spalają biopaliwo, to dwutlenek węgla jest z powrotem uwalniany do atmosfery, przy czym poziom jego emisji jest o 50 proc. niższy niż w przypadku stosowania konwencjonalnych paliw.

Od 15 lipca do 27 grudnia 2011 r. samolot Lufthansy A321 obsługiwał regularne połączenia na trasie Hamburg-Frankfurt. Jeden z silników był napędzany mieszanką paliwa tradycyjnego i biosyntetycznej nafty lotniczej w proporcji 50:50. Celem tego długoterminowego projektu było zdobycie doświadczenia w zakresie stosowania biopaliw i zebranie długoterminowych danych. Dodatkowo, loty testowe pozwoliły na badanie wpływu używania biopaliw na środowisko naturalne oraz na utrzymanie i czas życia silników.

Według wstępnych obliczeń, podczas 1187 lotów testowych zmniejszono emisję dwutlenku węgla o 1471 ton, zaś całkowite zużycie mieszanki biosyntetycznej nafty lotniczej (biokerozyny) wyniosło 1556 ton.

Pozostało 80% artykułu
Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej
Energetyka
Niemieckie domy czeka rewolucja. Rząd w Berlinie decyduje się na radykalny zakaz
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Energetyka
Famur o próbie wrogiego przejęcia: Rosyjska firma skazana na straty, kazachska nie