Złoża idą na aukcje

Nieoczekiwanie prezydent Rosji zakazał przetargów na strategiczne złoża surowcowe. Od tego roku będą sprzedawane tylko na aukcjach. Uderzy to w Gazprom i Rosneft

Publikacja: 03.01.2013 12:38

Złoża idą na aukcje

Foto: AFP

Rosyjski prezydent podpisał zmiany w ustawie o złożach. Teraz licencję na tzw. złoża federalnego znaczenia będzie można zdobyć tylko na aukcji, a nie w przetargu ogłaszanym przez Rosniedry (rządowy urząd ds. surowców).

Różnica jest niezwykle istotna. W aukcji nie może być jednego uczestnika, jak to dopuszczała formuła przetargu, a złoże przypada temu, kto da najwięcej. Do tego uczestnicy muszą mieć odpowiednie doświadczenie i wyniki w pracach wydobywczych.

Wytrąca to urzędnikom narzędzia korupcyjne, stawia na firmy z branży zaprawione w wydobyciu, a monopolistom - jak Rosneft i Gazprom - utrudnia łatwy dotąd dostęp do najlepszych złóż.

Jest też zgodne z tym co postulował wicepremier Arkadij Dworkowicz, odpowiedzialny za sektor energetyczny. Wiele razy zwracał on uwagę, że Rosneft i Gazprom, które dostały od władz najwięcej złóż strategicznych nawet bez przetargów, niewiele na nich nie robią. Mało inwestują. A pomimo to domagają się kolejnych przydziałów.

Według rosyjskiego prawa za złoże o znaczeniu strategicznym uważane są pokłady ropy co najmniej 70 mln ton i gazu - ponad 50 mld m

3

. Ostatnie trzy wielkie złoża lądowe zostały rozdzielone w grudniu właśnie drogą aukcji. Dostały je firmy prywatne: TNK-BP, Surgutneftiegaz i Łukoil. Dziś najwięcej takich zasobów jest na arktycznym szelfie Rosji. Chodzi o złoża z dna mórz Oceanu Lodowatego: Karskiego, Peczorskiego, Barentsa, Ochockiego i Zachodnio-Syberyjskiego.

Energetyka
Bezpieczeństwo energetyczne w dobie transformacji. Debata na EKG
Energetyka
Rząd znalazł sposób, aby odratować Rafako. Są inwestorzy
Energetyka
Jak dostać dofinansowanie do fotowoltaiki? W tych programach nabór wniosków trwa
Energetyka
Co trzecia gmina chce uczestniczyć w programie „Czyste Powietrze”
Energetyka
Polska znów więcej eksportuje prądu niż importuje. W wietrze duży spadek produkcji
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku