Samorządy starają oszczędzać na energii elektrycznej

Przybywa grup zakupowych samorządów i firm. Koszty kupna prądu są w nich niższe średnio o 10 proc., ale oszczędności mogą być jeszcze większe.

Publikacja: 21.06.2013 00:46

Samorządy starają oszczędzać na energii elektrycznej

Foto: Bloomberg

Powiaty i gminy nabywające energię elektryczną poprzez grupy zakupowe płacą średnio o 10 proc. mniej niż jednostki samorządowe kupujące energię samodzielnie – wynika z badania przeprowadzonego wspólnie przez firmę analityczną Audytel i Związek Powiatów Polskich.

Wzięło w nim udział 157 jednostek samorządu terytorialnego, z których aż 47 proc. już uczestniczy w grupach zakupowych. Dużą aktywność samorządów na tym polu potwierdzają też dane Urzędu Regulacji Energetyki – wynika z nich, że z prawa zmiany sprzedawcy energii elektrycznej skorzystało już około 1 tys. z 2,5 tys. samorządów.

Ważny każdy grosz

– Deregulacja rynku sprzedaży energii elektrycznej oraz fluktuacje cen sprawiają, że kwestia zakupu energii stała się gorącym tematem. Chcąc usprawnić ten proces i uzyskać oszczędności, wiele jednostek samorządu terytorialnego zaczęło organizować grupy zakupowe, których zadaniem jest zbieranie informacji na temat zużycia energii elektrycznej oraz prowadzenia usystematyzowanego procesu zakupu zgodnie z wymaganiami prawa zamówień publicznych – mówi Rudolf Borusiewicz, sekretarz generalny Związku Powiatów Polskich.

Okazuje się jednak, że oszczędności mogą być znacznie wyższe niż 10 proc. W maju średnia cena na rynku bieżącym Towarowej Giełdy Energii była o 16 proc. niższa niż rok wcześniej. Spadek cen hurtowych w skali dwuletniej sięga zaś aż 30 proc.

Niewielu może jednak liczyć na oszczędności o takiej skali. – Pojedyncze powiaty i gminy zwykle są w stanie zakontraktować niewielki wolumen energii, co ogranicza możliwość uzyskania konkurencyjnych warunków cenowych – komentuje Grzegorz Bernatek, analityk Audytela.

– Efektywny zakup energii wymaga jednak wielu przygotowań, np. inwentaryzacji punktów odbioru energii oraz sporządzenia skomplikowanej dokumentacji przetargowej, do których samorządy często nie posiadają kompetencji albo kadr. Z naszych obserwacji wynika, że efekty są najlepsze, gdy zakupy energii są prowadzone poprzez grupy zakupowe zarządzane przez profesjonalne organizacje zewnętrzne – dodaje Bernatek.

Coraz więcej firm

Choć w mediach głośno jest ostatnio o tym, że ceny energii elektrycznej dla gospodarstw domowych w drugiej połowie tego roku spadną średnio o nieco ponad 4 proc., to wśród klientów biznesowych przestrzeń do obniżek jest jeszcze większa. W segmencie małych i średnich przedsiębiorstw bitwa na oferty dopiero się rozkręca.

Najostrzejsza jest walka o odbiorców reprezentujących mały i średni biznes, czyli tzw. grupę C odbiorców. Marże w tym segmencie wynoszą kilkanaście procent. W ubiegłym roku mogły sięgać 15 proc., ale obecnie mogą spadać ze względu na rosnącą konkurencję. – Klienci komercyjni kwestie zakupu energii mają dużo lepiej „poukładane" niż samorządy. Jednak w ich grupie również zwykle daje się zaoszczędzić 10 proc. W niektórych przypadkach mogą być znacznie większe i przekraczać nawet 20 proc. – mówi Grzegorz Bernatek.

Największa z grup zakupowych skupiających firmy – Polimerowa Energia – zakontraktowała na 2014 rok w PGE Obrót 1,5 TWh energii, czyli blisko 1 proc. krajowego zużycia. Za jej pośrednictwem prąd kupi ponad 600 firm przemysłowych. W tym roku grupa pomogła zaoszczędzić swoim członkom średnio 12 proc. Na 2014 r. proponuje obniżkę opłat o kolejne 17 proc.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, j.piszczatowska@rp.pl

Jak obniżać rachunki za prąd

Niższe rachunki nie wynikają tylko ze spadku cen energii elektrycznej. Eksperci zwracają uwagę, że warto analizować i optymalizować stosownie do potrzeb także taryfę, z której się korzysta, oraz moc umowną. Czasem chodzi nie tylko o zmianę sprzedawcy energii. Wystarczyć może renegocjacja umowy z dotychczasowym dostawcą. Aby mniej płacić za prąd, można też unowocześnić wykorzystywany sprzęt, wymienić go na bardziej energooszczędny.

Ale konkurencja o klientów musiałaby się w Polsce jeszcze zaostrzyć, by dorównać unijnym standardom. W niektórych krajach sprzedawcę energii zmienia rocznie kilkanaście procent klientów. Zapowiedzią nasilania się tego zjawiska w Polsce są zarówno rosnąca świadomość odbiorców, jak i powstawanie szeregu nowych spółek obrotu energią. Motorem zmian jest wolna konkurencja.         —jp

Energetyka
Niemal 400 mld zł na inwestycje. Jest nowa strategia Orlenu
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Energetyka
Transformacja energetyczna to walka o bezpieczeństwo kraju i przyszłość przemysłu
Energetyka
Rosnące ceny energii zostaną przerzucone na spółki energetyczne? Jest zapowiedź
Energetyka
Więcej gazu w transformacji
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Energetyka
Pierwszy na świecie podatek od emisji CO2 w rolnictwie zatwierdzony. Ile wyniesie?
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej