Opinia partnera Cyklu „Rzeczpospolitej” - Transformacja Energetyczna

Orlen chce aktywnie uczestniczyć w rozwoju tego biznesu, co wyraził w swojej strategii. Mamy jasno określone cele – chcemy do 2030 roku wybudować 10 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych w Europie Środkowej, na tych rynkach, na których działamy, choć większość z nich powstanie w kraju. W tej chwili w Polsce mamy prawie 600 ładowarek, co przekłada się na ponad 1 tys. punktów ładowania.

Naszym priorytetem jest budowa infrastruktury elektromobilnej w lokalizacjach tranzytowych. Dostępność szybkich stacji ładowania typu DC poza miastami jest niezbędnym elementem upowszechnienia samochodów elektrycznych. Właściciele pojazdów elektrycznych powinni mieć zapewniony taki sam komfort podróżowania jak kierujący autami spalinowymi.

Infrastruktura powinna więc być dostępna, niezawodna, powinny być zapewnione usługi towarzyszące, jak na zwykłych stacjach, tym bardziej że ładowanie aut elektrycznych trwa dłużej niż pojazdów o napędzie tradycyjnym. Nie zapominamy o klientach korzystających z ładowarek o mniejszych mocach, typu AC, głównie w miastach. W ten segment także będziemy inwestować.

Tempo i zakres rozwoju sieci ładowania samochodów elektrycznych zależy od wielu czynników, zarówno rynkowych, jak i regulacyjnych i infrastrukturalnych. Wprowadzane przepisy dotyczące rozmieszczenia infrastruktury ładowania, takie jak AFIR, czy wynikające z ustawy o punktach ładowania samochodów elektrycznych na parkingach stymulują rozwój rynku. Budowa infrastruktury musi być też powiązana z tempem rozwoju motoryzacji, popularności samochodów z silnikiem elektrycznym.

Napęd elektryczny jest immanentną częścią transformacji energetycznej. Rozwój elektromobilności będzie postępował. Zarówno w scenariuszu zakładającym, że w 2035 roku nastąpi zakaz rejestracji nowych aut spalinowych, jak i w sytuacji, gdyby termin ten został przesunięty. Kierunek jest wytyczony i nie ma od niego odwrotu.

Branża elektromobilna jest młoda, ale dynamicznie się rozwija. To sektor bardzo innowacyjny, z dużym potencjałem. Jest wiele obszarów, w których prowadzone są prace badawczo-rozwojowe, między innymi w zakresie baterii, ich pojemności, wagi. Można spodziewać się ewolucji rynku. Z czasem samochody elektryczne będzie można ładować krócej, wciąż będzie też zwiększał się ich zasięg. Poprawiać się będzie komfort ich użytkowania. A wszystko to będzie się działo z korzyścią dla środowiska.

- Grzegorz Woliński, p.o. dyrektora wykonawczego ds. elektromobilności, Orlen

Opinia partnera Cyklu „Rzeczpospolitej” - Transformacja Energetyczna