Emitowanie gazów cieplarnianych na naszych oczach stało się tak samo groźne dla życia jak emitowanie tlenków siarki powodujących kwaśne deszcze czy pyłów powodujących smog – przekonuje dr Wojciech Szymalski z Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju na łamach najnowszego raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. – Staje się ta działalność bardzo niepopularna, a coś, co nie jest popularne, ma małe szanse na rynku. Dlatego m.in. coraz więcej banków deklaruje, że nie sfinansuje inwestycji w węgiel, tak samo jak nie finansuje budowy letnich kurortów na Antarktydzie – dodaje.
Jak zauważa ekspert, coraz więcej firm ujawnia aktualną wielkość emisji gazów cieplarnianych oraz plany redukcji tej emisji z działalności i chwali się tym w swoich raportach niefinansowych. Oczywiście, działania te wymuszają wytyczne unijnych instytucji, dotyczące „ryzyka związanego z negatywnym wpływem przedsiębiorstwa na klimat oraz ryzyka związanego z negatywnym wpływem zmiany klimatu na przedsiębiorstwo”. Chodzi o to, by inwestorzy, klienci i konsumenci produktów firmy mieli pełny obraz tego, co wspierają swoimi pieniędzmi.
Pod tym względem zarówno ubiegły, jak i bieżący rok są przełomowe. Z przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych sondażu wynika, że obecnie już 80 proc. Polaków uważa globalne ocieplenie za fakt naukowy, a niewiele mniej – 78 proc. – przypisuje autorstwo tego procesu człowiekowi. To już nie tylko oddolna presja Młodzieżowego Strajku Klimatycznego i odgórna, pod postacią Nowego Zielonego Ładu, obecnej Komisji Europejskiej. To także dyskusje nad przyszłością i opłacalnością energetyki węglowej, spory o rozszerzoną odpowiedzialność producenta, wycofywanie plastiku przez firmy (ale i miasta, jak Wałbrzych).
Druga edycja badania świadomości klimatycznej spółek (prowadzą je Fundacja Standardów Raportowania Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych i Bureau Veritas Polska wśród firm notowanych na GPW) dowodzi jednak, że polski biznes ma przed sobą jeszcze długą drogę. Średni wynik dla grupy 151 badanych spółek sięgnął 1,87 pkt na 10 możliwych do zdobycia. 49 spółek nie osiągnęło nawet ułamkowych części punktu. Zaledwie sześć (MOL, LPP, LUG, JSW, CCC, Orange Polska) zasłużyło na tytuł Spółka Świadoma Klimatycznie.
Liderzy wytyczają trendy
Oczywiście, nie sposób jednak zaprzeczyć, że to wyniki lepsze niż w pierwszej, ubiegłorocznej edycji badania. Należy też zauważyć, że w awangardzie społecznie odpowiedzialnego i wrażliwego ekologicznie biznesu prym wiodą przede wszystkim firmy zachodnie oraz ich polskie oddziały.