Firma Gatik, która jest mocno zaangażowana w transport rosyjskiej ropy, straciła ubezpieczenie całej floty po przekroczeniu limitów cenowych ustalonych przez G7 (Wielka Brytania, Niemcy, Włochy, Kanada, Francja, Japonia i USA), informuje agencja Bloomberg. Od początku grudnia firmy z tych krajów mogą świadczyć usługi dostawy rosyjskiej ropy tylko wtedy, gdy wartość ładunku nie przekracza 60 dolarów za baryłkę.
Jeden z dziesięciu, a znikąd
Gatik, według międzynarodowej morskiej bazy danych Equasis, ma siedzibę w Mumbaju. Jest jednym z tych armatorów tankowców, które „pojawiły się znikąd” po wprowadzeniu sankcji przeciwko rosyjskiej ropie. Indie nie przystąpiły do limitu cenowego i nie nałożyły sankcji na rosyjski surowiec. Przeciwnie - stały się największym importerem kupowanego z dużymi zniżkami surowca i jednym z czołowych donatorów rosyjskiej krwawej wojny.
Czytaj więcej
Departament Sprawiedliwości USA wziął pod lupę doradców inwestycyjnych, fundusze wysokiego ryzyka, kancelarie prawne i doradców finansowych — wszystkich w tej branży, którzy mogą pomagać Rosjanom w zarządzaniu majątkiem poza krajem.
Według VesselsValue, firmy monitorującej sprzedaż i zakup statków handlowych, Gatik zaczął budować swoją flotę od lata 2022 roku. Zdaniem Clarkson Research Services Ltd., oddziału największego na świecie brokera statków, Gatik jest teraz jednym z 10 największych właścicieli super tankowców Aframax, które podczas każdego rejsu przewożą około 700 tysięcy baryłek ropy naftowej. Flota Gatik może przewozić około 31 milionów baryłek ropy i paliwa.
Bez adresu, internetu, telefonu
Wszystko wskazuje na to że Gatik może być częścią szarej floty tankowców tworzonej przez Rosjan, by ominąć sankcje. Na początku 2023 r przedstawiciel Bloomberga odwiedził adres, pod którym miał znajdować się Gatik. Nikogo tam nie znalazł. Pracownik pobliskiego biura powiedział, że firma się wyprowadziła, a nieodebrana poczta piętrzyła się przed drzwiami. Gatik nie ma strony internetowej, numeru telefonu ani innego sposobu skontaktowania się z firmą.