Tajemniczy armator tankowców stracił ubezpieczenie, bo złamał sankcje

Polowanie na łamiących sankcje na rosyjską ropę zaczyna przynosić wyniki. Ubezpieczenie wszystkich 48 tankowców stracił armator, aktywnie transportujący rosyjską ropę. Firma pojawiła się znikąd. Może być firmą z szarej strefy tankowców, tworzonej przez Rosję, by omijać sankcje.

Publikacja: 22.04.2023 13:09

Tajemniczy armator tankowców stracił ubezpieczenie, bo złamał sankcje

Foto: Adobe Stock

Firma Gatik, która jest mocno zaangażowana w transport rosyjskiej ropy, straciła ubezpieczenie całej floty po przekroczeniu limitów cenowych ustalonych przez G7 (Wielka Brytania, Niemcy, Włochy, Kanada, Francja, Japonia i USA), informuje agencja Bloomberg. Od początku grudnia firmy z tych krajów mogą świadczyć usługi dostawy rosyjskiej ropy tylko wtedy, gdy wartość ładunku nie przekracza 60 dolarów za baryłkę.

Jeden z dziesięciu, a znikąd

Gatik, według międzynarodowej morskiej bazy danych Equasis, ma siedzibę w Mumbaju. Jest jednym z tych armatorów tankowców, które „pojawiły się znikąd” po wprowadzeniu sankcji przeciwko rosyjskiej ropie. Indie nie przystąpiły do ​​limitu cenowego i nie nałożyły sankcji na rosyjski surowiec. Przeciwnie - stały się największym importerem kupowanego z dużymi zniżkami surowca i jednym z czołowych donatorów rosyjskiej krwawej wojny.

Czytaj więcej

Antyrosyjskie sankcje. Amerykanie dobrali się do doradców finansowych

Według VesselsValue, firmy monitorującej sprzedaż i zakup statków handlowych, Gatik zaczął budować swoją flotę od lata 2022 roku. Zdaniem  Clarkson Research Services Ltd., oddziału największego na świecie brokera statków, Gatik jest teraz jednym z 10 największych właścicieli super tankowców Aframax, które podczas każdego rejsu przewożą około 700 tysięcy baryłek ropy naftowej. Flota Gatik może przewozić około 31 milionów baryłek ropy i paliwa.

Bez adresu, internetu, telefonu

Wszystko wskazuje na to że Gatik może być częścią szarej floty tankowców tworzonej przez Rosjan, by ominąć sankcje. Na początku 2023 r przedstawiciel Bloomberga odwiedził adres, pod którym miał znajdować się Gatik. Nikogo tam nie znalazł. Pracownik pobliskiego biura powiedział, że firma się wyprowadziła, a nieodebrana poczta piętrzyła się przed drzwiami. Gatik nie ma strony internetowej, numeru telefonu ani innego sposobu skontaktowania się z firmą.

Czytaj więcej

Nadciągają sankcje totalne: żadnego eksportu do Rosji

Teraz armator stracił tzw. ochronę i odszkodowania zapewniane przez American Club. Ochrona ubezpieczeniowa chroni przed ryzykiem, w tym kolizjami i wyciekami. Została ona rozwiązana w związku z otrzymaniem informacji, że Gatik planuje przewieźć ładunek po cenie powyżej ustalonego limitu. American Club potwierdził wypowiedzenie ubezpieczenia, bez podania przyczyny.

American Club jest jedną z 12 organizacji członkowskich International P&I Club Group, które zbiorowo zapewniają standardowe w branży ubezpieczenia, które służą jako dokument wolnego handlu.

Każdy z 48 tankowców zidentyfikowanych jako obsługiwane przez Gatik, ładował rosyjską ropę lub produkty ropopochodne co najmniej raz w 2023 roku. American Club jest wymieniony jako ubezpieczyciel 34 z nich, dziewięć kolejnych jest ubezpieczonych przez nieznane firmy.

Firma Gatik, która jest mocno zaangażowana w transport rosyjskiej ropy, straciła ubezpieczenie całej floty po przekroczeniu limitów cenowych ustalonych przez G7 (Wielka Brytania, Niemcy, Włochy, Kanada, Francja, Japonia i USA), informuje agencja Bloomberg. Od początku grudnia firmy z tych krajów mogą świadczyć usługi dostawy rosyjskiej ropy tylko wtedy, gdy wartość ładunku nie przekracza 60 dolarów za baryłkę.

Jeden z dziesięciu, a znikąd

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ropa
Kreml zarobił mniej na eksporcie ropy, a będzie jeszcze… lepiej
Ropa
Rośnie wydobycie ropy poza OPEC. To zasługa jednego kraju
Ropa
Ropa potaniała najszybciej od kwartału; wiadomo dlaczego
Ropa
Indie wracają do rosyjskiej ropy, ale jest warunek
Ropa
Jak Wielka Brytania pomaga Kremlowi finansować wojnę