PGNiG zwiększy dostawy CNG

123RF

Koncern będzie sprzedawał coraz więcej sprężonego gazu do MPK w Rzeszowie. To rezultat wzrostu liczby autobusów zasilanych tym paliwem.

PGNiG Obrót Detaliczny, firma zależna od Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa, podpisała aneks do bezterminowej umowy na dostawy CNG (sprężony gaz ziemny) dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Rzeszowie. Stolica Podkarpacia potrzebuje więcej surowca, gdyż w ciągu trzech lat większość tamtejszych autobusów miejskich będzie napędzana błękitnym paliwem. Dzięki aneksowi zostaną zwiększone dostawy z obecnych 2,2 mln m sześc. do nawet 3,2 mln m sześc. CNG rocznie. Z kolei za dwa lata mogą zwyżkować do prawie 4,5 mln m sześc. rocznie.

– Podpisanie aneksu to efekt nowego podejścia do biznesu paliwowego w PGNiG OD. Każda nasza oferta jest dostosowana do potrzeb konkretnego klienta – twierdzi cytowany w komunikacie prasowym Henryk Mucha, prezes PGNiG OD. Dodaje, że firma oferuje nie tylko dostawy gazu od wiarygodnego dostawcy, ale także doradza w zakresie optymalnej organizacji procesu tankowania autobusów, czy pozyskania środków finansowych na rozwój floty ekologicznych pojazdów. – Zapewniamy również fachowe doradztwo w zarządzaniu całą infrastrukturą – informuje Mucha.

Aneks ma pozwolić firmie MPK w Rzeszowie na zaspokojenie rosnących potrzeb na ekologiczne paliwo. Podmiot ten jest największym przedsiębiorstwem świadczącym usługi przewozu pasażerskiego w stolicy Podkarpacia. MPK w Rzeszowie chce w ciągu trzech lat powiększyć liczbę autobusów napędzanych CNG z obecnych 69 do 110 pojazdów. Tym samym przedsiębiorstwo stanie się największym w Polsce odbiorcą CNG.

– Dzięki tej umowie uzyskujemy gwarancję ekonomicznej opłacalności eksploatacji nowoczesnych i ekologicznych autobusów, które z pewnością wpłyną na dalszą poprawę jakości usługi świadczonej mieszkańcom Rzeszowa – uważa Marek Filip, prezes MPK w Rzeszowie.

Zapowiadana przez Ministerstwo Finansów zerowa stawka akcyzowa na gaz CNG od 1 stycznia przyszłego roku może sprawić, że paliwo to stanie się niebawem jeszcze bardziej atrakcyjną propozycją dla sektora komunikacyjnego i komunalnego. – Silniki napędzane CNG to sprawdzona technologia od lat stosowana w wielu krajach. Powody są oczywiste. Gaz jest tańszy od oleju napędowego i benzyny, ale przede wszystkim pozwala znacznie ograniczyć emisję zanieczyszczeń z transportu, zwłaszcza w postaci tlenków azotu i cząstek stałych – wyjaśnia Mucha.

Autobusy napędzane CNG dostarczanym przez PGNiG OD jeżdżą już w kilkunastu miastach Polski. W tym roku spółka podpisała umowy na dostawy tego paliwa również z MPK Tarnów i PKM Tychy. Firma prowadzi rozmowy z kolejnymi przedsiębiorstwami komunikacji miejskiej oraz firmami komunalnymi.

Mogą Ci się również spodobać

Przejęcie EDF Polska przez PGE do dalszych analiz

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta skierował do drugiego etapu postępowanie w sprawie przejęcia przez ...

Internet rzeczy, 5G nie tylko w komórkach: sporo nauki przed nami

Przybywa miast ze strategiami rozwoju uwzględniającymi innowacyjne rozwiązania Bezpłatny hot spot z wi-fi, np. w postaci ...

Resort energii cieplej o atomie

Ministerstwo energii nie wyklucza ogłoszenia przetargu na wybór technologii dla elektrowni jądrowej. Niewykluczone, że ...

Transformacja energetyczna – ewolucyjna, czy rewolucyjna?

Transformacja energetyczna, poprawa miksu energetycznego, edukacja i przyszłościowa rola nowoczesnych rozwiązań energooszczędnych w ochronie ...

Sądecczyzna: pierwsza farma fotowoltaiczna

W gminie Chełmiec na Sądecczyźnie zakończono budowę pierwszej w regionie farmy fotowoltaicznej. Z tytułu ...

Przyszłość drogowego transportu to pojazdy obywające się bez kierowcy

Coraz częściej myślimy o potrzebie przemieszczania się, a nie posiadania pojazdu na własność Napędy ...