Sprzedaż LPG w Polsce poszła w górę

Bloomberg

Stale rosnący poziom zamożności społeczeństwa i korzystna dynamika wzrostu gospodarczego – te dwa czynniki w głównej mierze przyczyniają się do wzrostu sprzedaży gazu płynnego (LPG) w Polsce.

– Generalnie sytuację na polskim rynku LPG w zeszłym roku należy uznać za dobrą, a przyszłość za perspektywiczną. I dzieje się tak niezależnie od faktu, że branża ta jest regulowana wieloma wymaganiami formalno-prawnymi, jak np. koncesje i sprawozdawczość, oraz mimo braku wyraźnych działań deregulacyjnych ze strony rządu – mówi Sylwester Śmigiel, członek prezydium Polskiej Organizacji Gazu Płynnego i prezes Gaspolu.

Jego zdaniem operatorzy na rynku zauważyli wzrost sprzedaży gazu płynnego. LPG do celów grzewczych i przemysłowych rozwija się ze względu na dobrą kondycję ekonomiczną firm w wielu gałęziach gospodarki, zwłaszcza w sektorze rolno-spożywczym. – Ponadto, wiele firm w ramach swoich strategii zrównoważonego rozwoju wybiera gaz płynny jako źródło energii przyjazne środowisku, w przeciwieństwie do węgla czy oleju opałowego – tłumaczy Śmigiel.

Optymistyczne prognozy wzrostu widoczne są również w produkcie instalacji przydomowych z uwagi na korzystniejsze uzasadnienie ekonomiczne użytkowania tego źródła energii, np. w porównaniu do paliw stałych. Nie bez znaczenia wydaje się rosnąca świadomość społeczeństwa na temat fatalnej jakości powietrza w kraju. – LPG to paliwo przyjazne środowisku, wygodne i bezobsługowe, co przekłada się na rosnącą liczbę nowych instalacji LPG przydomowych – przypomina Sylwester Śmigiel.

Rozwija się również autogaz, który pod względem całkowitej sprzedaży w Polsce stanowi ok. 75 proc. całego rynku LPG.

Eksperci wskazują, że od kilku lat jest widoczny trend zamykania wolnostojących niemarkowych stacji LPG na rzecz sieci stacji markowych i franczyzowych, co podnosi poziom zaufania do jakości oraz dostępność produktu wraz z możliwością korzystania z innych usług i produktów.

Z kolei w gazie w butlach obserwuje się lekką tendencją spadkową spowodowaną m.in. coraz większą penetracją sieci gazu ziemnego i rosnącą popularnością płyt indukcyjnych i elektrycznych do gotowania. Według Gaspolu, spadek sprzedaży gazu w butlach do tradycyjnych zastosowań jest rekompensowany stale rosnącą sprzedażą nowych urządzeń gazowych, takich jak grille gazowe, parasole grzewcze i nagrzewnice.

Polska Organizacja Gazu Płynnego przedstawi szczegółowy raport na temat rynku LPG w Polsce 10 kwietnia.

Mogą Ci się również spodobać

Wysyp postępowań URE

Regulator zbada tysiące firm, które nie ograniczyły poboru prądu podczas kryzysu energetycznego przed rokiem. ...

Rosyjska ropa dla Lotosu przypłynie tankowcem

Grupa Lotos zdecydowała o zakupie rosyjskiej ropy, która zostanie dostarczona drogą morską. To konsekwencja ...

Grupa wsparcia Gazpromu

Choć zimy w Europie praktycznie nie było, to cztery unijne kraje zwiększyły znacząco zakupy ...

Europosłowie o Nord Stream 2

Plan budowy drugiej nitki gazociągu Nord Stream z Rosji będzie jednym z głównych tematów ...

Dodatkowe negawaty z PGG dla Energi

Zależna od Energi spółka Enspirion podpisała z Polską Grupą Górniczą umowę o świadczenie usługi ...

Rady nadzorcze Enei i Energi zgodziły się na wspólną realizację Ostrołęki

Rady nadzorcze Enei i Energi wyraziły zgodę na zawarcie umowy inwestycyjnej dotyczącej wspólnej realizacji ...