Sprzedaż LPG w Polsce poszła w górę

Stale rosnący poziom zamożności społeczeństwa i korzystna dynamika wzrostu gospodarczego – te dwa czynniki w głównej mierze przyczyniają się do wzrostu sprzedaży gazu płynnego (LPG) w Polsce.

Publikacja: 14.03.2018 13:58

Sprzedaż LPG w Polsce poszła w górę

Foto: Bloomberg

– Generalnie sytuację na polskim rynku LPG w zeszłym roku należy uznać za dobrą, a przyszłość za perspektywiczną. I dzieje się tak niezależnie od faktu, że branża ta jest regulowana wieloma wymaganiami formalno-prawnymi, jak np. koncesje i sprawozdawczość, oraz mimo braku wyraźnych działań deregulacyjnych ze strony rządu – mówi Sylwester Śmigiel, członek prezydium Polskiej Organizacji Gazu Płynnego i prezes Gaspolu.

Jego zdaniem operatorzy na rynku zauważyli wzrost sprzedaży gazu płynnego. LPG do celów grzewczych i przemysłowych rozwija się ze względu na dobrą kondycję ekonomiczną firm w wielu gałęziach gospodarki, zwłaszcza w sektorze rolno-spożywczym. – Ponadto, wiele firm w ramach swoich strategii zrównoważonego rozwoju wybiera gaz płynny jako źródło energii przyjazne środowisku, w przeciwieństwie do węgla czy oleju opałowego – tłumaczy Śmigiel.

Optymistyczne prognozy wzrostu widoczne są również w produkcie instalacji przydomowych z uwagi na korzystniejsze uzasadnienie ekonomiczne użytkowania tego źródła energii, np. w porównaniu do paliw stałych. Nie bez znaczenia wydaje się rosnąca świadomość społeczeństwa na temat fatalnej jakości powietrza w kraju. – LPG to paliwo przyjazne środowisku, wygodne i bezobsługowe, co przekłada się na rosnącą liczbę nowych instalacji LPG przydomowych – przypomina Sylwester Śmigiel.

Rozwija się również autogaz, który pod względem całkowitej sprzedaży w Polsce stanowi ok. 75 proc. całego rynku LPG.

Eksperci wskazują, że od kilku lat jest widoczny trend zamykania wolnostojących niemarkowych stacji LPG na rzecz sieci stacji markowych i franczyzowych, co podnosi poziom zaufania do jakości oraz dostępność produktu wraz z możliwością korzystania z innych usług i produktów.

Z kolei w gazie w butlach obserwuje się lekką tendencją spadkową spowodowaną m.in. coraz większą penetracją sieci gazu ziemnego i rosnącą popularnością płyt indukcyjnych i elektrycznych do gotowania. Według Gaspolu, spadek sprzedaży gazu w butlach do tradycyjnych zastosowań jest rekompensowany stale rosnącą sprzedażą nowych urządzeń gazowych, takich jak grille gazowe, parasole grzewcze i nagrzewnice.

Polska Organizacja Gazu Płynnego przedstawi szczegółowy raport na temat rynku LPG w Polsce 10 kwietnia.

– Generalnie sytuację na polskim rynku LPG w zeszłym roku należy uznać za dobrą, a przyszłość za perspektywiczną. I dzieje się tak niezależnie od faktu, że branża ta jest regulowana wieloma wymaganiami formalno-prawnymi, jak np. koncesje i sprawozdawczość, oraz mimo braku wyraźnych działań deregulacyjnych ze strony rządu – mówi Sylwester Śmigiel, członek prezydium Polskiej Organizacji Gazu Płynnego i prezes Gaspolu.

Jego zdaniem operatorzy na rynku zauważyli wzrost sprzedaży gazu płynnego. LPG do celów grzewczych i przemysłowych rozwija się ze względu na dobrą kondycję ekonomiczną firm w wielu gałęziach gospodarki, zwłaszcza w sektorze rolno-spożywczym. – Ponadto, wiele firm w ramach swoich strategii zrównoważonego rozwoju wybiera gaz płynny jako źródło energii przyjazne środowisku, w przeciwieństwie do węgla czy oleju opałowego – tłumaczy Śmigiel.

Energianews
Achillesowa pięta systemu dostaw ropy w ogniu. Czy szykuje się kolejny konflikt?
Energianews
Saudyjczycy chcą po cichu podkręcać na świecie popyt na ropę i paliwa kopalne
Energianews
Niemożliwe staje się faktem. Hiszpanie już w tym roku pobiją energetyczny rekord
Energianews
W energetyce kiełkuje zielona rewolucja. Rynek pracy zmieni się nie do poznania
Energianews
Paweł Ruszkowski: Nowy gracz w polskiej energetyce