Zmiana sprzedawcy gazu nadal mało popularna

Na nowego dostawcę co kwartał decyduje się ok. 15 tys. gospodarstw.

Publikacja: 09.05.2017 20:28

W Polsce liczba odbiorców gazu zmieniających sprzedawcę nadal jest bardzo mała. Co więcej, dane za I kwartał zdają się sugerować, że tendencja wzrostowa została zahamowana. W pierwszych trzech miesiącach tego roku na pozyskanie nowego dostawcy zdecydowało się niespełna 15 tys. odbiorców – wynika z danych Urząd Regulacji Energetyki.

To mniej niż w IV kwartale 2016 r. Wówczas sprzedawcę błękitnego paliwa zmieniło 15,6 tys. podmiotów. Mocny wzrost miał za to miejsce w stosunku do I kwartału 2016 r., gdyż wyniósł prawie 60 proc. Nie zmienia to faktu, że przy niespełna 7 mln końcowych odbiorców gazu w Polsce skala zmian ciągle sięga zaledwie kilku promili całego rynku.

Rośnie konkurencja

Zdecydowana większość decyzji o wyborze nowego dostawcy miała miejsce wśród gospodarstw domowych. Spośród wszystkich zmian sprzedawcy odnotowanych na rynku od 2011 r. do dziś aż 93,1 proc. wystąpiło właśnie w tym segmencie. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że w Polsce około 6 mln konsumentów gazu to właśnie gospodarstwa domowe.

URE zauważa, że w ostatnich trzech kwartałach sprzedawcę gazu zmieniało średnio około 15 tys. podmiotów kwartalnie. Wcześniej było ich co najwyżej kilka tysięcy. Według urzędu może to być m.in. efekt intensyfikacji kampanii reklamowych dedykowanych gospodarstwom domowym, jak też stopniowego wchodzenia na rynek nowych sprzedawców, co skutkuje zwiększeniem konkurencji i uatrakcyjnieniem oferty.

Walka o udziały

PGNiG, które sprzedaje błękitne paliwo do zdecydowanej większości końcowych odbiorców w naszym kraju i dotychczas traciło najwięcej klientów, przekonuje, że ten trend został zatrzymany. To m.in. efekt działań zmierzających do utrzymania obecnych i pozyskania nowych odbiorców.

Bartosz Cholawo, kierownik działu PR i CSR w PGNiG Obrót Detaliczny, informuje, że koncern rozbudowuje portfolio produktowe, w szczególności dla klientów biznesowych, oraz poszerzył ofertę o sprzedaż prądu dla klientów indywidualnych. Poza tym stara się oferować coraz bardziej atrakcyjne ceny. – Dbamy o budowanie trwałych relacjach ze swoimi klientami, opartymi na obustronnych korzyściach ze współpracy. Klienci biznesowi, którzy zmienili dostawcę, często dochodzą do wniosku, iż poziom obsługi nowego sprzedawcy jest zdecydowanie niższy niż PGNiG, więc po zakończeniu umowy wracają do nas – mówi Cholawo.

Według Hermes Energy Group trend wzrostowy w tym roku będzie kontynuowany, szczególnie w III i IV kwartale. – Szacujemy, że w 2017 r. nawet 100 tysięcy odbiorców może zmienić sprzedawcę gazu – twierdzi Aneta Robaczewska, dyrektor ds. sprzedaży HEG. Dodaje, że spółka walczy o klientów poprzez dedykowanych doradców, którzy m.in. zapewniają odbiorcom atrakcyjne ceny i dają gwarancję braku ich podwyżek.

Opinia

Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw i gazu

Podmioty sprzedające gaz ziemny w Polsce przede wszystkim walczą dziś o pozyskanie klientów wśród małych i średnich firm. Tych jest może kilkadziesiąt tysięcy. Oferta dla gospodarstw domowych, których jest zdecydowanie najwięcej wśród wszystkich końcowych odbiorców, ciągle jest mało atrakcyjna, zwłaszcza pod względem cenowym. Co więcej, PGNiG podjęło skuteczne działania ograniczające odpływ dotychczasowych klientów. Nie sądzę, aby w najbliższym czasie doszło do dużego wzrostu liczby odbiorców zmieniających sprzedawcę gazu.

Energetyka
Rosnące ceny energii zostaną przerzucone na spółki energetyczne? Jest zapowiedź
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Energetyka
Więcej gazu w transformacji
Energetyka
Pierwszy na świecie podatek od emisji CO2 w rolnictwie zatwierdzony. Ile wyniesie?
Energetyka
Trump wskazał kandydata na nowego sekretarza ds. energii. To zwolennik ropy i gazu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Energetyka
Bez OZE ani rusz