Co więcej, ponad 42 proc. respondentów twierdzi, że takie rozwiązania mają zły wpływ na zatrudnienie wśród szeregowych pracowników firmy.
Jednocześnie w opinii Polaków działania z kategorii fuzji i przejęć w sektorze energetycznym wpływają bardzo pozytywnie na kondycję firm z tego sektora. 68 proc. uważa, że takie zmiany dodatnio oddziałują na innowacyjność i wykorzystanie nowych technologii; niewiele mniej bo 65 proc. ocenia, że konkurencyjność przedsiębiorstw energetycznych zmienia się na plus wraz z przyjściem nowego właściciela. Jednocześnie prawie 60 proc. pytanych uważa, że po sprzedaży lub przejęciu wzrasta poziom inwestycji w firmie i dostępność firmy dla klienta (56 proc.) rozumiana jako zwiększona liczba placówek i punktów obsługi klienta
- Duża część badanych nie ma zdania lub nie jest w stanie odpowiedzieć na pytania dotyczące oceny fuzji i przejęć na rynku energetycznym. Pokazuje to, że w języku polskim słowo "fuzja" ma raczej neutralny wydźwięk (w przeciwieństwie do zdecydowanie negatywnego "bankructwa" lub pozytywnej "inwestycji"). To zaś oznacza, że odpowiednia komunikacja dotycząca konkretnej operacji fuzji lub przejęcia nie spotka się z silnym oporem negatywnych stereotypów dotyczących tego typu działań - wyjaśnia Maciej Ozorowski, Zastępca Dyrektora, Dział Badań Usług i Nowych Technologii PBS DGA.
Tylko 28 proc. respondentów PBS DGA stwierdziło, że fuzje i przejęcia mogą obniżyć ceny produktów i zwiększyć jakość usług energetycznych.
- Polacy boją się podwyżek cen produktów i usług mając na uwadze poprzednie doświadczenia prywatyzacyjne, dlatego też inwestorzy w sektorach szczególnie silnie zmonopolizowanych powinni pokazywać realne prognozy i jeśli to możliwe uspokajać obawy rynku. W przeciwnym wypadku stronie społecznej i związkom zawodowym łatwiej grać na emocjach i straszyć społeczeństwo podwyżkami - komentuje Edyta Kwapich - Lenik, On Board PR Ecco Network.