Reklama

Chińska marka luksusowa podbija Europę. Włoski projektant i debiut w Paryżu

Firmy z ChRL coraz odważniej radzą sobie na rynku dóbr luksusowych. Dowodem może być sukces chińskiej marki Bosideng, która rzuciła wyzwanie zachodnim potęgom.

Publikacja: 20.10.2025 11:48

Pokaz Bosideng podczas jesiennego tygodnia mody w Paryżu.

Pokaz Bosideng podczas jesiennego tygodnia mody w Paryżu.

Foto: GAO JING / XINHUA / XINHUA VIA AFP

Bosideng to słynna chińska marka, którą znają także klienci z Polski. Działająca od blisko 50 lat marka, która zbudowała swoją potęgę na produkcji kurtek puchowych, nie zwalnia tempa i coraz wyraźniej zaznacza swoją obecność w świecie globalnych marek premium. Kolejnym krokiem w tę stronę był debiut kolekcji Bosideng w trakcie zakończonego niedawno tygodnia mody w Paryżu.

Z Szanghaju do Paryża. Debiut marki Bosideng w stolicy mody

Specjalizująca się w produkcji puchowych kurtek i płaszczy marka Bosideng z siedzibami w Szanghaju to czołowa chińska marka luksusowa, coraz bardziej obecna również za granicą. Międzynarodową rozpoznawalność przyniósł chińskiemu gigantowi model lekkiej kurtki „Puffer”, który trafił do sprzedaży w 2018 roku.

Obecnie, oprócz flagowych „puchówek”, oferta marki obejmuje również koszulki, spodnie i akcesoria, a także funkcjonalną odzież outdoorową dla aktywnych. „Forbes” szacuje majątek założyciela i prezesa marki, 76-letniego Gao Dekanga, na około 5,7 miliarda dolarów.

Czytaj więcej

Polka wśród najbardziej wpływowych osób światowej mody. „Słowiański romantyzm”

Bosideng od lat z sukcesem buduje wizerunek marki luksusowej. Dość powiedzieć, że Bosideng ma na koncie wspólne kolekcje ze słynnymi markami, na przykład z Maserati, a także ze światowej sławy projektantami, między innymi z Jeanem Paulem Gaultierem i Kenzo Takadą.

Reklama
Reklama

W Chinach Bosideng jest numerem jeden. Roczna wielkość sprzedaży plasuje się na poziomie trzech miliardów euro. Chińczycy chcą jednak walczyć o więcej, czego wyrazem był debiut w trakcie tygodnia mody w Paryżu.

Dyrektor kreatywny marki Bosideng, Pietro Ferragina, podczas pokazu na paryskim tygodniu mody w paźd

Dyrektor kreatywny marki Bosideng, Pietro Ferragina, podczas pokazu na paryskim tygodniu mody w październiku 2025.

Foto: GAO JING / XINHUA / XINHUA VIA AFP

Dyrektor kreatywny Bosideng, projektant Pietro Ferragina, zaprezentował w Paryżu kolekcję zatytułowaną „Master Puff”, która zebrała pozytywne recenzje. Ferragina wysłał branży mody sygnał, iż jego marka chce stać się wyznacznikiem tego, jak w trzeciej dekadzie XXI wieku należy projektować designerskie puchówki. Na tym rynku obecnie rządzą Europejczycy i Kanadyjczycy – karty rozdają marki Moncler i Canada Goose, które w dużym stopniu dzielą między sobą rynek luksusowych kurtek puchowych. Paryski debiut Bosideng pokazuje, że aktualnym liderom wyrasta groźny konkurent.

Bosideng: pierwsza chińska marka luksusowa

Markę Bosideng biznesmen Gao Dekang założył w 1976 w chińskim Changshu w prowincji Jiangsu. Zaczynał skromnie, w podmiejskim warsztacie mieszczącym kilka maszyn do szycia. Gao pracował tam z kilkunastoma wspólnikami.

W początkowym okresie swojej działalności firma specjalizowała się w produkcji odzieży wierzchniej. W 1980 roku przerzuciła się na kurtki puchowe, które zaczęły zyskiwać coraz większą popularność.

Pokaz Bosideng na paryskim tygodniu mody.

Pokaz Bosideng na paryskim tygodniu mody.

Foto: GAO JING / XINHUA / XINHUA VIA AFP

Reklama
Reklama

W latach 90. Bosideng należał już do grona najbardziej zaawansowanych technologicznie marek odzieżowych w Chinach. Ubierał chińskich himalaistów i członków ekspedycji na bieguny. Dobrze prowadzony marketing sprawił, że marka zaczęła być rozpoznawalna również za granicą.

Pokaz w Paryżu podczas tygodnia mody nie był pierwszym tego rodzaju wydarzeniem w historii marki Bosideng. W 2018 roku chiński gigant zadebiutował w ramach tygodnia mody w Nowym Jorku, rok później – w Mediolanie.

W 2020 roku Bosideng po raz pierwszy zaprezentował swoją kolekcję podczas tygodnia mody w Londynie. Zapisała się tym samym w historii mody jako pierwsza chińska marka puchowych kurtek, która zorganizowała pokaz w trakcie tej imprezy. Paryż uchodzi jednak za najważniejszy ze światowych tygodni mody.

Firma przekonuje, że jej produkty obecne są na ponad 70 rynkach na całym świecie a w surowiec zaopatruje się u wiodących producentów puchu gęsiego, między innymi na Węgrzech i w Polsce.

Sukces Story
Na szachach zbudował imperium warte miliard dolarów. „Inwestorzy nas wyśmiali”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Sukces Story
Polka wśród najbardziej wpływowych osób światowej mody. „Słowiański romantyzm”
Sukces Story
Robert Konieczny: Nasza architektura była niszowa. Przecieraliśmy szlak w Polsce
Sukces Story
Kobiecość w 2025 roku. Jak zerwać ze schematami, które nam nie służą?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Sukces Story
Roger Federer wszedł do grona miliarderów. Sport to niewielka część jego biznesu
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama