Na polskich stacjach drożeje tylko autogaz

Od początku lipca na referencyjnym dla kontynentu europejskiego rynku ARA ceny benzyny spadły 11, a oleju napędowego 16 proc.

Publikacja: 05.08.2016 14:21

Na polskich stacjach drożeje tylko autogaz

Foto: Bloomberg

Dziś jednak ponownie rosną: Pb95 prawie 2 proc., a ON ponad 1 proc. Także w polskich rafineriach mamy korektę ostatnich spadków. Wzrosty nie dotarły jednak na stacje i bardzo prawdopodobne, że polscy kierowcy ich nie odczują – wynika z raportu Polskiej Izby Paliw Płynnych.

W 31. tygodniu 2016 r. na polskich stacjach benzyna i olej napędowy tanieją 5 gr/l, a tyleż samo drożeje autogaz (od 29 lipca)*. W porównaniu z notowaniem z 1 lipca Pb95 jest tańsza już 19 gr/l, a ON 16 gr/l.

Najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. małopolskim: 3,98 zł/l (-6 gr/l od 29 lipca). Najdroższy zaś zachodniopomorskie: 4,13 zł/l (-8 gr/l przez ostatnie 7 dni). Największe zmiany to lubuskie: -9 gr/l przy średniej 4,08 zł/l.

Stacje w woj. śląskim sprzedają za to najtańszą benzynę: średnia 4,20 zł/l (-5 gr/l); a zachodniopomorskie najdroższą: 4,38 zł/l (-9 gr/l). Największe zmiany to lubuskie: -10 gr/l przy średniej 4,28 zł/l.

Na terenie woj. łódzkie jest najtańszy autogaz: 1,62 zł/l (+3 gr/l). Najdroższy to ponownie zachodniopomorskie: 1,75 zł/l (b.z.). Największe zmiany to podkarpackie: +10 gr/l przy średniej 1,66 zł/l.

W polskich rafineriach benzyna drożeje średnio 26 zł/m3, a olej napędowy 9 zł/m3. W porównaniu z 12 lutego, czyli tegorocznym „dołkiem cenowym”, kiedy mieliśmy na stacjach najtaniej, benzyna w hurcie jest droższa ok. 9, a olej napędowy ok. 8 proc. (olej napędowy do celów grzewczych [ONG] +15 proc.!).

Oznacza to, że dziś kupowana w polskich rafineriach przez operatorów stacji paliw do odsprzedaży detalicznej kierowcom benzyna jest średnio o 34 gr/l brutto droższa, a olej napędowy o 33 gr/l.

Ponownie rośnie różnica miedzy obu podstawowymi paliwami (tj. Pb95 i ON). W krajowych rafinerii w pierwszym tygodniu sierpnia osiągnęła 4,01 proc., podczas gdy w lipcu było to 2,69. W okresie 13.04-05.08.2016 skurczyła się z 12,12 proc. do 4,67 proc.

Może to oznaczać, że mimo istotnej nadpodaży w wyniku silnych spekulacji na światowych rynkach wkrótce ponownie paliwo dieslowskie stanie się droższe od benzyny, co byłoby wysoce niekorzystne dla polskiej, jak i europejskiej gospodarki, jako że jest to główne paliwo transportowe.

Wzrost (ew. spadek) ceny diesla przekłada się szybko i bezpośrednio na koszty dystrybucji w całej naszej gospodarce, np. towarów spożywczych – pieczywa, mleka, mięsa; a praktycznie ceny wszystkich towarów konsumpcyjnych.

Podobnie spekulanckim nastrojom podlegają ceny LPG, który dziś w polskim hurcie drożeje w zależności od lokalizacji od 1 do 5 gr/l (tę niechlubną palmę pierwszeństwa ma woj. opolskie), a przecież w rosnącym rosyjskim upstreamie stanowi produkt odpadowy.

Dziś jednak ponownie rosną: Pb95 prawie 2 proc., a ON ponad 1 proc. Także w polskich rafineriach mamy korektę ostatnich spadków. Wzrosty nie dotarły jednak na stacje i bardzo prawdopodobne, że polscy kierowcy ich nie odczują – wynika z raportu Polskiej Izby Paliw Płynnych.

W 31. tygodniu 2016 r. na polskich stacjach benzyna i olej napędowy tanieją 5 gr/l, a tyleż samo drożeje autogaz (od 29 lipca)*. W porównaniu z notowaniem z 1 lipca Pb95 jest tańsza już 19 gr/l, a ON 16 gr/l.

Pozostało 81% artykułu
Surowce i Paliwa
Zaskakujący 14. pakiet sankcji UE wobec Rosji. Zakaz na metale ziem rzadkich
Surowce i Paliwa
Rozliczenia w Azotach. Byłe zarządy bez szans na absolutorium
Surowce i Paliwa
Serbia litem stoi. Surowiec przyszłości prosto z Bałkanów
Surowce i Paliwa
Rynek mocy to za mało. Węgiel potrzebuje wsparcia?
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Surowce i Paliwa
Azoty i MOL istotnie zwiększają produkcję. Orlen też do nich dołączy
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży