PKP Cargo kupi – jak już informowaliśmy – Orlen KolTrans i ZCP Euronaft Trzebinia, podmioty kontrolowane dotychczas przez płocki koncern. Łączna wartość transakcji to ponad 250 mln zł. Zostaną zawarte pięcioletnie umowy na obsługę logistyczną grupy PKN Orlen przez PKP Cargo. Transakcja jest warunkowa, a jej finalizacja wymaga m.in. zgody prezesa UOKiK.
– Kondycja obu kupowanych firm jest doskonała. Nie wymagają one żadnych istotnych inwestycji i działań restrukturyzacyjnych – ocenia zakup Adam Purwin, prezes PKP Cargo. Dodaje, że dzięki przejmowanym aktywom kolejowa grupa zdywersyfikuje źródła uzyskiwanych przychodów.
Dotychczas prawie połowa wpływów pochodziła z transportu węgla, przewozy paliw stanowiły kilka procent sprzedaży. Po zrealizowaniu strategii na lata 2016–2020 ich udział może wzrosnąć do 20 proc.
Jacek Neska, członek zarządu ds. handlowych PKP Cargo, tłumaczy, że przewozy paliw nie są obarczone zjawiskiem sezonowości, co stabilizuje uzyskiwane przychody w całym roku. Węgiel przewozi się głównie jesienią i zimą.
Według Piotra Nawrockiego, dyrektora działu analiz w Vestor DM, największym plusem podpisanej umowy jest mocne zwiększenie udziałów spółki w krajowym segmencie przewozów paliw, dotychczas zdominowanym przez firmy z Grupy Lotos i PKN Orlen.