Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności

Argentyńska firma naftowo-gazowa YPF nie będzie dostarczać paliwa kubańskiej linii lotniczej, bo strony nie doszły do porozumienia. Cubana de Aviación została zmuszona do zawieszenia działalności - ogłosiło MSZ w Hawanie.

Publikacja: 02.05.2024 16:00

Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności

Foto: AdobeStock

W marcu przedsiębiorstwo państwowe Yacimientos Petroliferos Fiscales (YPF) Republiki Argentyny poinformowało kubańską linię lotniczą, że nie będzie kontynuować dostaw paliwa dla jej samolotów zgodnie z blokadą Kuby przez USA. Linia szukała wielu alternatywnych wyjść, aby mogła kontynuować zaplanowaną działalność i, za zgodą argentyńskiego urzędu lotnictwa, aby nie musiała przekazywać pasażerów innym liniom.

Hawana narzeka na sankcje

Szefowa biura kubańskiej linii w Buenos Aires spotykała się z wysokimi rangą urzędnikami sektora transportu i lotnictwa cywilnego, aby znaleźć wspólne rozwiązanie. Nie otrzymała jednak zadowalającej odpowiedzi w sprawie sprzedaży paliwa - stwierdził MSZ w komunikacie z 1 maja. W wyniku tego Cubana de Aviación została zmuszona do zawieszenia regularnych lotów między Kubą i Argentyną, które istniały od 39 lat.

Użycie arbitralnego posunięcia przez YPF Argentina jest oczywistą demonstracją nie tylko stosowania ludobójczej amerykańskiej blokady Kuby, ale także ma charakter pozaterytorialny, bo jest sprzeczne z regułami międzynarodowego handlu - głosi komunikat.

Lotnictwo, jak wszystkie inne sektory w naszym kraju, mocno odczuło przez wiele lat działania w zakresie blokady gospodarczej, handlowej i finansowej. To przysporzyło kubańskiej linii milionowych strat w dolarach z powodu wypowiedzenia umów o leasingu samolotów, zamykania kont bankowych i operacji handlowych, niemożności dostępu do pożyczek od banków międzynarodowych dla utrzymania floty i napraw, co jest powszechną praktyką pozostałych linii lotniczych na świecie. Uniemożliwiło to również kupno samolotów z powodu przepisu, który nie pozwala Kubie nabywać środków i sprzętu zawierających ponad 10 proc. komponentów pochodzących z USA. Wszystkie te skutki nasiliły się w wyniku arbitralnego i bezpodstawnego wpisania Kuby na amerykańską listę krajów, sponsorujących rzekomo terroryzm - uznał kubański MSZ.

Ile samolotów mają Kubańczycy

Przewoźnik z centralą w Hawanie ma teraz flotę 13 samolotów o średnim wielu 15,4 lat. Ostatnio mógł używać tylko cztery: dwa ATR 148 i 158 (ponad 25-letnie), jednego Iła-96 (18,6-letniego) i jednego Tu-204 (16,5-letniego).

Przedstawiciel YPF wyjaśnił w CNN, że argentyńska firma jest notowana na giełdzie w Nowym Jorku, a to nie pozwala jej handlować z podmiotami objętymi embargiem. To samo dotyczy Wenezueli i Rosji.

W marcu przedsiębiorstwo państwowe Yacimientos Petroliferos Fiscales (YPF) Republiki Argentyny poinformowało kubańską linię lotniczą, że nie będzie kontynuować dostaw paliwa dla jej samolotów zgodnie z blokadą Kuby przez USA. Linia szukała wielu alternatywnych wyjść, aby mogła kontynuować zaplanowaną działalność i, za zgodą argentyńskiego urzędu lotnictwa, aby nie musiała przekazywać pasażerów innym liniom.

Hawana narzeka na sankcje

Pozostało 82% artykułu
0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Przewoźnicy liczą na ożywienie
Transport
Agroportów nie będzie. Utracona szansa na sukces Polski
Transport
Tomasz Szymczak, prezes lotniska Warszawa-Modlin: Modlin nie dał się zagłodzić
Transport
PKP Cargo wypowiedziało umowy sponsoringowe. Stracił je między innymi PKOL
Transport
Jacek Pawlak, prezes Toyota Central Europe: Zbliża się duża podwyżka cen aut. Niektóre znikną z rynku