Diesel tańszy w detalu niż w hurcie. Stacje dopłacają?

Bloomberg

Od kilku tygodni olej napędowy na krajowych stacjach paliw kosztuje mniej niż oficjalnie w hurcie. To może wkrótce przyczynić się do wzrostu ceny detalicznej diesla.

Od kilku tygodni ceny oleju napędowego są w hurcie znacznie wyższe niż w detalu. Z danych e-petrol.pl wynika, że w ostatnich dniach na stacjach płaciliśmy średnio 5,13 zł za litr diesla. Tymczasem dziś ceny hurtowe tego paliwa w PKN Orlen wynoszą 5,31 zł, a w Grupie Lotos ponad 5,33 zł. Czy to oznacza, że stacje dopłacają do diesla?

– Paliwa kupowane w hurcie, często są istotnie tańsze niż wynikałoby to z oficjalnego cennika. To efekt stosowania przez sprzedawców licznych upustów dla stałych, bądź dużych klientów, czy też innego rodzaju rabatów wynikających ze spełnienia przez nich określonych warunków – mówi Jakub Bogucki, analityk rynku paliw e-petrol.pl.

Czytaj także: Wysokie marże w Orlenie i Lotosie

Również krajowe koncerny paliwowe przekonują, że faktycznych koszty zakupu paliw są inne. – Polityka cenowa Grupy Lotos w zakresie cen hurtowych spot nie uległa zmianie. Należy pamiętać, że ceny hurtowe spot są wartościami referencyjnymi, służącymi do wyznaczania cen hurtowych, a nie wartościami transakcyjnymi – twierdzi Krzysztof Kopeć z dział komunikacji zewnętrznej – gdańskiego koncernu.

Według Boguckiego stacje paliw na sprzedaży oleju napędowego osiągają dziś bardzo małe lub wręcz zerowe marże ale raczej nie dopłacają do handlu tym produktem. – W mojej ocenie obecna sytuacja na rynku diesla wynika przede wszystkim z zaostrzającej się walki konkurencyjnej o osiągniecie jak największych udziałów w rynku – uważa Bogucki.

Jednocześnie wyklucza, aby powodem stosunkowo niskich cen diesla na stacjach były mające wkrótce odbyć się wybory samorządowe. Co więcej w perspektywie kilku tygodni ceny detaliczne oleju napędowego powinny wzrosnąć. Być może zapłacimy z niego nawet więcej niż za benzynę Pb95 bo już na niektórych stacjach takie sytuacje mają miejsce. – Dziś nie widać czynników, które mogłyby spowodować obniżki cen paliw. Przede wszystkim nadal wysoki jest kurs ropy naftowej i nic nie wskazuje na to, aby ten surowiec miał istotnie stanieć – twierdzi Bogucki.

– Ceny hurtowe bardziej bezpośrednio niż detaliczne powiązane są z notowaniami ropy i w związku z tym szybciej reagują na zmiany na rynku surowcowym. Rzadko jednak w ostatnich latach zdarzało się, by benchmarki hurtowe były wyższe niż ceny na stacjach (po uwzględnieniu podatku VAT) – mówi Krzysztof Pado, analityk DM BDM.

Jego zdaniem w przypadku PKN Orlen, który ma największy wpływ na polski rynek hurtowy i detaliczny paliw, obecna sytuacja jest częściowo rezultatem prowadzonej przez koncern polityki cenowej. Przypomina, że miesiąc temu prezes spółki, Daniel Obajtek mówił w kontekście paliw o konieczności mniejszego obciążania konsumentów kosztami i zwiększaniu ilości ich sprzedaży. Wówczas padła też deklaracja o dążeniu do utrzymania cen paliw i zmniejszeniu kosztów logistyki.

– Stosunkowo niewielki zakres podwyżek cen w detalu na tle ostatnich wzrostów cen ropy może być także w pewnym stopniu związany z kalendarzem politycznym w Polsce. W efekcie IV kwartał w detalu może okazać się dla PKN Orlen nieco słabszy od poprzednich okresów, przy czym część presji w części paliwowej w Polsce może być zamortyzowane przez sprzedaż sklepową oraz rynki zagraniczne – twierdzi Pado.

Prognozy dla kierowców nie są dobre

W tym tygodniu średnie ceny diesla i benzyny Pb95 znowu wzrosną. Mogą się nawet ze sobą zrównać. Według e-petrol.pl będą się mieściły w przedziale 5,1–5,2 zł. W dalszej perspektywie tańszy zazwyczaj niż benzyna Pb95 diesel może okazać się od niej droższy. Za takim scenariuszem przemawiają m.in. dość wysokie ceny oleju napędowego w hurcie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wielka ropa w Teksasie

Największe w historii amerykańskie złoże ropy zostało odkryte w stanie Teksas w tzw. basenie ...

Polski apetyt na prąd z Ukrainy

W tym roku Polska kupiła na Ukrainie prądu za 4,8 mln zł. Więcej importowali ...

Premier odebrał ministrowi energii nadzór nad Orlenem i Lotosem

Minister energii Krzysztof Tchórzewski już nie nadzoruje największych paliwowych spółek. Radio RMF FM poinformowało, ...

Rosneft wspiera Kurdystan

Największy rosyjski koncern paliwowy zapłacił awansem 2,1 mld dol. autonomicznym władzom irackiego Kurdystanu. To ...

Stacje paliw płacą podwójnie

Kilkaset firm handlujących benzyną i dieslem musi ponieść koszty już raz opłaconych koncesji. Od ...

Serinus wkrótce rozpocznie wydobycie w Rumunii

Spółka w nowe złoża gazu ziemnego zainwestuje łącznie 26,5 mln USD. Pod koniec II ...