PKN Orlen z nagrodą za sprawiedliwy handel

Koncern został wyróżniony za to, że od dekady sprzedaje na swoich stacjach kawę z certyfikatem Fairtrade

Publikacja: 21.12.2018 13:46

PKN Orlen z nagrodą za sprawiedliwy handel

Foto: Processed with VSCO with c3 preset

 
Ma to ogromne przełożenie na sprzedaż, w ciągu dekady PKN Orlen zaserwował na swoich stacjach niemal 400 milionów takich kaw.
Gdy w 2008 roku PKN Orlen podjął decyzję o pozyskiwaniu kawy Fairtrade, w Polsce ruch ten był jeszcze w powijakach, a znak Fairtrade rozpoznawało zaledwie 3 proc. społeczeństwa. Z najnowszych badań wynika, że rozpoznawalność znaku wzrosła już do 34 proc.
Rośnie też sprzedaż, w 2017 r. sprzedano produkty z certyfikatem Fairtrade za ponad 95 mln zł, co oznacza 54 proc. wzrost względem 2016 r. Głównym czynnikiem napędzającym wzrost jest dynamiczny wzrost liczby produktów z certyfikatem Fairtrade oferowanych przez duże sieci handlowe. Dotyczy to głównie słodyczy z kakao Fairtrade, ale również kawy czy herbaty. Dzięki efektowi skali możliwe staje się zbliżanie cen produktów Fairtrade do konwencjonalnych, choć cały czas produkty certyfikowane są uznawane za premium. Wyzwaniem pozostaje wprowadzenie na polski rynek bananów – mimo że w innych krajach konsumenckich cieszą się ogromną popularnością (np. połowa bananów sprzedawanych w Szwajcarii ma certyfikat Fairtrade). Główną przeszkodą jest niska cena bananów konwencjonalnych oferowanych przez sieci handlowe.
 
Fairtrade to największy globalny system Sprawiedliwego Handlu, wspiera ponad 800 tysięcy drobnych producentów kawy. Gwarantuje im cenę minimalną, wyższą od rynkowej (chwilami nawet o 180 proc.), co pozwalało rolnikom Fairtrade przetrwać trudne okresy. Rolnicy dostają też dodatkowe premie na modernizację produkcji i realizację projektów rozwojowych dla dobra społeczności. O użyciu premii członkowie spółdzielni decydują w drodze demokratycznego głosowania.
 Zdajemy sobie doskonale sprawę z tego, że jako największa firma w regionie jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za nasze najbliższe otoczenie, ale także globalny łańcuch dostaw, obejmujący również kraje południowej półkuli. Cieszy nas to, że uczestnicząc w handlu Fairtrade, wzmacniamy wsparcie, jakie m.in. poprzez subwencje MSZ, Polska przekazuje na rzecz krajów globalnego Południa – mówi Wojciech Stańczak, dyrektor Biura Wsparcia Sprzedaży w PKN Orlen. – Jest to również nasz wkład w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ, takich jak walka z ubóstwem, ograniczenie głodu, godne płace czy działania na rzecz klimatu. Co dla nas równie istotne nasi klienci doceniają zarówno smak naszej kawy, jak i zaangażowanie społeczne, od lat niezwykle chętnie sięgając po ten produkt – dodaje.  
 
– Na uwagę zasługuje fakt, że PKN Orlen wyznacza standardy nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Oferuje certyfikowaną kawę Fairtrade również na swoich stacjach na Litwie, w Czechach (Benzina) i Niemczech (Star) – mówi Andrzej Żwawa, prezes Fairtrade Polska.
Fairtrade ogółem obejmuje ponad 1,6 miliona drobnych rolników i pracowników w 75 krajach Ameryki Łacińskiej, Karaibów, Afryki, Azji i Oceanii zrzeszonych w ponad 1500 organizacjach. Produkują oni między innymi kawę, herbatę, cukier trzcinowy, kakao, owoce tropikalne, bawełnę czy kwiaty. Na świecie jest ponad 30 tysięcy certyfikowanych produktów Fairtrade, dostępnych w sklepach i restauracjach w ponad 125 krajach.
Pozostało 100% artykułu
Surowce i Paliwa
Popyt na ropę wzrośnie mimo transformacji
Surowce i Paliwa
Te paliwa jeszcze długo będą potrzebne
Surowce i Paliwa
Były zarząd Azotów nie otrzymał absolutorium. Rosły straty i wydatki na PR
Surowce i Paliwa
Nieoczekiwany efekt sankcji: Rosja importuje z Indii… aluminium
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Surowce i Paliwa
Eksplozja w zakładach azotowych w Puławach. Są ranni
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą