„Akademik Czerski” dopłynął na Rugię

Pipeline/Bloomberg

Wygląda na to, że to właśnie statek Gazpromu dokończy budowę Nord Stream-2. Układacz rur jest już przy niemieckiej wyspie Rugia, gdzie zmagazynowane są rury do części podmorskiej rosyjskiego gazociągu. I gdzie cumują już inne statki.

Układacz rur Gazpromu dotarł z Kaliningradu na Zalewie Wiślanym do niemieckiej bazy logistycznej Nord Stream-2 na wyspie Rugia, wynika z danych portali Vesselfinder i Myshiptracking śledzących ruchy statków.

Bloomberg

„Akademik Czerski” zacumował w porcie Mukran, gdzie znajduje się centrum logistyczne Nord Stream-2 i gdzie składowane są rury do podwodnej części gazociągu. W porcie cumuje kilka statków mających także pracować przy dokończeniu 160 km gazociągu; m.in. barka do układania rur Fortuna firmy MRTS.

Jednostka przypłynęła w końcu stycznia, ale nie mogła rozpocząć budowy Nord Stream-2 w duńskiej strefie, ponieważ nie jest wyposażona w wymagany przez Duńczyków dynamiczny system pozycjonowania, informował portal etpgb.ru (elektroniczna platforma handlu Gazprombanku)
Barka ma system pozycjonowania z 12 kotwicami, ale władze duńskie pozwalają tylko statkom z dynamicznym systemem pozycjonowania na działanie na wodach królestwa. Dlatego barka może zostać użyta do ukończenia małego (około 9 km) odcinka Nord Stream-2 na wodach niemieckich.
Także w styczniu do terminalu logistycznego na Rugii przypłynął wyspecjalizowany statek kotwiczący Kamara.

Statki kotwiczące umożliwiają ustawianie, podnoszenie platform wiertniczych lub statków do układania rur za pomocą kotw półzanurzalnych. Takie statki mogą być również wykorzystywane do holowania innych jednostek pływających. Kamara został zbudowany w 2005 roku. Armatorem jest Boskalis, statek pływa pod banderą Malty. Tonaż brutto statku wynosi 2,66 tys. ton, a wyporność 1,93 tys. ton.

Statek firmy Allseas

Kamera zacumował obok statku badawczego Oceanic, który monitorował podwodne układanie drugiej nitki Nord Stream-2 przez szwajcarski układacz Solitaire firmy Allseas. Kiedy w grudniu 2019 r Allseas wycofał swoje statki z budowy w związku z sankcjami USA, Oceanic wrócił do portu Mukran. Na dnie Bałtyku leży już 2300 km z około 2460 km (dwie nitki) trasy Nord Stream-2.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Współwłaściciel czeskiego Unipetrolu żąda megadywidendy

Aż 15 koron na akcję – wypłaty takiej dywidendy żąda od spółki Unipetrol drugi ...

Atomowy ból głowy

Uruchamiana w najbliższych dniach elektrownia jądrowa w białoruskim Ostrowcu to nie tylko problem Wilna, ...

Tureckim targiem

Gazprom obniżył cenę gazu dla Turcji. Ankara zgodziła się na budowę drugiej nitki Tureckiego ...

Meksyk szuka chętnych na swoją ropę

W ciąg najbliższych pięciu lat Meksyk chce sprzedać na przetargach 333 naftowe i gazowe ...

Tani gaz dzięki Wielkiej Brytanii

Po decyzji Brytyjczyków o opuszczeniu Unii, potanieją wszystkie surowce energetyczne w tym drożejący ostatnio ...

Wielki pożar rafinerii Łukoilu

Płonie rafineria Łukoilu w Republice Komi. Słup ognia widoczny jest z kilkunastu kilometrów. Sytuację ...